Aviseringar
Rensa alla

Demokratin


Jungman:

Så du känner på allvar att du har någon som helst möjlighet att påverka något beslut hos det styrande skiktet?

Jag personligen har inte så mycket att säga till om eftersom jag är en av 9.5 miljoner medborgare. Men alla tillsammans har all makt i världen att påverka genom att rösta annorlunda. Vill tillräckligt många har vi makten att inom 3 år ha ett helt annat styre. Att vi inte gör det är ju en annan sak, men möjligheten finns ju. Om tex 8 miljoner svenskar vill införa direktdemokrati kan vi göra det utan problem. Därför är det jävligt tramsigt att hålla på och säga att Sverige inte är en demokrati bara för att man tycker att folket gör dumma val.


   
SvaraCitera

Niklas: Vill 8 miljoner svenskar införa direktdemokrati kan vi göra det utan problem

Ett ännu värre scenario, att ge samhällets bottenskrap mer att säga till om

Niklas: Därför är det jävligt tramsigt att hålla på och säga att Sverige inte är en demokrati bara för att man tycker att folket gör dumma val.

Jag säger att demokrati suger i praktiken


   
SvaraCitera

Jungman: Ett ännu värre scenario, att ge samhällets bottenskrap mer att säga till om

Vilka är samhällets bottenskrap menar du?

Men poängen är dock inte huruvida direktdemokrati är bra eller dåligt utan faktumet att folket kan förändra vilka politiker som styr och även styret bara genom att lägga en annan valsedel i en urna 2018. Vips så kan vi göra om hela systemet.

Jungman: Jag säger att demokrati suger i praktiken

Men då är det ju det du får klaga på isåfall, alltså demokratin i sig. Och inte som du gjorde hävda att folket inte alls bestämmer i en demokrati, vilket folket ju bevisligen gör.


   
SvaraCitera

Niklas: Vilka är samhällets bottenskrap menar du?

såna som delar clickbait på facebook

Niklas: kan förändra vilka politiker som styr och även styret bara genom att lägga en annan valsedel i en urna 2018. Vips så kan vi göra om hela systemet.

Nepp, det är alltid samma typ av elit med i praktiken samma åsikter

Niklas: Men då är det ju det du får klaga på isåfall, alltså demokratin i sig. Och inte som du gjorde hävda att folket inte alls bestämmer i en demokrati, vilket folket ju bevisligen gör.

Jag klagar på demokrati, och folk i en demokrati har ingen möjlighet att bestämma


   
SvaraCitera

Jungman: Jag klagar på demokrati, och folk i en demokrati har ingen möjlighet att bestämma

Hur menar du? Demokratin innebär ju att folket har makten att bestämma. Det är ju fortfarande så att 80% av svenska folket var fjärde år aktivt väljer in de politikerna som sitter där idag. Man använder alltså makten att bestämma i allra högsta grad genom att rösta i samma politiker gång på gång. Att man inte väljer någon annan, eller att du inte håller med om deras val, betyder fortfarande inte att valet inte finns.


   
SvaraCitera

Niklas: Hur menar du? Demokratin innebär ju att folket har makten att bestämma. Det är ju fortfarande så att 80% av svenska folket var fjärde år aktivt väljer in de politikerna som sitter där idag. Man använder alltså makten att bestämma i allra högsta grad genom att rösta i samma politiker gång på gång. Att man inte väljer någon annan, eller att du inte håller med om deras val, betyder fortfarande inte att valet inte finns.

I soviet hade man ett parti att rösta på, i sverige har vi 8st (i praktiken 2) som i princip tycker samma sak, särskilt när de vunnit ett val, ta en titt på hur ofta den ena sidan opponerar sig något när den andra sidan styr och hur de plötsligt inte gör något åt det när det väl är de själva som sitter i den sitsen ex.
Vad spelar det för roll om du har möjlighet att rösta när resultatet alltid är det samma?

