Aviseringar
Rensa alla

Debatt: Privata skolor - ja eller nej?


Ämnesstartare

Fingerprints: Ja

Men ingen vinst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Kanske

Så länge det fungerar är jag för, dvs med rätt regler. har en annan syn när det gäller privatiserad sjukvård thoo och ta ut vinster där.


   
SvaraCitera

Fingerprints: Ja

Bara för en skola fuckar upp det måste inte alla andra göra det. Har aldrig gått på en privatskola, men vissa av mina vänner säger att det är bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Nej

Jag tycker att det är viktigare att förbjuda vinster i välfärden än att förbjuda privata skolor. Är helt okej för mig med privata skolor så länge de inte tar ut vinst och inte bygger på ovetenskapliga metoder och teorier. Tycker t.ex. inte att religiösa friskolor ska tillåtas.


   
SvaraCitera
höna

NEJ

man ska inte kunna ta ut vinst på sjuka människor och barn. 


   
SvaraCitera
höna

privata skolor kan nog iofs va ok om de inte tar ut ngn vinst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:
privata skolor kan nog iofs va ok om de inte tar ut ngn vinst

Absolut! Men möjligheten att utnyttja systemet finns ju alltid.


   
SvaraCitera

Media och vänster tar upp de allra värsta exemplaren och försöker få det att verka som att alla privata skolor är så.

Det är konstigt att Sveriges bästa skola är en privat en den sämsta är en statlig. Det är bra att det blir konkurrens, det Har blivit bättre på många håll!


   
SvaraCitera

om skattepengarna hålls kvar i verksamheten så visst, inte särskilt nice som det är idag dock.


   
SvaraCitera
höna

Fingerprints:

Absolut! Men möjligheten att utnyttja systemet finns ju alltid.

jaa precis. därför blir det nej på frågan


   
SvaraCitera

Begränsad vinst och det ska vara långsiktigt. Skolor ska inte kunna lägga ner mitt under en termin.


   
SvaraCitera

Man bildar företag för att tjäna pengar. Om vinster ska förbjudas kommer ingen att bilda företag. Dessutom älskar vänstermedia att klanka ned på privatskolor, men när kommunala skolor gör bort sig har de inte länge lust att rapportera.

Det är bara kommunister som vill förbjuda allt fritt och privat för att centrera all makt till staten där man har total kontroll över människors liv från att de föds tills att de dör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej jag är emot


   
SvaraCitera

Är för så länge skolorna inte är religiösa och att pengarna hålls kvar i verksamheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bryr mig inte om ifall skolan är privat eller offentlig - den ska vara kvalitativ oavsett sektor. Däremot tror jag att frågan: "vad är problemet med den här verksamheten och vilket är det bästa sättet att åtgärda det på?", bör ställas betydligt oftare vid problematiska situationer gällande välfärdsgivare. Både höger och vänster måste släppa ideologiska, bekväma, men ack så slappa och ovetenskapliga, förklaringsmodeller. Utvärdera först, formulera en problembild sen. 


   
SvaraCitera