Aviseringar
Rensa alla

Debatt tråd: Frivandring eller nationalistisk rörelsekontroll?


Ämnesstartare

Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


Okej, så historiskt sätt så är rörelsekontroll mellan nationer något hyfsat nytt fenomen. Behöver vi verkligen det? Eller är global frivandring framtiden? Så att rörelsekontrollen mellan nationer kan bli en parentes i historien? Vi har ingen rörelsekontroll mellan Gävle och Hässleholm, även om det varit en realitet under nationalstatens historia. Är det inte absurt att du inte kan bosätta dig vart du vill? Det kan tänkas normalt i den tid och plats vi är i nu, till och med naturligt. Men vad är egentligen mer ideologisk mystifikation än detta?


   
Citera
Ämnesstartare

Frivandring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Världen över


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frivandring såklart. Men den som vil vandra får själv finansiera det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:
Frivandring såklart. Men den som vil vandra får själv finansiera det.

Du menar att ta sig från punkt A till punkt B?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte:

Du menar att ta sig från punkt A till punkt B?

Och bosätta sig i punkt B


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:

Och bosätta sig i punkt B

Eftersom jag antar att du tycker att alla som bor här ska betala de skatter vi har bestämt gemensamt här. Så har jag även samma rättigheter som övriga medborgare rimligtvis.


   
SvaraCitera

Bööööörg:
Frivandring såklart. Men den som vil vandra får själv finansiera det.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rörelsekontroll är inte alls ett nytt fenomen, det är i sin primitivare form lika urgammalt som människan själv i stort sett.

Folk har i alla tider bejakat sina intressen och hållit bort konkurrerande grupper från de områden de själva varit verksamma i. För att kontrollera detta har man ytligt utrönt identiteten mellan människor baserat på språkliga, kulturella och etniska variabler för att  snabbt kunna ställning för sin grupp.

Har inte tidiga civilisationer krigat, expanderat, skyddat sina gränser. Om det inte är rörelsekontroll vad är det då?

Inte för att konflikt varit en historisk självklarhet. Men mellan att påstå det och säga att rörelsekontroll inte historiskt icke-existerande så är det föregående påståendet närmast en sanning.

Jag finns nog inte: Är det inte absurt att du inte kan bosätta dig vart du vill? Det kan tänkas normalt i den tid och plats vi är i nu, till och med naturligt. Men vad är egentligen mer ideologisk mystifikation än detta?

För mig vore det av intresse hur du rent praktiskt tänkt få ihop denna tanke fritt från idealistiskt svammel. Om det skulle bli realitet, vilka följder tror du inte vi kan vänta oss då?


   
SvaraCitera

målet är fri invandring. känns lite svårt att få ihop det så länge inte alla länder har ett liknande skyddsnät dock tänker jag. men kanske bara är cynisk 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo: Rörelsekontroll är inte alls ett nytt fenomen, det är i sin primitivare form lika urgammalt som människan själv i stort sett.

Vilken tur att jag inte sagt att rörelsekontroll är ett nytt fenomen då. Rörelsekontroll mellan nationer existerade inte innan första världskriget. 

Weeaboo: För mig vore det av intresse hur du rent praktiskt tänkt få ihop denna tanke fritt från idealistiskt svammel.

Jag noterar att du har en väldigt vulgär förståelse för vad idealism är. Det är ett faktum att fler och fler problem, däribland frivandring behöver lösas på global nivå. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rörelsekontroll. Skydd av välfärd, skydd av löner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
målet är fri invandring. känns lite svårt att få ihop det så länge inte alla länder har ett liknande skyddsnät dock tänker jag. men kanske bara är cynisk 

Inte ens i Sverige har vi samma kvalité på välfärden i hela landet. Det är uppenbart att städerna har bättre service.


   
SvaraCitera

Jag finns nog inte:

Inte ens i Sverige har vi samma kvalité på välfärden i hela landet. Det är uppenbart att städerna har bättre service.

förvisso inte, men det är betydligt mindre variationer inom sverige än mellan sverige och en rad andra länder. sen så är ju välfärden mer än bara sjukvård


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

förvisso inte, men det är betydligt mindre variationer inom sverige än mellan sverige och en rad andra länder. sen så är ju välfärden mer än bara sjukvård

Ja nu har vi Schengenregelverket, vilket är ett steg närmare återinförandet av global frivandring sedan första världskriget. Du har självklart rätt att mycket politik som har en nationalistisk grund måste förändras i det nya globala samhället. För en betydande skillnad av global frivandring före första världskriget är internet. 


   
SvaraCitera