Aviseringar
Rensa alla

Den officiella meditationstråden


Ämnesstartare

Tanken är att vi i denna tråd kan dela med oss av våra erfarenheter, hjälpa varandra att starta eller underhålla meditationsövningar, ge tips på olika övningar, länka till olika sidor med övningar & avslappningsmusik m.m.

Jag hade tänkt hålla en liten kurs i meditation med stegvisa övningar så att det blir lite struktur på det hela. Jag är ingen guru, men jag har läst en del om meditation och har själv övat i flera år så jag vet vilka fallgropar det finns och hur man kommer ur de.

Om ni har frågor är ni välkomna att ställa de, jag ska försöka förklara efter bästa förmåga.


   
Citera
Ämnesstartare

Någon som vill prova?

Den första övningen är att sitta i 5 minuter (ställ larmklockan) och andas in och andas ut. Fokusera på andningen, hur det känns att andas in och andas ut. Om tankarna flyger iväg flytta fokus tillbaka till andningen så fort du upptäcker att du har flugit iväg i tankarna. Gör så varje gång du vandrar iväg i tankarna.

Hur många gånger har du vandrat iväg i tankarna under dessa 5 minuter? Med kontinuerlig övning kommer det bli allt lättare och du kommer bli allt bättre på att fokusera tankarna och vara närvarande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har försökt flera gånger men glömmer alltid nästa dag. Men det lär vara jävligt bra iallafall. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus: Har försökt flera gånger men glömmer alltid nästa dag. Men det lär vara jävligt bra iallafall.

Vi kan hjälpas åt i den här tråden, det var tanken. Det hjälper att alltid öva vid samma tidpunkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra initiativ! 

Tycker att denna musik är bra att avslappna/"meditera" till. Vi hade den som sövningsmusik för ungarna på en förskola jag jobbade på. Min katt brukar ofta somna när jag spelar denna hemma så jag tar det som att det funkar på katter också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill man förbättra sin koncentration, viljestyrka, förmåga att slappna av och att förstå sig själv bättre är meditation oslagbart. Visst krävs det övning, precis som med allt annat, men jag tycker att det är värt lite möda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kill

isola:
Bra initiativ! 

Tycker att denna musik är bra att avslappna/"meditera" till. Vi hade den som sövningsmusik för ungarna på en förskola jag jobbade på. Min katt brukar ofta somna när jag spelar denna hemma så jag tar det som att det funkar på katter också.

det är skillnad på att slappna av och meditera dock


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Värt att kolla in "self hypnosis" grejer på youtube för att somna snabbare osv...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus: det är skillnad på att slappna av och meditera dock

Sant, men jag hade tänkt att denna tråd kan innehålla material för både avslappning och meditation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Sant, men jag hade tänkt att denna tråd kan innehålla material för både avslappning och meditation.

Resultatet är ju detsamma... man blir avslappnad av båda. Men när man mediterar övar man på att göra det själv och inte behöva stimulans av tex musik.

Om man har svårt att meditera kan det kanske vara bra att börja med avslappningsgrejer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus: Resultatet är ju detsamma... man blir avslappnad av båda. Men när man mediterar övar man på att göra det själv och inte behöva stimulans av tex musik.Om man har svårt att meditera kan det kanske vara bra att börja med avslappningsgrejer.

Nja, inte direkt samma resultat. Meditation gör dig vaken och uppmärksam, men det sker i en sinnesstämning som är lugn och still. Avslappning har inget krav på sinneskärpa, man kan helt stänga av medvetandet och somna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus: Men när man mediterar övar man på att göra det själv och inte behöva stimulans av tex musik.

Musik som man riktar sin uppmärksamhet på kan fungera på samma sätt som andningsövningar där man har en ankare att fästa sin uppmärksamhet på och därmed rensa tankarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus: det är skillnad på att slappna av och meditera dock

mja det beror på. man mediterar ju för att nå ett avslappnat tillstånd men det är klart att all avslappning inte är meditation. dock är det ju ett rätt brett begrepp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus:

isola:

Är ni villiga att göra övning ett och sen skriva vilken erfarenhet ni har haft? Vi behöver vara några som startar igång det här. Jag ska göra den efter middagen idag så återkommer jag med hur det gick.

ÖVNING 1:

Razor: Den första övningen är att sitta i 5 minuter (ställ larmklockan) och andas in och andas ut. Fokusera på andningen, hur det känns att andas in och andas ut. Om tankarna flyger iväg flytta fokus tillbaka till andningen så fort du upptäcker att du har flugit iväg i tankarna. Gör så varje gång du vandrar iväg i tankarna.

Hur många gånger har du vandrat iväg i tankarna under dessa 5 minuter? Med kontinuerlig övning kommer det bli allt lättare och du kommer bli allt bättre på att fokusera tankarna och vara närvarande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Är ni villiga att göra övning ett och sen skriva vilken erfarenhet ni har haft? Vi behöver vara några som startar igång det här. Jag ska göra den efter middagen idag så återkommer jag med hur det gick.

ÖVNING 1:

Om ett tag!

Blir dock lite jobbigt att räkna gångerna pga då måste man ju minns en siffra.


   
SvaraCitera