Aviseringar
Rensa alla

Den autonoma vänstern och hatet mot oliktänkande m.m.


Ämnesstartare

Håller med, det där stämmer med mina erfarenheter av den autonoma vänstern faktiskt. I alla fall det mesta.

En sak jag har upplevt som jag skulle vilja lägga till är att vänsterfolket ofta tenderar att bli lite diktatoriska kring hur människor ska leva sitt liv. Ibland accepteras bara ett sätt att vara, blir en sorts livsstilsstilism, vilket egentligen inte är så konstigt. När man bryter normer skapas nya. Det är viktigt att man inte bara blir en liten klubb för inbördes beundran utan öppnar sig och sina idéer mer för alla - även medelklassen, och att man inte stöter bort människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aldrig förstått mig på någon av sidorna för när det väl kommer till en faktisk förändring så är dom ändå inte kapabla till annat än tomma ord


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grejen är att den utomparlamentariska vänstern organiserar många arga arbetarklassungdomar, ungdomar som är förbannade på grund av deras livssituation. Jag tycker man på ett sätt ser fel på situationen när man skyller stenkastning osv på de utomparlamentariska grupperna, och att det är de som skapar våldet. Man måste fråga sig om detta våld skulle försvinna om dessa grupper försvann. Jag tror inte det. Våld mot polisen och civila som du säger skulle förekomma ändå, och kanske på ännu värre sätt.

Men jag håller med dig i mycket. Många uppfattar ju till exempel sac som en skum och stängd organisation. Man måste bli mycket bättre på att förhålla sig till resten av folket så att inte den allmänna bilden är att man är våldsamma stenkastare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

men jag tror att jag sett bra mycket mer av dessa människor

Du har "sett" och därför stämmer det??

Nazister och den autonoma vänstern är av exakt samma personlighetstyp.

De bryr sig inte ett skit om politik utan vill bara snusa och dricka bärs för att gå ut och slåss, eller som i den autonoma vänsterns fall, snorta fultjack, röka brass och sen gå ut och slåss.

Finns gott om exempel bara här på UM. Inga namn nämda.


   
SvaraCitera
sincan

Up the 'RA


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oh, cant you feel? oh, cant you see? the IRA will set them free!

Nä, men jag stödjer ändamålen men inte medlen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Angående föraktet för riksdagspartier och de som engagerar sig i dessa har jag mer förståelse - det parlamentariska systemet sviker gång på gång att leverera några framsteg.

Vad snackar du om? Har inte de demokratiska länderna utvecklats ENORMT i riktning mot rättvisa och frihet de senaste 100 åren? Västeuropa allmänhet och skandinavien i synnerhet är ju unika på jorden när det gäller tolerans, frihet och rättvisa.

Den demokratiska processen i ett samhälle är långsam, men i gengäld oftast stark socialt förankrad och accepterad när den väl sker. Demokrati är ingen "instant fix" som den utomparlamentariska vänstern drömmer om, men tittar man på europa de senaste 50 åren är det ingen tvekan om att människor fått en rättvisare värld.

Att ändra ett lands värderingar sker inte över en natt, det är en kvarn som måste mala i generationer, annars får man inte social acceptans och bevisligen fungerar ju inte chock-vänster taktiken. (Nordkorea, Cambodja, Sovjet etc) Dessutom har ju den frihetskämpande utomparlamentariska vänstern visat vad den går för i Angola, Etiopien listan är ändlös.

Väpnad eller våldsbenägen utomparlamentarisk vänster har i de flesta fall slutat med folkmord, förtryck och allmän social förtvivlan. Historisk sett har ju utomparlamentatisk vänster visat sig vara ett av de största hoten mot mänskligheten, och i princip ALDRIG uppnått någonting.

Det parlamentariska systemet är det enda system so klarat att leverare fred och stabilitet, så ni utomparlamentariker kan ju flytta till Mogadishu där era värderingar delas av andra.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Den "aktiva klasskampen" utövas av hormonstinna snorungar med just de intentionerna som du skrev. Det är därför det blir kravaller. Talspråket:
"Jag var vänster, sen växte jag upp" är inte tagit ur luften.

