Aviseringar
Rensa alla

Dela med er av era bästa brödrecept!


Ämnesstartare

Insåg idag att bröd varken är lika jobbigt eller tråkigt att baka som jag mindes. Dessutom är det billigt och mycket godare än köpt bröd!

Bakade detta bröd idag:

1/2 paket jäst blandas ut i 3,75 dl ljummet vatten. Sedan tillsätts ½ matsked salt och 1 matsked olja, därefter 8dl-1 liter vetemjöl. Arbeta ihop ordentligt, gärna med händerna, tills degen är välarbetad och inte fastnar i kanten av bunken. Låt ljäsa ca 1 h dela seda upp i ca 6 stycken bullar. Låt ljäsa ytterliggare lite på plåten samtidigt som ugnen värms till 250 grader. Släng in bullarna 15-20 min. Klart!


   
Citera
Ämnesetiketter

åh jag har världens bästa recept på ett bröd som går asfort att göra med lingonsylt, yoghurt och honung i men har tappat bort receptet 🙁


   
SvaraCitera

Vetemjöl, vatten, rågmjöl, fullkornsmjöl* av råg och vete, sirap (glukos, fruktos och sackaros), klippt fullkornsråg*, surdeg (4,2%) på vete och fullkornsråg*, vört, vetegluten, socker, vetekli, jäst, vegetabilisk olja av raps, lingon (1,5%), röda vinbär, förjäst vetemjöl och salt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postlapsaria:

åh jag har världens bästa recept på ett bröd som går asfort att göra med lingonsylt, yoghurt och honung i men har tappat bort rec

det lät väldigt intressant! synd att du tappat bort det.

Panda:

Vetemjöl, vatten, rågmjöl, fullkornsmjöl* av råg och vete, sirap (glukos, fruktos och sackaros), klippt fullkornsråg*, surdeg (4,2%) på vete och fullkornsråg*, vört, vetegluten, socker, vetekli, jäst, vegetabilisk olja av raps, lingon (1,5%), röda vinbär, förjäst vetemjöl och salt.

Du kanske inte vet vad ett recept är, men jag kan i varje fall upplysa dig om att det du skrivit inte är ett recept! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lagade detta häromdagen:

2 portioner/st.
50 gram jäst
2 st stora morötter
50 gram margarin
5 dl mjölk
14 dl vetemjöl
1,5 tsk salt
2 msk sirap
1,5 dl solrosfrön

1. Skala och riv morötterna.
2. Smält margarinet. Häll i mjölken och värm till 37 grader.
3. Smula sönder jästen i em bunke. Häll över degspadet så att jästen smälter.
4. Tillsätt sirap, salt, morötter och solrosfrön.
5. Häll sist i mjölet och arbeta ihop till en lös deg.
6. Jäs under bakduk 30 minuter.
7. Knåda den jästa degen lätt på mjölat bakbord.
8. Dela i två och sno ihop till vridna längder.
9. Jäs på plåt under bakduk 30 minuter.
10. Sätt ugnen på 200 grader.
11. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter.

Det var nice


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Du kanske inte vet vad ett recept är, men jag kan i varje fall upplysa dig om att det du skrivit inte är ett recept!

Allt annat än lingongrova är landsföräderi[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:

Allt annat än lingongrova är landsföräderi

Whatever, du skrev ändå inte ner receptet till lingongrova om du tror det.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

brukar göra jättegott filmjölksbröd. kan kolla upp receptet om det vore intressant för någon.

är typ filmjölk, mjöl, rågsikt, bakpulver och brödkryddor i.


   
SvaraCitera

(1):

4 dl ljummet vatten
1 dl rågkross
1 dl vetekross
3 tsk salt
3 tsk kummin eller anis (anis)
2 dl lingonsylt (jag använder en blandning av äppelmos och dadelsirap, mest för att få slut på den oätliga sirapen)
1 dl russin (hackar torkade aprikoser istället)
1 dl linfrö
1 dl vetekli

(2):

5 dl kokande vatten (viktigt, torrjäst vill ha värme)
2 pkt torrjäst
2 liter vetemjöl

(1) blanda alla ingredienser, låt dra sex timmar. gärna över natten.

(2) häll kokande vatten på gröten (sörjan från steg ett, alltså) som då blir jäsvarm. blanda torrjästen med lite av mjölet och arbeta in mjölet i sörjan tills degen släpper.

(3) arbeta på bakbord. forma fyra runda bröd, två på varje plåt. jäs varm 20-25 minuter. grädda en kvart på 250 grader celsius. svalna utan bakduk.


   
SvaraCitera

skrämd av en kvist:

(1)

Fan, kanske skulle påbörja något sådant här i kväll. Skall kika i skafferiet... Hur svalt bör degen stå över natten? Hur länge kan jag låta den stå, på sin höjd?


   
SvaraCitera

Image

här r mina brön.

Recept: mkt chipsätande


   
SvaraCitera

Måste ha i lite pumpakärnor, dock, och skulle egentligen helst haft i lite kidneybönor också... Hoppas det funkar. [mad]


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Hur svalt bör degen stå över natten?

köksbänkstemperatur.

Ögon i en plåthink:

Hur länge kan jag låta den stå, på sin höjd?

öh. tror inte det är någon fara med gröten så länge den inte blir en uttorkad lerkaka medan den väntar.


   
SvaraCitera

skrämd av en kvist:

öh. tror inte det är någon fara med gröten så länge den inte blir en uttorkad lerkaka medan den väntar.

Måste jag ha den i en tillförsluten behållare, då, eller. Inte ba' handduk på bunken. Kan ingenting om detta.........

Dan_the_ironman:

mina brön.

"Du" har större bröst än jag, gratulationer...


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Måste jag ha den i en tillförsluten behållare, då, eller. Inte ba' handduk på bunken.

handduk på bunken går fint. jag tar folie.


   
SvaraCitera