Aviseringar
Rensa alla

Definiera indiepop


Ämnesstartare

Kan någon förklara utförligt vad indiepop är för mig? Jag har hört flera gånger att folk anser att jag tillhör dem, men enligt google skulle jag isf hata typ alla artister utom.. Aah de som spelar indiepop... Och varför kallar de Håkan Hellström indiepop? Handlar inte indiepop lite om att inte vara så känd osv? Blir ju helt förvirrad :C


   
Citera
Ämnesetiketter

Indie = från indian. Handlar om utklädnad, gärna användande av panflöjt och lite mer annorlunda takter.

Eller independent som i att inte vara kopplad till stort skivbolag utan att slå igenom själv.


   
SvaraCitera

Har fått höra det ovanstående ^

Förutom det även att det skall vara popp som låter lite annorlunda.


   
SvaraCitera

aekitsune:

andlar inte indiepop lite om att inte vara så känd osv?

Äntligen någon som börjar ifrågasätta denna svulst till lössläppt subkultur, tack [love]

Men själva indieepiteten har väl att göra med det som de överstående har nämnt: En artist,eller ett band, som har slagit igenom antingen genom att ha proudcerat själva eller genom ett litet skivbolag. Dessutom skall det låta lite säreget på ett eller annat sätt.

Men varför somliga ser Håkan Hellström som indie beror helt enkelt på att han har varit det. Men nu är det nog andra bullar när det gäller hans publicitet,omsättning osv. Men det finns många exempel på musiker och band som har varit indie, men efter genombrottet och skrivit på för stora skivbolad så har den ändå fått kvar sin indiestämpel... trots att de i praktiken inte är det. Exempel, The Killers, Coldplay, Håkan Hellström, Arcade Fire med flera!

Hoppas att du är nöjd med svaret, keep on fighting against mainstream indie![smile]


   
SvaraCitera

Tråkig musik där allting låter likadant.


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Tråkig musik där allting låter likadant.

Bäst definition hittills.


   
SvaraCitera

Pop som indier uppskattar. Finnes ofta i te x Bollywood-filmer. Jag är en extrem Indie-pops fanatiker och min favoritlåt är denna:


   
SvaraCitera

Indiemusik i originell mening: musik som är producerat av "independent" bolag och ska helst också vara fritt från kommersiella scener som Grammy Awards, MTV etc. Du kan vara känd till en viss mån, men aldrig en superstjärna (typ).

Musiken i sig kan principiellt sätt låta hur som helst, fast begreppet indiepop brukar ofta utpeka pop/rock band - som också då är, enligt dem själva, mer obskyra än de "vanliga" banden på radio. Kultband/artister som tillhör den här grenen kan vara: The Smiths, Joy Division, Broder Daniel, Radiohead, Bright Eyes, Modest Mouse, Sonic Youth, The Cure etc.

Vissa populära band/artister som Muse, Kings of Leon och Pete Doherty var en del av "indiescenen" men blev sen väldigt uppmärksammade i media, vilket har resulterat i att en del "indiefans" gillar dessa musiker, eller rent av hatar dem eftersom de inte är "indie" längre.
Håkan Hellström var med i Broder Daniel när de började, och är populär bland indietokar, även fast han är ganska långt ifrån indie.

Indiemusik i realistisk mening: en populär företagsfranchise som blev jätte poppis tack vare skräp som "The OC" och djupa filmer som "Garden State", och eftersom den filmen innehåller musik av The Shins och handlar om en deprimerad kille så är den därför en jätteviktig film...

Termen indie används också frekvent inom en viss skara människor som är smittade av en epidemi som kallas för hipster. En hipster är en sån där människa/tönt som brukar gå runt på Södermalm bara för att, och gärna låtsas att han/hon bor där. Så brukar de ha jätte fula glasögon, handla på second hand, prata om hur Muse blev sell outs, läser Kafka, röstar vänster, letar musik på last.fm, och gör sig jättepretto över att de är veganer, självfallet bisexuella, och att de lyssnar på indie. Denna sjukdom orsakar en defekt läggning som gör att hipsters aldrig inser att de är just hipsters, och vägrar söka hjälp och får leva med sitt handikapp för resten av livet.

Egentligen är indie ett sånt där klurigt begrepp som är omöjligt att definiera på rak arm, men vi kan säga begreppet som helhet är ett kommersiellt verktyg för att visa att kommersialismen suger.


   
SvaraCitera

Huruvida ett band är indie eller ej har inget med hur stort eller berömt bandet är. Ligger bandet på ett independentbolag är det ett indieband. Sedan kan det låta hur som helst, vara hur stort som helst, fortfarande indie så länge dom stannar på sitt independentbolag. Exempel på enormt stora kommersiella band som är indie är bland annat the smiths, arctic monkeys och joy division.

Någon nämnde i tråden att killers och coldplay skulle varit indie innan dom blev för stora vilket inte riktigt stämmer. I princip är ju alla band och artister självständiga (indie) innan dom blivit signade av något bolag, även artister som lady gaga och rihanna har ju någon gång varit utan uppbackning av ett stort skivbolag, därav indie. Därför blir det ju rätt svårt att använda sig av begreppet indie innan ett band har blivit signat. Däremot har the killers och coldplay aldrig legat på ett independentbolag vilket leder till att de aldrig varit indie under sin "riktiga" karriär.

Kort och gott, är du signad på ett independentbolag och spelar pop, kan du klassa dig som ett indiepopband.


   
SvaraCitera

typ folk med randiga tröjor och converse


   
SvaraCitera

Semi:

Pop som indier uppskattar. Finnes ofta i te x Bollywood-filmer. Jag är en extrem Indie-pops fanatiker och min favoritlåt är denna:

[bigsmile][bigsmile][bigsmile]

du är lite rolig ibland


   
SvaraCitera

hannnah:

du är lite rolig ibland

[smile]

hannnah:

ibland

[sad]


   
SvaraCitera

i ett nötskal!


   
SvaraCitera

Semi:

[sad]

hahahihihehe[blush] menade inte så. föröåt


   
SvaraCitera

hannnah:

menade inte så. föröåt

Vad menade du då? [sad]


   
SvaraCitera