Forumet - dead poet society

dead poet society

505 0 31
afg1:

vad tycker ni är det viktiga och centrala :D?


Förövrigt en mycket grym o bra film.

det viktiga och centrala tycker jag är Carpe Diem. Ta vara på dagen. Lev i nuet.

Det handlar även om en ungdomsrevolt mot det konservativa, mot något som inte är van vid att man säger emot dem.

Oooo. bara för det vill jag se filmen nu, men jag måste plugga lite :(

Spana också in:

Micheliin:

Har du några åsikter kring filmen?


skrev en analys som läraren tyckte var bra. min åsikt kortfattat:

filmens centraliserar kring filosofin carpe diem. eleverna är inslagna att skolan är allt och carpe diem är långt ifrån deras livsstil, keating kommer då in och vänder upp och ner på deras värd och får dom att inse att man bör inte vara så mainstream och istället våga. dock så är det inte så lätt, den lilla pluggisen som faktiskt ifrågasätter keatings filosofi blir psykiskt retad och det gör det givetvis mer intressant.

Om vi väljer att bejaka filmens grundtes; fånga dagen så försöker keating enligt eget utsago göra dom till självständiga individer men faktum är att han gör det motsatta. ALLA hakar på och dom som inte gör det blir ansedda som freaks, det hela är egentligen lite skrämmande då strävan efter indivudiualism egentligen är en form av konformism. keating är knappast med än en populistisk nolla som gör allt annat än att skapar individer.

osv osv, bla bla bla
Roslagsvatten AB:

ALLA hakar på och dom som inte gör det blir ansedda som freaks, det hela är egentligen lite skrämmande då strävan efter indivudiualism egentligen är en form av konformism. keating är knappast med än en populistisk nolla som gör allt annat än att skapar individer.

osv osv, bla bla bla


min uppgift :

some critics maintain that keating is a very treacherous type , a seducer of the young;in fact he is the very incarnation of the authoritan attitudes he claims to attack. argue this poing and express your opinion. try to back up your line of reasoning with slid arguments and try to refute possible counter-arguments.

asså jag förstår inte riktigt vad de vill att jag ska göra, är det att argumentera för/emot keatings undervisning :s
afg1:

är han det ?


din uppgift, gillar dock inte att dom använder ordet: treacherous som betyder förrädisk...


afg1:

jag tycker det men jag har inga riktiga "solid arguments"


keating säger själv att han vill skapa individer men samtidigt så gror ju en ganska läskig konformism i gruppen.

hur behandlas den tysta pluggisen som faktiskt strätar emot keating?

keating är ju indirekt orsaken till självmordet som väljer att uppmuntra att trotsa föräldrar än att hitta en bättre lösning....
afg1:

jo absolut håller med dig där men är det lättast att argumentera för/emot ? den ska vara inne imorgon o jag har inte ens börjat


9/10 sådanahär uppsatser hyllar ju keating och hur man verkligen ska fånga dagen....

jag valde att skriva att keating var en romantisk opportunist och att keatings sätt att forma indvidualister skapar konformism förklädd till fritt tänkande vilket i mina ögon är ganska läskigt.

fick dock mvg (ev VG+) på min uppsats om jag minns rätt. så vill du att läraren lägger märke till dig så kan det ju vara en ide att gå emot strömmen [smile]