Och även om nu demokrati faktiskt skulle fungera på det vis chimären talar för, så skulle det fortfarande vara ett värdelöst koncept för att den som skriker högst och säger mest saker som låter bra vinner. Det är inget sätt att styra något så viktigt som ett samhälle, enbart dem med mest kunskap inom olika områden och som är minst angelägna om att få makten borde ha den.


   
SvaraCitera

Jungman: I soviet hade man ett parti att rösta på, i sverige har vi 8st (i praktiken 2) som i princip tycker samma sak, särskilt när de vunnit ett val, ta en titt på hur ofta den ena sidan opponerar sig något när den andra sidan styr och hur de plötsligt inte gör något åt det när det väl är de själva som sitter i den sitsen ex.
Vad spelar det för roll om du har möjlighet att rösta när resultatet alltid är det samma?

Stämmer inte alls. Man får rösta på vilket parti man vill och det finns hur många partier som helst att rösta på. Folket VÄLJER att rösta på samma partier. Notera "väljer". Valet att rösta annorlunda finns. Och ser man på historien och andra länder så märker man också att folk ofta utnyttjar demokratin för att byta styre. Nya partier väljs in, i vissa fall tar nya partier helt över makten.

Folk har rätten att rösta bort styrande partier men man väljer att rösta på samma. Valet finns. Folk bestämmer. Demokratin existerar alltså i allra högsta grad. Det är fortfarande så att det är du som tycker att folk väljer fel. Det är inte samma sak som att folk inte får välja. 
 

Jungman: Och även om nu demokrati faktiskt skulle fungera på det vis chimären talar för, så skulle det fortfarande vara ett värdelöst koncept för att den som skriker högst och säger mest saker som låter bra vinner. Det är inget sätt att styra något så viktigt som ett samhälle, enbart dem med mest kunskap inom olika områden och som är minst angelägna om att få makten borde ha den.

Jag håller inte med, men det har du ju rätt att tycka. Starta ett parti och försök få folk att rösta på dig. "Teknokraterna"


   
SvaraCitera

Mja. Allt är relativt.


   
SvaraCitera

Niklas: Demokratin existerar alltså i allra högsta grad.

Jag personligen bryr mig inte vad folk röstar på, alla partier är i samma fålla, och är de inte det så hamnar dem där när de växt till sig enligt den princip som beskrivs av oligarkins järnlag som jag länkade innan.
Demokrati i praktik fungerar aldrig som den idealiserade teori folk gillar att hylla.
Jag har gett några ytliga exempel på varför och förklarat att det är en förkastlig idé att upprätthålla.


   
SvaraCitera

Jungman: Jag personligen bryr mig inte vad folk röstar på, alla partier är i samma fålla, och är de inte det så hamnar dem där när de växt till sig enligt den princip som beskrivs av oligarkins järnlag som jag länkade innan.
Demokrati i praktik fungerar aldrig som den idealiserade teori folk gillar att hylla.
Jag har gett några ytliga exempel på varför och förklarat att det är en förkastlig idé att upprätthålla.

Man kan naturligtvis kritisera demokrati men det är fortfarande så att vi har demokrati i Sverige och att folk i Sverige väljer vilka som ska styra samhället.

Jag tycker att det är helt självklart att folk i ett samhälle ska få välja hur landet ska styras och av vilka. För mig är det inget att lovorda eller hylla utan bara en självklarhet. Sedan kan man ju tycka att folk väljer helt idiotiskt, att folk exempelvis istället bara ska rösta fram de som har mest kunskap eller liknande, men att det är folket som väljer - det ser jag inga rimliga alternativ till.


   
SvaraCitera

Niklas: Jag tycker att det är helt självklart att folk i ett samhälle ska få välja hur landet ska styras och av vilka.

Varför? De flesta människor är idioter eller as. Vill du på allvar att shariamuppar ex. skall få vara med och välja hur landet skall styras? Nej lämna styrandet åt dem som är kvalificerade för det.


