Aviseringar
Rensa alla

Den officiella meditationstråden


Ämnesstartare

isola: Om ett tag!Blir dock lite jobbigt att räkna gångerna pga då måste man ju minns en siffra.

Du behöver inte ha en exakt siffra, tänkte mest att man har koll på om det var 5-6 eller 25-30 ggr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Du behöver inte ha en exakt siffra, tänkte mest att man har koll på om det var 5-6 eller 20-30 ggr.

Jaha. Tänkte om det var en del av övningen att minnas siffran ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Får dock svårt att andas av att tänka på andningen så tänker oftast på ngt annat men jag ska försöka. Höll på att krevera när min yogalärare pratade om att vi skulle finnas i andningen, känna in andningen etc etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Får dock svårt att andas av att tänka på andningen så tänker oftast på ngt annat men jag ska försöka. Höll på att krevera när min yogalärare pratade om att vi skulle finnas i andningen, känna in andningen etc etc.

Du bör inte tvinga fram andningen. Andas normalt men känn efter hur det känns i bröstkorgen, i näsan o.s.v. Försök att inte andas aktivt utan låt det ske av sig självt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu har jag gjort övningen, jag försvann bort ca 15 ggr i tankarna men jag återvända till andningen någon tiondels sekund senare. Det är intressant att se vilka typer av tankar som leder en bort från koncentrationen på andningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De här låtarna funkar för ren avslappning:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Den första övningen är att sitta i 5 minuter (ställ larmklockan) och andas in och andas ut. Fokusera på andningen, hur det känns att andas in och andas ut. Om tankarna flyger iväg flytta fokus tillbaka till andningen så fort du upptäcker att du har flugit iväg i tankarna. Gör så varje gång du vandrar iväg i tankarna.

Hur många gånger har du vandrat iväg i tankarna under dessa 5 minuter? Med kontinuerlig övning kommer det bli allt lättare och du kommer bli allt bättre på att fokusera tankarna och vara närvarande.

Någon mer som gjort övning 1? Vad tycker ni, hur gick det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nice tråd 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kolla "Eckhart tolle - power of now"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detta ska tydligen vara väldigt bra och livsförändrande  https://soundcloud.com/insights-1/practicing-the-power-of-now-01-of-04-eckhart-tolle-self-help-audio-book


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vill lära mig holotropisk andning


   
SvaraCitera

mediterar lite av och till, men borde få bättre kontinuitet på det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

niets:
vill lära mig holotropisk andning

är det när man hyperventilerar sig till en orgasm mvh fråga olle som källa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

är det när man hyperventilerar sig till en orgasm mvh fråga olle som källa

mjä det har jag aldrig läst om. det handlar om djup hyperventilation för att (i bästa fall) uppnå en och annan god insikt om sig själv. man ska tydligen hamna i ett transtillstånd. kanske kan det leda till en orgasm, vem vet!


   
SvaraCitera