Aviseringar
Rensa alla

Debatt mot invandring


Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Ja jag tolkar det som, men andra ord att det helt beror på individerna och inte på ens etnicitet. ? Man kan seriöst inte ha "kriminalitet" i ens dna, det är bara sjukt att tro.

Jag tror inte att brottsbenägenhet ligger i DNA, däremot tror jag att vissa personer från andra kulturer kan ha svårare att anpassa sig till vissa förhållningssätt här i Sverige.

Pepparkaksgubbe:

Haha va[surprised]? Är majoriteten verkligen folk med jobb och bra ekonomi?

Nej, men jämfört med svenskar finner man att den största överrepresentationen i brottsstatistiken finns bland invandrare som har jobb. Alltså inte majoriteten.

Pepparkaksgubbe:

jag tycker att alla borde sprida ut sig så att svenskar och invandrar är grannar. Just nu är det stoor klass skillnad mellan olika förorter i stockholm, där majoriten är svenskar bor i bättre förorter, och tvärtom.

Frågan är vad detta beror på. Varför är det så att svenskar flyttar till "bättre"? Varför måste invandrare från andra länder nödvändigtvis omges av svenskar?

Pepparkaksgubbe:

Vad menar du med "på plats"?

På plats är i närområdet, jag tror på lösningen att starta så kallade safe havens.

Pepparkaksgubbe:

Att det är lättare att hjälpa flyktingarna som redan är här eller att hjälpa flyktingar i sina egna hemländer med bistånd?

Det är ett faktum att det är billigare att hjälpa en person på detta sätt istället för att ta denne hit till Sverige, vilket leder till att samma summa pengar kan hjälpa betydligt många fler än det fåtal vi tar emot. Jag frågar igen, varför ge så få människor de privilegierna när vi kan hjälpa så många fler? Är det rättvist? Är det humant? Är det hållbart?

Pepparkaksgubbe:

Många flyktingar kommer ju hit för att dem frukar för sitt liv, inte för att de behöver lite ekonomiskt stöd.

Att hjälpa de på plats betyder inte att ge individerna en summa pengar och sedan lämna dem vind för våg. Jag tycker fortfarande att det är orättvist att vi tar hit ett mindre antal medan de andra lämnas kvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för en hel del argument... men det finns lite som jag gärna vill kommentera.

Jag är som sagt inte Svensk trots att jag både är född och uppvuxen här. Mina föräldrar har alltså genomgått en sådan "invandring", när jag läser vissa av era kommentarer så känns det lite som att några kanske har lite fel uppfattning. Jag är som sagt inte svensk och skulle räknas som en invandrare av någon från er. Mina föräldrar arbetar, jag och min bror studerar och gör massor av det våra "svenska" kompisar gör, jag är tex mer insatt i politiken och är aktiv åt höger trots att jag inte har en svensk bakgrund. Jag har aldrig spottat, förstört eller behandlar andra illa bara för att de är "svenskar" tvärtom jag hjälper till med olika synpunkter och åsikter för politiskt för att försöka få platsen jag bor på bättre. Jag är alltså anpassad i kulturen här, dels för att min kultur inte tillåter att jag är en brottsling osv. Jag lever alltså ett aktivt liv här i Sverige samtidigt som jag delar med mig av min andra kultur, på rätt sätt!

Jag är som sagt själv mot massinvandring och tycker att det ska bli svårare att släppa in invandrare i Sverige men samtidigt inte ha något mot folk som är bra utbildade och vill dela med sig av sina bra kunskaper här. Det tycker jag ska vara rätt, men att släppa in folk hur som helst är fel..

Jag hoppas ni förstår min synpunkt och tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MaraboUu:

men är emot massinvandring

Jo, men då ska du ju lägga fram dina argument om just varför du tycker så. Att man t.ex. inte bör ta till massinvandring just för att samhället (egentligen) inte klarar av det rent resursmässigt osv, och så bör du kanske peka på några typer av förutsättningar som krävs för att åstadkomma en "bra" invandring. Ta utefter egna erfarenheter som dina argument?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

När man säger att invandrare är överrepresenterade kontrar ofta massinvandringsförespråkarna med att svenskar minsann också gör det(!). Det faller ju dock på eget grepp: om vi redan har svenskar som begår brott, varför då ta in fler brottslingar? Det torde väl vara det sista vi behöver.

Men alla invandrare begår ju inte brott. de stora problemet enligt mig är att vissa komuner inte vill ta emot invandrare vilket göra att vi får "dåliga" områden som te x rosengård. Om alla komuner tog emot invandrare så att vi får en "blanding" runt om i landet skulle de som kommer till Sverige ha lättare att anpassa sig.

En ganska viktig fråga att ta upp är ju oxå när slutar invandrarna vara invandrare? En kille som är född i Sverige och som inte lyckats så bra i livet och har en mamma som invandrade till Sverige som kallas fortfarade för invandrare, medans jag aldrig har hört någon kalla "Kunga barnen" för invandrare...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nikee:

Om alla komuner tog emot invandrare så att vi får en "blanding" runt om i landet skulle de som kommer till Sverige ha lättare att anpassa sig.

Vissa människor går inte att integrera, så är det bara. De kulturella motsättningarna blir för stora. Att vissa invandrare inte heller vill anpassa sig gör ju inte saken lättare.

nikee:

En kille som är född i Sverige och som inte lyckats så bra i livet och har en mamma som invandrade till Sverige som kallas fortfarade för invandrare,

Vad spelar det för roll hur bra han har lyckats?


   
SvaraCitera

nikee:

En kille som är född i Sverige och som inte lyckats så bra i livet och har en mamma som invandrade till Sverige som kallas fortfarade för invandrare

Ganska oviktigt hur personen lyckas i livet, men det känns ganska självklart att tillhör den etnicitet som ens föräldrar tillhör, oavsett var man är född. Land ger medborgarskap, blod ger etnicitet.


   
SvaraCitera

De luktar salami!


   
SvaraCitera

MaraboUu:

Har ni ett par argument som funkar mot invandring?

För hård konkurrans om jobb? Dålig integrationspolitik som gör att folk känner sig utanför och förstör det och blir en ond spiral som resten av europa??? Förstår dig.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera