Aviseringar
Rensa alla

DEBATTARTIKEL MOT RASISM


Ämnesstartare

Hej! Jag skall göra en debattartikel mot rasism i Svenska 3. Har tänkt ta tesen "Alla människor är lika mycket värda" men hittar inte riktigt några bra argument för det... Och inget motargument! Finns det någon annan bra tes? Eller vet ni några bra för och motargument? 


   
Citera

Folk här tycker inte att alla är lika mycket värda;  http://ungdomar.se/forum/thread/har-vi-maenniskor-samma-vaerde/13065332#forum_post_id-13065332

Fråga på Familjeliv eller något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken:
Folk här tycker inte att alla är lika mycket värda;  http://ungdomar.se/forum/thread/har-vi-maenniskor-samma-vaerde/13065332#forum_post_id-13065332

Fråga på Familjeliv eller något.

Nej och det tycker inte jag heller, men kommer inte på något annan bra tes mot rasism. Har du något förslag?


   
SvaraCitera

Isabelle.95: "Alla människor är lika mycket värda"

Man kan tycka att vissa människor är mer eller mindre värda utan att ta hänsyn till deras etnicitet.

Isabelle.95: Eller vet ni några bra för och motargument?

Argument mot rasism: rasism är misslyckat i grund och botten, det byggs på ignorans, vanföreställningar och hat, och det finns inget som helst positivt med rasism.


   
SvaraCitera

Det blir bättre stämning med den inställningen. Jag tror man får tänkta lite praktiskt, om du förstår. Men man kan ju förlora sitt värde. Tex om man våldtar djur. Då har man i mina ögon förlorat sitt värde.  Jag är väldigt mycket för ett öga för ett öga. Tror inte på ghanas  rökfyllda svammel. Eller jag vet inte vad jag tror. Jag är kanske primitiv. Samhället ska styras av goda men rationella människor. 


   
SvaraCitera
EGER
 EGER

Isabelle.95:
Hej! Jag skall göra en debattartikel mot rasism i Svenska 3. Har tänkt ta tesen "Alla människor är lika mycket värda" men hittar inte riktigt några bra argument för det... Och inget motargument! Finns det någon annan bra tes? Eller vet ni några bra för och motargument? 

Ett samhälle där alla är lika mycket värda är en stor del av mänsklighetens utopi. Vi lever i ett samhälle där människor värderas konstant. Rasism är något som existerar pga hat och oro i samhällsstrukturen. Åsikterna är byggda på aktuella samhällsproblem. Vi behöver något att kasta skiten på. Oavsett om man är invandrare eller vänsterextremist tycker ingen att alla är lika mycket värda. 
Inte du heller!


   
SvaraCitera

Vad betyder det att alla människor är lika mycket värda?


   
SvaraCitera

Jag i min blond och blåögda naivitet har fortfarande inte vid 18 års ålder lyckats förstå varför folk inte bara kan vara snälla och respektera varandra 


   
SvaraCitera