Aviseringar
Rensa alla

Den s k. fattigbloggen


grön_apa:

verkar inte hon heller ha..

nä, men hon betalar ju några räkningar iaf, jag har inga sådana utgifter, så vid närmare eftertanke ska jag nog inte jämföra mig med henne. Dessutom räknade jag ut att jag har något mer än 97 kronor per dag.

Det där med maten stämmer som du säger, men å andra sidan så finns det många utgifter som inte räknas in i vad socialbidraget ska räcka till, eftersom man kan överleva utan dem - men knappt leva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon lär sig säkert någonting på det...


   
SvaraCitera

misfits:

för hur fattiga i Sverige har det.

vi har nog det bättre än andra [rolleyes] ... de chanser vi får har nog inte det flesta länder, plus det skyddsnätet.

men hur kan du ha så lite pengar? med CSN lån kan man väl få totalt runt 7700kr? och detta bara för 1 person?


   
SvaraCitera

misfits:

Och varför tar ingen upp hur studenterna har det?

Efter hyra och räkningar så ligger jag på 1500+ över. Och då har jag räknat in 1500 på mat bland "räkningar". Klarar man sig alldeles utmärkt på. Skaffa billigare boende bara. Dessutom så är det ju inte tänkt att du skall försörja en sambo på studiemedlen, och därför inget som man kan ta hänsyn till.

Tror de flesta studenter festar upp en massa pengar och sen gnäller.

Lösning = Festa mindre? ;x


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Löjligt och löjligt: det är skillnad att börja som student och lära sig leva på lite och att som medelålders helt plötsligt stå där med bara soc. Att gå från full lön till soc. är inte samma sak som att leva på studiebidrag. De som går på studiebidrag har allt som oftast inte ett hus de bor i, en massa saker köpta på kredit, stora lån (sånär som CSN), och allehanda andra saker.

Det är väl i alla fall bättre än många andra av Aftonbladets artikelserier, och den är ju onekligen en tankeställare för folk :P. Inte för jag itts läsa mycket av det, men en intressant sak hon sa var att hon tänkte fortsätta röka. Hon undrade varför alla socialbidragstagare måste vara perfekta och fläckfria i folks ögon för att ha rätt till soc.


   
SvaraCitera

Buddah:

Festa mindre?

[no-no]


   
SvaraCitera

När jag gick på gymnasiet och flyttade ut när jag var 18 så hade jag 3433 kr att leva på som skulle räcka till allt. Hyra, bredband, telefon och el. Då hade jag 44 spänn att leva på per dag. Det skulle räcka till mat och nöjen. Och det gjorde det.


   
SvaraCitera

Håller med om att bloggen är tramsig. Hon borde testa att leva helt gratis istället som freegan! [smile]

http://www.otid.se/content/sopletning-som-milj%C3%B6kamp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mario:

1) Plugga på en annan ort där det är billigare. Det finns flera exempel på orter utanför storstäderna där levnadskostnaderna är lägre men med samma utbud av utbildningar.
2) Jobba innan utbildningen. Jobba ett par år först och spara pengar.

Jag pluggar där jag pluggar nu och få jobb innan utbildningen är ganska svårt, även om det är skitjobb. Att jag sen vill plugga först och främst, är för att jag vill kunna ta ut min examen tidigt.

elpedroo:

men hur kan du ha så lite pengar? med CSN lån kan man väl få totalt runt 7700kr? och detta bara för 1 person?

På grund av:

misfits:

Efter hyra och räkningar har jag ungefär 1500 kronor kvar att försörja mig och min sambo på (han ska börja studera i höst och får inget jobb trots att han söker som bara den).

[sad]

Buddah:

Skaffa billigare boende bara.

Om du kan fixa en billig tvåa i Göteborg så är du magisk antagligen :p min kostar 5300 i månaden och det är billigt för en studentbostad. Och den fick jag köa länge för.

Buddah:

Lösning = Festa mindre? ;x

Festar typ varannan månad =p


   
SvaraCitera

misfits:

Om du kan fixa en billig tvåa i Göteborg så är du magisk antagligen :p min kostar 5300 i månaden och det är billigt för en studentbostad. Och den fick jag köa länge för.

3400 något kan jag fixa en tvåa för i Göteborg. Rätt bra läge också för den delen.


   
SvaraCitera

misfits:

[sad]

be han börja plugga me då [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

3400 något kan jag fixa en tvåa för i Göteborg. Rätt bra läge också för den delen.

pfft, visst =p Nej, faktum är att jag trivs bra där jag bor nu ^^ Nära till stan, tillräckligt stort och väldigt fräsch lägenhet.

Grejen är att jag inte brukar klaga. Jag har sparpengar över varje månad och jag har råd att gå till frisören, köpa kläder och bra mat m.m. det är bara det att det stör mig när människor som hon ska leva i en månad och det verkligen inte ger någonting. Hon kommer varken få uppleva känslan av att inte veta om man ska klara sig nästa månad (eftersom hon får sin lön på 37 000 igen då) och hon vet inte hur det är att behöva gå till socialen och fläka ut hela sitt liv + levnadsvanor bara för att kunna få lite pengar. Det är det som stör mig. Inte så mycket att studenter har mindre pengar, även om vi gott kunde få lite mer bidragsdel och lite mindre lån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elpedroo:

be han börja plugga me då [wink]

Jag skrev ju precis att han ska börja plugga i höst. Man kan inte bara börja mitt på terminen med ett program ;p


   
SvaraCitera

passaro:

3400 något kan jag fixa en tvåa för i Göteborg. Rätt bra läge också för den delen.

Ge mig.


   
SvaraCitera

misfits:

Jag skrev ju precis att han ska börja plugga i höst

orkade inte läsa dom andra inläggen [blush]


   
SvaraCitera