Aviseringar
Rensa alla

Déjà vu


mynona
Ämnesstartare

shatter:
Det händer mig ganska ofta. Grymt obehagligt. 

varför obehagligt? 


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

jag har fått dem ofta nu igen. 
det påminner lite om att vara synsk, för under en sekund får jag en stark känsla av att jag har läst om just den situation jag befinner mig i just då; att jag visste om den sedan tidigare och därför känner igen dn nu, då jag upplever den, och därför redan vet precis var den kommer att leda. det är lite skrämmande för jag vill inte veta exakt vad något kommer att leda till om det skulle vara sorgerligt. vetskapen verkar dock vara där bara en sekund och borta nästa, vilket är frustrerande men antagligen bra


   
SvaraCitera

Jag skrev en hel del men raderade, det kändes inte bra att skicka. Jag har haft lite mer så den senaste månaden.

Vad är benämningen på exemplet?; då man sett en film, och sedan så ser man huvudpersonen överallt inom några dagar?
Det är inte deja vu, men istället äkta sammanträffanden tror jag.
Som en film jag såg, det var en bok med i handlingen. Efter ett par dygn så ploppade den upp överallt omkring mig. Jag tror fortfarande att det är sammanträffanden men det har varit säkerligen femfaldiga av sådana "sammanträffanden" den senaste månaden. Det var som att det sattes på och sedan stängdes av nu för en vecka sedan ungefär.
Det var obehagligt.


   
SvaraCitera

hela tiden


   
SvaraCitera

mynona: Jag undrar varför.

Sist jag läste något trodde man att det berodde på att det blir ett glapp mellan hjärnhalvorna, att den ena hjärnhalvan redan processat intrycket innan den andra har det, och när den andra gör det lägger den märke till att det har hänt förut, eftersom det har det (iom att den andra halvan redan processat händer ju skiten två gånger i huvudet på kort tid)


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Fank Baude:

Sist jag läste något trodde man att det berodde på att det blir ett glapp mellan hjärnhalvorna, att den ena hjärnhalvan redan processat intrycket innan den andra har det, och när den andra gör det lägger den märke till att det har hänt förut, eftersom det har det (iom att den andra halvan redan processat händer ju skiten två gånger i huvudet på kort tid)

Märkligt. Känns inte riktigt som det klickar riktigt dock - för mig känns det ungefär som om jag en kort sekund upplever att jag gör något som ingår i ett större mönster och som var bestämt för länge sedan och jag kan se precis var det kommer att leda och få för konsekvenser, som en blixtsnabb vision/profetia, det känns inte bara som en känsla av att jag har gjort det förut utan det ingår fler känslor =S
Men intressant att läsa en teori om saken!


   
SvaraCitera