Aviseringar
Rensa alla

Debatt: Privata skolor - ja eller nej?


Ämnesstartare

HEJ!
Öppnade upp Aftonbladet och möttes av denna artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19617904.ab och blev en aning (väldigt) provocerad. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att låta er debattera kring privata skolor, ska de få finnas? Samtidigt är det givetvis lämpligt att diskutera huruvida skolor (och vård och välfärd) ska få plocka ut vinst - ett rätt naturligt sidospår i detta ämne.
Många anser att privata skolor är bra då valfriheten gör att konkurrensen ökar och driver både kommunala och privata skolor till att förbättra sig. Dock ser vi ju ett praktexempel i artikeln ovan att privatisering långt ifrån alltid fungerar som det ska. 

Alltså,
Frågan är: Ja eller nej till Privata skolor?
Sidospår: Att plocka ut vinst inom vård, omsorg och skola - vad tänker ni kring det?


Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering


   
Citera
Ämnesstartare

för att det i högre grad är fiffel, nedstängning+att jag inte tycker att vinst ska få tas ut i skolor öht


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blankröst pga går vinsten ej tillbaka in i verksamheten så är det nej 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Finns många exempel från landsbygden där privata skolar kommit att bli det enda sättet att behålla byskolorna. Det ser jag som mycket positivt. Men jag ser det främst som ett symptom för ett samhälle som inte kan se till sin befolknings behov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej, inte nödvändigtvis
fler kommunala isf lr mer krav/regler


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lr det här

isola:
Blankröst pga går vinsten ej tillbaka in i verksamheten så är det nej 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej! Skattepengar ska dit de är avsedda, inte till någons plånbok.


   
SvaraCitera
Kudhos

Ser hellre att man reglerar hur mycket vinst ett företag får ta och hur mycket av överskottet som ska gå tillbaka till eleverna efter varje år. Ser inte privatiseringen som något negativt i sig, men när det går ut över eleverna, lärarna, och föräldrarna så är det fel. En bra privat skola har fokus på elevernas bästa.

Gick själv i en bra privat skola genom högstadiet. Visst var den inte perfekt överallt, men det negativa övervägde inte det positiva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Nej

Ned med kapitalismen.
Ned med sanktionerad förskingring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Även om jag är emot kapitalism så går jag på en friskola och den är den bästa jag har gått på hittills och jag har gått på 5 olika XD 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Finns många exempel från landsbygden där privata skolar kommit att bli det enda sättet att behålla byskolorna. Det ser jag som mycket positivt. Men jag ser det främst som ett symptom för ett samhälle som inte kan se till sin befolknings behov.

Iofs irrelevant men finns många exempel utomlands där privata skolor högt mycket högre kvalitet än de andra skolorna...

Men i stort sett ska skolan inte vara privat


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Ingefära:

Iofs irrelevant men finns många exempel utomlands där privata skolor högt mycket högre kvalitet än de andra skolorna...

Men i stort sett ska skolan inte vara privat

Kvalitetsnivån tror jag mest beror på  budget och ambition snarare än huvudmannaskapet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Ja

Staten är inte de enda som är kvalificerade att driva skolor. Hur vida man skall tillåta vinst eller inte går väl att diskutera kanske. Jag är emot att man plockar ut skattepengar som vinst, däremot kan ju skolan gå plus på andra sätt (sponsring, verksamhet som skolan bedriver genom sina program etc.) och det är okej tycker jag. 


   
SvaraCitera

Nej, det är så jävla mycket pengar som hellre går till egen fick än för att finansiera barnets bästa.


   
SvaraCitera
mynona

Fingerprints: Nej

Det är komplett meningslöst med "valfrihet" (=för de som har pengar) i ett sammanhang där man inte ska behöva välja för att få bra kvalitet. Privata alternativ underminerar den tanken. Det finns ingen anledning att starta privata skolor av annat än två skäl: att indoktrinera eleverna i något (religiösa friskolor, klasselitistiska skolor) eller att göra vinst. Ska det finns privata skolor ska de i så fall inte få några skattepengar över huvud taget. 

Vinstintressen är dåliga i sådana här sammanhang eftersom de gör att fokus blir att tjäna pengar i stälelt för att se till människors behov, och till skillnad från högerns syn skapar konkurrens inte alls bättre kvalitet, den gör bara att företaget vill tjäna mycket pengar på ett så billigt sätt som möjligt.


   
SvaraCitera