Eh nej, den aktiva klasskampen utförs av radikala fackföreningar som gruvtolvan, hamnarbetarförbundet, lagenaarbetarna, sopgubbarna i sthlm, SAC osv...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner inte att jag orkar svara på en så bred text, blir bara lösryckt flumm då. Vill du ha något utförligt svar får du ta och konkretisera ner din kritik till tydliga punkter. Förstod ärligt talat knappt den. Kan ju dock säga att det blir ganska knäppt när man försöker skriva någonslags allround-kritik för hela den autonoma vänstern eftersom det knappast kan ses som en enhetlig rörelse.


   
SvaraCitera
Sned
 Sned

Jag tror att jag håller med dig i det allra mesta du säger. Har också erfarenheter av det här slaget, även om såna här saker självklart varierar en hel del så, ja, det är antagligen de flesta tänkade människor medvetna om redan.

Tycker förresten att det visst kan vara bra att ta upp något sånt här på ett forum inte speciellt inriktat mot vänstern, tror alltid att det är hälsosamt att ta fram till självkritik.
Nu är ju jag förresten en sån där mer skrivbordsradikal människa, så har kanske inte någon riktig insikt. Men jag lyckas ändå ha åsikter åtminstone.

Chryseus:

Vill ha uppmärksamhet? Brist på annat att göra? Tycker om att bråka? Att de skulle vara politiskt intresserade är bara ett falskt sken.

Rent löjligt. Människor som tillhör de mer radikala vänsterrörelserna är bland de mest pålästa jag känner, och där känner jag att jag har riktigt erfarenhet då jag diskuterat politik med människor från hela det politiska spektrat. Så nej, det var det där som var okunnigt sagt.


   
SvaraCitera
Sned
 Sned

bourgeoisie:

En sak jag har upplevt som jag skulle vilja lägga till är att vänsterfolket ofta tenderar att bli lite diktatoriska kring hur människor ska leva sitt liv.

Håller jag förresten också med om. Märkt av hur vissa verkar ha skapat någon väldigt bild av hur människor borde, vill, och behöver leva sina liv. Ska självklart inte generalisera här heller, men har också tänkt någon gång att... personen har glömt bort det där om att människor kan ha väldigt olika syn på hur de personligen vill forma sina liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Nazister och den autonoma vänstern är av exakt samma personlighetstyp.

jag tycker att du ska göra världen en tjänst och sluta spy ur dig skitsnack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sned:

Håller jag förresten också med om. Märkt av hur vissa verkar ha skapat någon väldigt bild av hur människor borde, vill, och behöver leva sina liv.

Ja, men det är ju rätt svårt eftersom det faktiskt är ganska mycket hyckleri att leva som om man stödjer kapitalismen när man fördömer den. Samtidigt har ingen annan rätt att döma den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Den "aktiva klasskampen" utövas av hormonstinna snorungar med just de intentionerna som du skrev. Det är därför det blir kravaller. Talspråket:
"Jag var vänster, sen växte jag upp" är inte tagit ur luften.

Vill ha uppmärksamhet? Brist på annat att göra? Tycker om att bråka? Att de skulle vara politiskt intresserade är bara ett falskt sken.

Jag personligen jämför radikala/militanta/autonoma demonstranter med fotbollshuliganer. De bryr sig i grund och botten inte ett skit om fotboll och i detta fall politik. De vill bara mucka gräl med farbror blå och få utlopp för sin tråkiga (och kanske händelselösa?) uppväxt.

+


   
SvaraCitera
Sned
 Sned

bourgeoisie:

Ja, men det är ju rätt svårt eftersom det faktiskt är ganska mycket hyckleri att leva som om man stödjer kapitalismen när man fördömer den. Samtidigt har ingen annan rätt att döma den.

Oh ja, tror inte att jag har så mycket att säga emot egentligen, men det är ju något relativt i det där med. Jag skulle personligen känna att det nog vore aningen fel att fördöma kapitalismen och samtidigt sitta på stora aktieinnehav i Union Carbide. Men det går lite väl långt när en person blir till borgarsvin för att denne gillar Per Gessle.
Nu skämtar jag självklart och tar väldigt dåliga exempel. Det finns inte någon som borde lyssna på Per Gessle. [smile]


   
SvaraCitera