Aviseringar
Rensa alla

Den nya arbetsmarknaden


Ämnesstartare

Jävligt bra dokumentär från Dokument inifrån om den moderna kapitalismen och den nya arbetsmarknad som skapats.

Generation utanför

Osäkra anställningar, 24-timmars jour, arbetare som tvingas stämpla ut när det är få kunder och stämpla in igen när det kommer fler, utbrända 21-åringar. Det är inte isolerat till The Phone House. Kapitalismen har effektiviserats så in i detalj för att få ut så mycket arbete från varje arbetare som möjligt på kortast möjliga tid, att vi trots kortare arbetsdagar arbetar mer än vad vi någonsin gjort tidigare. Profiterna ska hela tiden höjas medan kostnaderna ska sänkas, och personalen är oftast den högsta kostnaden för ett företag.

Arbetsdagen tar inte heller slut när du kommer hem, för du ska hela tiden vara tillgänglig för att bli inringd. En av arbetarna berättar om hur hon fick veta att vänner, familj, hobbys skulle komma i andra hand. Arbetet ska alltid komma i första hand. Hon fick bl.a. en utskällning för att hon inte kunde komma och jobba när hon hade sina vänner hemma på middag.

Förr var man i Sverige i alla avseenden friskare ju yngre man var, men idag är det fler ungdomar som drabbas av olika stressymptom som t.ex. sömnproblem, oro och ångest och återkommande huvudvärk. Det är något som gäller för hela den arbetsföra befolkningen, men främst ungdomar. Bland pensionärer däremot, människor utanför arbetsmarknaden, blir hälsan bättre. Den stigande psykiska ohälsan är alltså direkt arbetsrelaterad. Var 5:e svensk medborgare i åldern 20 till 25 år uppger att de lider av dessa stressymptom. Detta är 3 gånger så många som för bara 15 år sedan!

Antalet heltidsanställda ungdomar har på 20 år minskat från 8 av 10 till 6 av 10. Genom att anställa oss på bara enstaka timmar kan företagen försäkra sig om att vi är så beroende av timmarna att vi inte kan tacka nej när de ringer om vi vill få vår ekonomi att gå ihop. Antalet tidsbegränsade anställningar har även de ökat. Mellan 1991 och 2007 har de nästan ​fördubblats från 9,9% till 17,7%. På så sätt kan de även hålla oss osäkra och se till att vi inte vågar bråka eller säga ifrån mot orimliga arbetsvillkor, för vem vågar ta strid för sina rättigheter när man kan bli sparkad dagen efter och få hela sin ekonomi förstörd? Detta i kombination med den höga arbetslösheten (som högern förövrigt vill höja ytterligare genom att ​höja pensionsåldern till 69), kan de även försäkra sig om att direkt få in nya arbetare om de sparkar någon.

Diskussionsunderlag känns ganska uppenbart.


   
Citera
Ämnesstartare

Nice, ska kika på den nu! [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ska se dokumentären imorn [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske lite off-topic, men ändå, hörde den ena av dessa på radion häromdagen och kunde inte sluta garva åt hur löjlig och absurd den lät.

http://www.skandia.se/hem/Global/audio/Skandia_Hjalle.mp3

http://www.skandia.se/hem/Global/audio/Skandia_Pia.mp3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingar bara gnäller, börjar bli tjatigt.

UPP TILL KAMP!! Sheeeewizzz.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Rödingar bara gnäller, börjar bli tjatigt.

UPP TILL KAMP!! Sheeeewizzz.

Ja. Det är bättre att vara en dutti vovve och lyda! WOHOOO! Du kanske får en frolic och du sitter fint och ger vacker tass! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Ja. Det är bättre att vara en lydig vovve och bara ta skiten utan protester!

Vad protesterar ni mot? Klipp er och skaffa ett jobb som man brukar säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Vad protesterar ni mot? Klipp er och skaffa ett jobb som man brukar säga.

Är nyklippt och har ett jobb. Hur är det själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Är nyklippt och har ett jobb. Hur är det själv?

Jo, samma här. Måste tacka er dock. Ni alla är lika underhållande att kolla på.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Diskussionsunderlag känns ganska uppenbart.

Citerar detta utan direkt anledning bara för kommentar inte riktigt är svar på något ensamt stycke utan text som helhet.
Jag har haft ansvar över personer i mitt arbete ibland och då sett att folk i generationer yngre än min egen och ibland även samma har så otroligt dålig arbetsmoral och vilja så det fan inte är klokt.
Har vid flertal tillfälle fått kontakta min överordnade för personer kommit bakfulla och även fulla till arbetet (I bil i vissa fall!) Sen ankomst är vardagsmat och en tjej lyckades komma sent varje arbetsdag en vecka trots reprimander.
När dessa individer blir ombedda att utföra enkla arbetsuppgifter blir svaret oftast "Skojar du med mig, ska jag behöva" eller "Varför ska jag göra det?"
Skulle ringa runt och fråga om någon ville jobba lite extra för vi hade en kille sjuk och gissa vad? ingen ville jobba för "de var ju lediga idag"
lamaste jävla ursäkten jag hört var en tjej som skulle kolla på någon efterbliven show på TV, samma tjej klagade nästa vecka över att hon inte får jobba så hon får ihop till hyran utan kanske måste flytta hem till föräldrar.

jag är inte för utbrändhet eller att vi stressar ihjäl folk, tvärtom är jag en av de som får stressa som ett djur och min kropp lider för det men i mitt fall så är det andras idioti och lathet som orsakar problemen.
Som jag ser det är det folk som vill och kan jobba som utnyttjas till max medan de som är värdelösa whinar som helvete över deras jobbsituation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:

så otroligt dålig arbetsmoral och vilja så det fan inte är klokt.

Pappbox:

När dessa individer blir ombedda att utföra enkla arbetsuppgifter blir svaret oftast "Skojar du med mig, ska jag behöva"

Pappbox:

ingen ville jobba för "de var ju lediga idag"

Har varit med om exakt likadana arbetskamrater. Fast dessa var gubbar på 50+. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har inte jobbat nånting på två år. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

härligt att veta att det finns vettiga företagare också


   
SvaraCitera

Kapitalismen har visat sitt rätta ansikte de senaste åren och det börjar bli svårt för media att dölja problemen. Sverige har haft skyhög ungdomsarbetslöshet, det hela har bara beskrivits som statistisk. Ingen personöden lyfts fram.

Detta är det farliga med att media ägs av finansmän. Det styr tankarna, lyfter fram sina fina sidor och döljer de dåliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta är varför högern hatar public service.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Pappbox:

Skulle ringa runt och fråga om någon ville jobba lite extra för vi hade en kille sjuk och gissa vad? ingen ville jobba för "de var ju lediga idag"

Om de ringt dig på helgen och sagt att de ville ha hjälp att måla om köket, hade du sagt ja då?

Ni har en affärsdeal som inkluderar att de är lediga den dagen. Allt utanför det är utanför och du kan inte anta att folk ska ge upp sin fritid för dig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hyllningshymn​ till den rådande nyliberalismen

Tycker denna låt är perfekt soundtrack till tråden.

Jag hörde på radion
att ungdomar mest saknar jobb
de är väl för fina för att tjäna
som pigor och drängar i hemmet hos nån

Och marknaden ordnar ju allt till det bra
och man får väl vänta med facket och krav

Det är bra att det drabbar de unga
som inte har lärt sig att sjunga
på det adliga språk som är vårt
så vi inget förstår
Det är bra att det drabbar de svaga
så små att de inte kan klaga
På så sätt finns det inga problem
i vårt lovvärda samhällssystem


   
SvaraCitera