Aviseringar
Rensa alla

Deadlines


formulärett:

 04 på morgonen, några timmar innan du ska vakna för att gå till jobbet

Jag kliver visserligen upp 4:45 varje morgon, så jobbade jag fortfarande som lärare så skulle jag lätt kunna klämma in lite rättande på morgonen om det behövdes.


   
SvaraCitera

Någon gång ska ju deadline:en vara. Det är den som ska lämna in uppgiftens ansvar att anpassa sig efter deadline och inte tvärtom. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaja ok


   
SvaraCitera

beror på, kan ju va så att modemet seriöst gott sönder så man har noll internet o wifi så man inte kan göra de


   
SvaraCitera

handendärnissen:
beror på, kan ju va så att modemet seriöst gott sönder så man har noll internet o wifi så man inte kan göra de

1. Man bör pranera bättre än att man behöver göra jobbet natten innan.
2. Om du inte kan göra uppgiften så går det nog lika dåligt om du väntar till 4 på morgonen.
3. Oväntade incidenter inträffar och då kanske läraren har viss förståelse, men tråden handlade om att få göra uppgifter sent på natten innan bara för att man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

1. Man bör pranera bättre än att man behöver göra jobbet natten innan.
2. Om du inte kan göra uppgiften så går det nog lika dåligt om du väntar till 4 på morgonen.
3. Oväntade incidenter inträffar och då kanske läraren har viss förståelse, men tråden handlade om att få göra uppgifter sent på natten innan bara för att man vill.

Jag kan tycka att det är jobbigt när folk lägger sig i mitt liv samtidigt som de förväntar sig saker av mig. "Ska det in så ska det in, bry dig inte om Hur eller När jag skickat in det; huvudsaken är att det finns tillgängligt då du sagt att du ska titta på mitt resultat."

Det jag beskrev är en situation och ett tillstånd som förstärks om man lider av utmattningssyndrom eller prokrastinerar; det är farligt att sätta orimliga krav på människor som redan är under press - det är delvis därför som jag tycker det är så viktigt att man diskuterar vad som gäller och varför. Ska du rätta det 08 på morgonen, om du har sagt att du ska använda det jag levererat då, då bör du inte be mig skicka in det 8 timmar innan. Jag skriver vanligtvis alla mina uppsatser på max 8 timmar så jo - om jag ej gjort det kl 00 kan jag göra t.o.m. 3 st tills kl 08 om jag är tvungen.


   
SvaraCitera

formulärett: Jag kan tycka att det är jobbigt när folk lägger sig i mitt liv

Ingen har lagt sig i ditt liv, men jag ser inte att det är hälsosamt att skolan skall uppmuntra till att slutföra uppgifter långt in på natten.

formulärett: huvudsaken är att det finns tillgängligt då du sagt att du ska titta på mitt resultat

De har berättat för dig när det skall in ellerhur, det är ju inte så att de hemlighållet deadlinen? För det vore dåligt av dem.

formulärett: det är farligt att sätta orimliga krav på människor

Att undvika att göra sin uppgift 4:00 natten innan är enligt mitt personliga tycke inte ett så orimligt krav, speciellt inte om du skall upp och prestera på skolan dagen efter.

formulärett: Ska du rätta det 08 på morgonen, om du har sagt att du ska använda det jag levererat då, då bör du inte be mig skicka in det 8 timmar innan. Jag skriver vanligtvis alla mina uppsatser på max 8 timmar så jo - om jag ej gjort det kl 00 kan jag göra t.o.m. 3 st tills kl 08 om jag är tvungen.

Du påstår att det är orimligt att du inte får göra ditt jobb efter 00:00, men är det inte lika orimligt att läraren inte får göra sitt jobb efter 00:00 då?

Om du har problem med prokrastinering så tycker jag inte att skolan borde uppmuntra till att fortsätta prokrastinera.