   
SvaraCitera

Jungman:

Varför? De flesta människor är idioter eller as. Vill du på allvar att shariamuppar ex. skall få vara med och välja hur landet skall styras? Nej lämna styrandet åt dem som är kvalificerade för det.

Jag ser inga andra alternativ. Att människor som inte valts på något sätt av folk skulle bestämma över folk är helt orimligt. Och ser man hur de ser ut i historien så har demokratiska samhällen blivit enormt mycket bättre än vad totalitära samhällen med icke-valda ledare blivit. Folk tar jävligt dumma beslut men ser man på helheten så väljer folk i slutändan oftast det bästa för samhället. Shariamuppar kommer inte kunna ta över vårt land eftersom folk kommer rösta så att detta förhindras. Ditt styrelseskick är betydligt mer utsatt när det gäller att förhindra att galningar tar makt än vad dagens demokrati är. 


   
SvaraCitera

Niklas: Att människor som inte valts på något sätt av folk skulle bestämma över folk är helt orimligt.

Att en roterande elit som döljer sig bakom en slöja av "val" skall bestämma över folk är mycket mer rimligt?
Nej, jag ser hellre kompetenta människor i styrande position än mindre-än-10-högskolepoäng-Beatrice-Ask exempelvis


   
SvaraCitera

Jungman: Att en roterande elit som döljer sig bakom en slöja av "val" skall bestämma över folk är mycket mer rimligt?

Fast det är ju folkets fel, inte systemet. Och det gör ju att folket också kan välja bort den "roterande eliten", vilket man troligtvis inom kort kommer göra i Sverige exempelvis i och med SDs framgångar. 

Och som sagt, det finns inga andra alternativ. Om vi skulle ha ett elitstyre som du föreslår, vem ska bestämma vilka som ingår i eliten? hur ska vi veta att de väljer rätt? hur ska vi veta att de som väljs inte missbrukar makten? hur ska vi veta att de faktiskt gör det bästa för folket? vad händer om 100% av folket vill ha bort de styrande? då ska inte möjligheten finnas? osv osv. Det funkar liksom inte.

Jungman: Nej, jag ser hellre kompetenta människor i styrande position än mindre-än-10-högskolepoäng-Beatrice-Ask exempelvis

Tycker verkligen inte att man ska utgå från högskolepoäng när det gäller vem som är mest kompetent att styra ett land. Tror att den generella arbetaren vet betydligt bättre om vad som är bäst för Sverige än exempelvis Sveriges mest utbildade minister Åsa Romson. 


   
SvaraCitera

Niklas: Fast det är ju folkets fel, inte systemet. Och det gör ju att folket också kan välja bort den "roterande eliten", vilket man troligtvis inom kort kommer göra i Sverige exempelvis i och med SDs framgångar.

Jepp, det är inte som att vi har en regering som 63% (majoriteten) av folket inte röstade på.

Och om SD någonsin kommer bli en del av styrande klubben så kommer de spendera all sin tid på om skatten skall höja eller sänkas någon % precis som alla andra. Se ex. på miljöpartiet, de har gjort mindre än ingenting för miljön sedan de blev stora.

Niklas: hur ska vi veta att de väljer rätt?

Det där har jag tänkt lite på och varför inte låta den vetenskapliga metoden gälla, de i toppen kommer med ett förslag och så får alla andra inom samma kompetensområde lämna positiv och negativ kritik kring det (referentgranskning)

Niklas: hur ska vi veta att de som väljs inte missbrukar makten?

Makten kommer garanterat att missbrukas för personlig vinning, som alltid, det går inte att komma ifrån

Niklas: vad händer om 100% av folket vill ha bort de styrande? då ska inte möjligheten finnas?

Har den någonsin funnits?

Niklas: Tycker verkligen inte att man ska utgå från högskolepoäng när det gäller vem som är mest kompetent att styra ett land.

Min poäng var att någon som blir justitieminister inte skall bli det genom partipolitisk lojalitet, särskilt inte någon som skulle behöva både hjälm och flytväst för att gå utanför dörren


   
SvaraCitera