Forumet - DEBATT

DEBATT

899 0 65

Spana också in:

oatsreuvaue:

pedofili borde inte accepteras av samhället

bör väl inte direkt något sorts sexualbrott eller våldsbrott göra i sådana fall. vem säger att just brott mot barn innebär en total utplåning av chansen till ett normalt liv, trott lagenlig avbetalning? fängelse, alltså.
pedofili grundar sig i psykiska störningar, enligt nutida etika norm, och är en sjukdom som är svår att förklara bara.

och så tycker jag att beroende på hur "nyexaminerad" pedofilen är, så bör denne informera omgivningen om läget själv om kommunen tycker att det i området är lämpligt för detta.
naturligvis vill jag inte ge för mycket makt till byråkraterna som vanligtvis inhuserar kommunalhusen, men jag ser ingen annan instans som kan göra bättre. SOS kanske.
oatsreuvaue:

fast barn borde ju få kunna gå fritt ute, gå hem själv osv utan att någon skumgubbe ska sakta in sin bil o bjuda på kaka

Tyvärr så ser verkligheten inte ut så. Jag har själv upplevt detta, enda skillnaden var att han sa att han skulle ta mig till mina föräldrars jobb och jag listade ut resten själv. Såg honom aldrig mer och fick reda på att det var någon gubbe på g i mitt stadsområde.

Bara för att du hänger ut pedofiler som har begått våldsbrott så försvinner inte problemet. Det finns trots allt ett mörkertal.
mopsen:

något sorts sexualbrott eller våldsbrott göra i sådana fall.

mh inga vålds och sexualbrott bör accepteras oavsett omständigheter.
Fast, menade mer att pedofili inte bör accepteras på ett sätt som främjar det, alltså att man på pedo-pride osv

mopsen:

pedofili grundar sig i psykiska störningar, enligt nutida etika norm, och är en sjukdom som är svår att förklara bara.

mh det är lite luddigt hela fenomenet och sorgligt när det inte går att göra något åt
Sameshit:

Om en pedofil fortfarande begår brott då, är det ok då? Att hänga ut honom med lappar och varningar osv om att han bor i närheten osv?

Nej, det är det inte.
Då bör vi vara konsekventa och hänga ut alla som begått minsta lilla övertramp med, och se folk ta lagen i egna händer för att rensa bort opassande element

kan inte sluta bra
Det finns ju ett sådant här problem i USA. Hörde på radion för att par dagar sedan om en kille som legat med sin flickvän på deras skola när de var unga. Han var 18 och hon var 17. (I denna stat fick man inte ligga med någon under 18) Dessa unga turturduvor blev påkomna och killen blev anmäld för våldtäkt på minderårig och förklarades skyldig. Han hänges ut på internet på någon slags bas där man kan hitta folk som begått olika slags brott. Många, många år senare träffade han en kvinna, blev kär, berättade för henne om detta. Dessa två fick leva med enorma problem och motstånd då folk verkligen trodde att han var en pedofil som våldförde sig på barn. Inte hela sanningen så att säga ... Hur som haver så slutade det hela med att han inte fick vara på platser där det finns barn, han fick inte träffa sina egna barn, inte då bo tillsammans med sin fru och familj och han blev slutligen mördad.

SÅ nej. Jag tycker pedofili är sjukt, fel och hemskt. Men på grund av ovanstående så tror jag att många "oskyldiga" skulle kunna hamna i trubbel.
deteD:

Tyvärr så ser verkligheten inte ut så. Jag har själv upplevt detta, enda skillnaden var att han sa att han skulle ta mig till mina föräldrars jobb och jag listade ut resten själv. Såg honom aldrig mer och fick reda på att det var någon gubbe på g i mitt stadsområde.

smart unge, fast ja.. skumt att en främling bara stannar till o vill ta en till ens föräldrars jobb så man skulle väl ana

deteD:

Bara för att du hänger ut pedofiler som har begått våldsbrott så försvinner inte problemet. Det finns trots allt ett mörkertal.

jo det är sant, fast det kanske hjälper en liten gnutta