Forumet - Den officiella meditationstråden

Den officiella meditationstråden

2670 0 73
Tanken är att vi i denna tråd kan dela med oss av våra erfarenheter, hjälpa varandra att starta eller underhålla meditationsövningar, ge tips på olika övningar, länka till olika sidor med övningar & avslappningsmusik m.m.

Jag hade tänkt hålla en liten kurs i meditation med stegvisa övningar så att det blir lite struktur på det hela. Jag är ingen guru, men jag har läst en del om meditation och har själv övat i flera år så jag vet vilka fallgropar det finns och hur man kommer ur de.

Om ni har frågor är ni välkomna att ställa de, jag ska försöka förklara efter bästa förmåga.


Någon som vill prova?

Den första övningen är att sitta i 5 minuter (ställ larmklockan) och andas in och andas ut. Fokusera på andningen, hur det känns att andas in och andas ut. Om tankarna flyger iväg flytta fokus tillbaka till andningen så fort du upptäcker att du har flugit iväg i tankarna. Gör så varje gång du vandrar iväg i tankarna.

Hur många gånger har du vandrat iväg i tankarna under dessa 5 minuter? Med kontinuerlig övning kommer det bli allt lättare och du kommer bli allt bättre på att fokusera tankarna och vara närvarande.

Spana också in:

kill
isola: Bra initiativ! 

Tycker att denna musik är bra att avslappna/"meditera" till. Vi hade den som sövningsmusik för ungarna på en förskola jag jobbade på. Min katt brukar ofta somna när jag spelar denna hemma så jag tar det som att det funkar på katter också.


det är skillnad på att slappna av och meditera dock

Razor:
Sant, men jag hade tänkt att denna tråd kan innehålla material för både avslappning och meditation.
Resultatet är ju detsamma... man blir avslappnad av båda. Men när man mediterar övar man på att göra det själv och inte behöva stimulans av tex musik.

Om man har svårt att meditera kan det kanske vara bra att börja med avslappningsgrejer.

Exodus: Resultatet är ju detsamma... man blir avslappnad av båda. Men när man mediterar övar man på att göra det själv och inte behöva stimulans av tex musik.Om man har svårt att meditera kan det kanske vara bra att börja med avslappningsgrejer.
Nja, inte direkt samma resultat. Meditation gör dig vaken och uppmärksam, men det sker i en sinnesstämning som är lugn och still. Avslappning har inget krav på sinneskärpa, man kan helt stänga av medvetandet och somna.

Exodus:
isola:
Är ni villiga att göra övning ett och sen skriva vilken erfarenhet ni har haft? Vi behöver vara några som startar igång det här. Jag ska göra den efter middagen idag så återkommer jag med hur det gick.

ÖVNING 1:
Razor: Den första övningen är att sitta i 5 minuter (ställ larmklockan) och andas in och andas ut. Fokusera på andningen, hur det känns att andas in och andas ut. Om tankarna flyger iväg flytta fokus tillbaka till andningen så fort du upptäcker att du har flugit iväg i tankarna. Gör så varje gång du vandrar iväg i tankarna.

Hur många gånger har du vandrat iväg i tankarna under dessa 5 minuter? Med kontinuerlig övning kommer det bli allt lättare och du kommer bli allt bättre på att fokusera tankarna och vara närvarande.


Razor:
Är ni villiga att göra övning ett och sen skriva vilken erfarenhet ni har haft? Vi behöver vara några som startar igång det här. Jag ska göra den efter middagen idag så återkommer jag med hur det gick.

ÖVNING 1:

Om ett tag!

Blir dock lite jobbigt att räkna gångerna pga då måste man ju minns en siffra.



isola: Får dock svårt att andas av att tänka på andningen så tänker oftast på ngt annat men jag ska försöka. Höll på att krevera när min yogalärare pratade om att vi skulle finnas i andningen, känna in andningen etc etc.
Du bör inte tvinga fram andningen. Andas normalt men känn efter hur det känns i bröstkorgen, i näsan o.s.v. Försök att inte andas aktivt utan låt det ske av sig självt.