Aviseringar
Rensa alla

Den s k. fattigbloggen


Ämnesstartare

Har ni läst den? Om journalisten som ska leva på socialbidrag i en HEL MÅNAd för att öka förståelsen för hur fattiga i Sverige har det. Fy fan vad löjligt säger jag bara. Vad lär man sig på en månad?

Och varför tar ingen upp hur studenterna har det? Efter hyra och räkningar har jag ungefär 1500 kronor kvar att försörja mig och min sambo på (han ska börja studera i höst och får inget jobb trots att han söker som bara den).

Hon säger att hon måste leva på 97 kronor om dagen och det är tydligen sååå jobbigt. Ptja, för 97 kronor om dagen skulle jag kunna leva som en kung =p Pröva 50 kronor om dagen delat på 2 personer :p

Och så säger de att studenter kan jobba extra. Ja, är det meningen att man ska studera 40 timmar i veckan (ofta mer) och jobba på helgerna? När får man ledigt då? Jag själv extrajobbar ibland, men man får tacka nej fler gånger än man får tacka ja tyvärr.

Löjligt [mad]. Jag blir förbannad =p vad tycker ni?


   
Citera

töntigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

töntigt

Min upprördhet, eller hennes projekt? :0


   
SvaraCitera

misfits:

Min upprördhet, eller hennes projekt? :0

Hennes projekt 😛

Vad då förståelse för hur dom fattiga har det? Hon kan ju komma tillbaka och berätta hur det är när hennes räkningar börjar halka efter och hon knappt har råd med toalettpapper i slutet av månaden [y]


   
SvaraCitera

misfits:

97 kronor om dagen

Lever vi knappt på och vi är fyra stycken, så ja, detta är extremt löjligt.


   
SvaraCitera

Hennes projekt är löjligt och studenter som klagar är löjliga.


   
SvaraCitera

misfits:

Om journalisten som ska leva på socialbidrag i en HEL MÅNAd för att öka förståelsen för hur fattiga i Sverige har det. Fy fan vad löjligt säger jag bara. Vad lär man sig på en månad?

En månad är löjligt, men hade det varit längre hade det kunnat vara ett meningsfullt projekt. Läser just nu Barbara Ehrenreich bok \"Barskrapad - konsten att hanka sig fram\", som handlar om hennes projekt att försöka leva som låginkomsttagare i USA. Från början ett rent matematiskt test för att se om det gick att leva på en lön från den typen av arbete, men hon inser snabbt att hon måste ha dubbla jobb för att ha råd att bo i en husvagn. Jättebra bok so far.

Det här låter dock jävligt mycket lamare.


   
SvaraCitera

Stringburka:

\"Barskrapad - konsten att hanka sig fram\"

In response to Nickel and Dimed, Adam Shepard conducted an experiment which he later wrote about in his book Scratch Beginnings: Me, $25, and the Search for the American Dream. A February 11, 2008 article in The Christian Science Monitor summarizes his story [1]. According to the article, Shepard began his experiment living in a homeless shelter with $25. His goal was to have a job, a car, a furnished apartment, and $2,500 in savings within a year. Although he had a college degree, he would not mention it, or use any of his contacts, in trying to achieve his goal. While living at the homeless shelter, he found work as a day laborer. Later, he obtained steady employment at a moving company. Within 10 months after starting the experiment, he had an apartment, a pickup truck, and close to $5,000 in savings. This counter example seeks to refute the entire premise of Nickel and Dimed.


   
SvaraCitera

97 kronor om dagen är inte så lite nej, det är ungefär vad jag har och jag räknar knappast mig själv som en av de fattiga i Sverige.. Jag har fortfarande råd att få allt att gå runt, det är när man inte har det som man kan kalla sig fattig.


   
SvaraCitera

fast iofs är det skillnad att vara vuxen-vuxen med de pengarna.. jag har ju inte csnskulder att betala, och dylikt.


   
SvaraCitera
Mario

Det är fånigt att börja plugga om man inte har råd med det. Det finns ingenting som hindrar Sveriges studenter att:
1) Plugga på en annan ort där det är billigare. Det finns flera exempel på orter utanför storstäderna där levnadskostnaderna är lägre men med samma utbud av utbildningar.
2) Jobba innan utbildningen. Jobba ett par år först och spara pengar.

Jag har provat båda tipsen. I Jönköping bodde jag i bostadsrätt för 3000:-/månad (hyra+ränta), och nära till två Willysbutiker (billig mat!). Nu satsar jag på en utbildning i Stockholm istället och jobbar därför till nästa år. På drygt ett år kommer jag spara 100000:- som jag ska leva på under in studietid. Det är drygt 2500:- extra i månaden utöver studiemedel. Dessutom har jobbet gett mig rätt att ta ett större lån så även nu har jag en bostadsrätt och med den nuvarande räntan betalar jag 3400:-/månad (hyra+ränta) för en stor etta i förorten.

Om man på grund av sina personliga preferenser inte vill anpassa sig efter något av de två ovanstående förslagen så får man skylla sig själv om det är tomt i kassan.


   
SvaraCitera

Mario:

och nära till två Willysbutiker (billig mat!).

åh, vad jag önskar att jag hade en willysbutik runt hörnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron:

fast iofs är det skillnad att vara vuxen-vuxen med de pengarna.. jag har ju inte csnskulder att betala, och dylikt.

verkar inte hon heller ha..
Blir lite iriterad med hon försöker få det att framstå som det är jättelite pengar att leva för, tex hon lever på nåt i still med bannan och mjölk till frukost, nåt för 5.50 från öb till lunch och havregrynsgröt till middag. totalkostnad per dag < 20 kr per månad ~600 kr men hon har alltså mer än det dubbla 1600 kr per månad avsatt för mat.


   
SvaraCitera
Mario

grön_apa:

hon har alltså mer än det dubbla 1600 kr per månad avsatt för mat.

Jag jobbar heltid och har 1700 avsatt för mat. 1600:- är ju inte ens en utmaning [tard]


   
SvaraCitera

Okej. Det var ju lite märkligt.


   
SvaraCitera