Aviseringar
Rensa alla

Debattartikel - Hjälp?


Ämnesstartare

VIKTIGT I NEED HELP WITH MY DEBATTARTIKEL

Jag började lite lätt att skriva på en debattartikel igår och tänkte antingen ha tesen "Vindkraftverk är bättre än kärnkraftverk" eller "Folk borde läsa mer böcker. Men jag fick en väldigt lust att ändra ämnet till "Wrekcing ball VS Blurred lines unrated version" men jag vet inte hur jag ska skriva utan att låta bitter liksom? Samt så tycker jag att Miley överdriver lite, men jag blir så irriterad på kommentarerna till Blurred Lines så står det typ: "Chilla, det är bara en musikvideo" "Tjejerna har ju valt själva att dom vill vara nakna!!" och på Wrecking ball så kan det stå typ: "it is sad, in today's world you have to be a whore to get noticed by the masses"

Blir så arg liksom.

Vet inte om ni kan hjälpa egentligen, men vad tycker ni?


   
Citera
Ämnesetiketter

jag förstår verkligen ingenting. vad är skillnaden mellan dem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rebellsyster:
jag förstår verkligen ingenting. vad är skillnaden mellan dem?

Att folk tycker att det är ok att tjejerna är nakna i Blurred lines för att dom valde det själva men att folk sedan tycker att Miley är en hora för att hon gör i princip samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ahah gud jag suger på att debattera kommer få f i svenska.


   
SvaraCitera

Skriv en debattartikel om varför vi bör stoppa invandring. Extremt enkelt att hitta argument och samtidigt väldigt svårt att komma med motargument. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Skriv en debattartikel om varför vi bör stoppa invandring. Extremt enkelt att hitta argument och samtidigt väldigt svårt att komma med motargument. 

asså nej hoppar nog det


   
SvaraCitera

woahlinnéa:

asså nej hoppar nog det

Jahopp... Hjälp när man ska skriva debattartiklar:  http://xn--lxhjlp-buad.nu/uploads/guider/skriva-debattartikel.pdf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Jahopp... Hjälp när man ska skriva debattartiklar:  http://xn--lxhjlp-buad.nu/uploads/guider/skriva-debattartikel.pdf

tackaar, denna är behövd.


   
SvaraCitera

Kan tänka mig att det är försent nu..? hm, jag skriver ändå! Jag håller nämligen på att göra exakt samma sak i skolan, fast jag ska hålla ett tal! Alltihop är egentligen ganska enkelt:

Kvinnor har väääldigt länge (och fortfarande) blivit sedda  som objekt som bara finns till för mannens skull. I vårt samhälle är kvinnor de som jobbar för mindre pengar, den grupp som oftast blir misshandlade av män, den grupp som ofta ses som det avvikande könet. Den strukturen finns ganska djupt begravd i oss allihopa, även om vi inte tänker på det. Tänk bara på hur man ofta får sitta varannan kille varannan tjej i klassrummen eftersom att tjejerna ska fungera som typ stötdämpare och hålla reda på de bråkiga killarna. Eller åk tåg och kolla på hur människor sitter. Du kommer direkt att märka att männen sitter med breda ben och tar mycket plats på sätet medan kvinnor gör sig mindre eller korsar benen över varandra.

En annan grej som länge har funnits i vårt samhälle är något som kallas slut-shaming. Det innebär att människor lägger skulden på tjejer för att de försöker upptäcka sin sexualitet/har för mycket sex eller liknande. För länge sedan i Sverige var det till och med så att man gick runt och kände på kvinnors bröst för att se ifall det var mjölk i dem. Om det var det innebar det att hon varit otrogen och var med barn. Då var hon tvungen att ha en viss mössa och bli utmärkt i kyrkan för att alla skulle kunna se vilken dålig människa hon var. Männen däremot, fick gärna vara otrogna eftersom att de skulle ha erfarenhet när det gällde sex. Samma sak gäller faktiskt idag: tjejer som ligger med flera killar på samma helg exempelvis blir kallade horor. Killar blir snarare hjältar som lyckats bra! Skulden läggs alltid på tjejen. Det finns flera exemepel som visar på att detta stämmer. För det första kanske du hört talas om Amanda Todd som tog livet av sig förra året? Hon visade sina bröst i en chattkonversation för en man. Mannen (killen?) spred bilderna och Amanda blev slut-shamead och tog till sist livet av sig. En vanlig reaktion är då att hon faktiskt får skylla sig själv. Vilket är oändligt fel. Allt fel ligger hos bildspridaren. Han hade ingen som helst rätt att sprida bilderna. Även efter Amandas död blir hon kallad hora och ''hoppas hon brinner i helvetet'' på många sidor...Ett annat exempel är alla våldtäkter som äger rum. Alltid är det tjejernas fel att de blir våldtagna. De har kanske druckit för mycket eller haft för lite kläder på sig. Vilket är idiotiskt. Det är som att säga att alla som inte bär hjälm ute på stan kan skylla sig själva om  de blir slagna i huvudet. 

För att tillsist koppla detta till de två filmerna: Det finns en stor skillnad mellan dessa musikvideor. I båda två finns det nakna kvinnor som anspelar på sex, visst. Skillanden är att i Wrecking ball finns ingen man i närheten vilket det gör i Blurred lines. I wrecking ball är Miley helt ensam och gör allt hon gör för sig själv och sin egen skull. Hon är ett SUBJEKT  med egen vilja, egna tankar och egna handlingar. I Blurred lines finns en massa nakna kvinnor som rör sig på ett sexigt sätt runt män I KOSTYMER! Förutom alla parodier som finns, har du NÅGONSIN sett nakna män röra sig på samma sätt, utan några kläder på kroppen runt en kvinna? och då pratar jag inte om att de ska visa sina sixpack och sina muskler utan att de rör sig som om de ville tillfredsställa kvinnan med sin närvaro? Antagligen inte... Eftersom att kvinnan ska finnas där för mannen och tillfredställa honom när han behöevr det. Tvärtom är otänkbart. Detta tror jag är anledningen till att reaktionerna blir så starka på Mileys video med inte på Robins. I Mileys finns en kvinna som verkar kåt och som anspelar på sex. I Robins är det tvärtom. Kvinnorna där har inga egna viljor.
Folk reagerar som de gör ganska omedvetet. Strukturerna sitter nämligen så djupt i oss att vi inte ens känner igen dem. Tjejer lär sig reda från barnsben att mannen alltid kommer först och när vi ser sådana här videor reagerar vi därefter.

Okej, nu skrev jag aslångt, men det är för att jag har redovisning och behövde ändå skriva av mig lite. Nu är det antagligen försent, men om det inte är det: lycka till. Om det är det så har du i alla fall lärt dig något! Kanske:)


   
SvaraCitera
reben

lakritskossan: fast jag ska hålla ett tal!

ska du läsa innantill sen 


   
SvaraCitera