   
SvaraCitera

deadlines är till för att förbereda eleven för universitetet


   
SvaraCitera

det är därför de håller så hårt på dem. det är visserligen lite dumt då det inte fick någon inverkan på deras rättningsarbete men de menar väl. mvh är dryg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Du påstår att det är orimligt att du inte får göra ditt jobb efter 00:00, men är det inte lika orimligt att läraren inte får göra sitt jobb efter 00:00 då?

Jag skrev tidigare att läraren då sagt att den ska titta på vilka som skickat in 8

Har varit så tydlig som möjligt, förstår vad du menar osv. men jag har fortfarande min åsikt. Vrid och vänd hur mycket du vill; ska någon titta på det jag gjort kl 8 tkr jag det ska in max 1 timme innan utan ursäkter (för då finns det ingen tid eller gräns att tänja på) men ja, såklart är det bra att kunna planera men som jag nämnt tidigare är det väldigt problematiskt att i princip i onödan pressa de elever som redan är under press. Men (för att undvika att bli kritiserad för att folk bara vill argumentera, lr ngt) jag förstår Varför man sätter deadlines; vad som är bra med dem och att det är bättre att ha en deadline än ingen alls - grejen är ju bara att själva processen att rätta ett arbete är ju en deadline; när den startar är det försent för dig eller orättvist för de andra att komma in med arbetet

ceka92:
deadlines är till för att förbereda eleven för universitetet

Syftade på deadlines på uni, främst pga man på uni ej alltid är tvungen till att vakna 8 på morgonen som student


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92: det är visserligen lite dumt då det inte fick någon inverkan på deras rättningsarbete men de menar väl.

Precis, tänker likadant men just att man VÄGRAR rätta om ngn faktiskt är funktionsnedsatt och skickar in 4 timmar senare än deadline är ej ngt jag tkr om


   
SvaraCitera

formulärett: ska någon titta på det jag gjort kl 8

Du stirrar dig blint på vad andra skall göra, du har fått en deadline det är allt du behöver bry dig om. Om din lärare läser det 4:00 eller 8:00 är skitsamma.

Det är lika bra att du lär dig att hantera deadlines, för när du börjar jobba så kommer dina deadlines ofta ligga i linje med kontorstider och inte 4:00 på natten.

Om du vill jobba på natten gör bara uppgiften ett dygn tidigare helt enkelt, problem solved.


   
SvaraCitera

formulärett: funktionsnedsatt

Du är funktionsnedsatt till den mån att du alltid blir 4 timmar sen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Du är funktionsnedsatt till den mån att du alltid blir 4 timmar sen?

 Är nödvändigtvis inte, varje gång, en del av dem jag kämpar för

Har någon rätt till övrigt stöd (t.ex. en timme extra på salstentor) pga utmattning, stress eller något som gör att den inte klarar av deadlines (pga. den blir stressad av det - vilket antagligen är en produkt av ngt annat) så bör det vara ok att skicka in innan läraren sagt att den ska rätta vilket egentligen är den riktiga deadlinen, inte en deadline som är till utan vidare resonemang och om det finns resonemang så kommer man med de som redan nämnts här och som fortfarande inte påverkar principen (att det ska in innan läraren ska rätta)


   
SvaraCitera

formulärett:

 Är nödvändigtvis inte, varje gång, en del av dem jag kämpar för

Har någon rätt till övrigt stöd (t.ex. en timme extra på salstentor) pga utmattning, stress eller något som gör att den inte klarar av deadlines (pga. den blir stressad av det - vilket antagligen är en produkt av ngt annat) så bör det vara ok att skicka in innan läraren sagt att den ska rätta vilket egentligen är den riktiga deadlinen, inte en deadline som är till utan vidare resonemang och om det finns resonemang så kommer man med de som redan nämnts här och som fortfarande inte påverkar principen (att det ska in innan läraren ska rätta)

Då kan väl läraren bara ge dig en låtsasdeadline 4 timmar innan alla andra, problem solved.

Om läraren ger dig en egen deadline så kommer du väl börja tumma på den med, ty en deadline för dig är inte en deadline.


   
SvaraCitera