Aviseringar
Rensa alla

Den senaste vargattacken


Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

fast detta var väl inte en jägare?? typ en mamma och en unge + hunden som var på morgonpromenad och så ba attackerar en varg

Fast det där är la ett område som är känt för att ha varg? [crazy] Om man ska släppa lös sin hund så bör man ju ha lite koll på vart det är vettigt och vart det inte är så vettigt att släppa djuret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Men sen är det det där med lösa hundar i skogen, som får mig att tveka. Ska vargen verkligen få utgöra ett hinder för hundens fristad från kopplet?

Har man koll på sin hund och följer de nya lagar som införts om koppel tvång så behöver man nog inte oroa sig för att ens hund. Speciellt inte med tanke på hur Sveriges vargstam skjuts ner mer och mer för var år som går..

"I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat."
( http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d71663eb9cb46224407496c-vad-innebar-koppe​ltvang-och-var-far-min-hund-vara)"

Blivande_japan:

tycker älgjakt är larvigt. de får skylla sig själva om hundarna blir uppätna, är väl inte värre det än att skjuta ihjäl en massa älgar.
känns också fel att i största allmänhet ha ihjäl en massa vargar bara för att de har ihjäl hundar som kommer in på deras revir.

Buddah:

Finner ingen logik i att man skall styra bort ett djur som finns i området naturligt för att man vill att ens husdjur skall få springa fritt.

[love]

internet:

hunden var också en varg en gång tänk på det !!!

Hundens DNA är faktiskt till ca 99% samma som vargens.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

hej djeydjey känns bra att du ej är mod längre [smile]

Det kan du väl få tycka, jag har ändå aldrig varit här för att hitta vänner. Jag tröttnade själv på denna krävande uppgift och hoppas att mina tappra efterträdare ser till att du uppför dig. Ett problem mindre för mig [cheers]

Dold text: Vill du svara, så gör det i min gästbok eller i ett PM - inte här.


   
SvaraCitera

Djeydjey:

Det kan du väl få tycka, jag har ändå aldrig varit här för att hitta vänner. Jag tröttnade själv på denna krävande uppgift och hoppas att mina tappra efterträdare ser till att du uppför dig. Ett problem mindre för mig [cheers]

jag tycker att det är rätt intressant att det enda du väljer att svara på i denna tråd (som du skapat) är mitt inlägg där jag skriver att jag tycker det är skönt att du inte är mod längre[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Väljer vargen före hunden, alla dagar i veckan.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Kan bara säga att de som jag känner som lever i områden där varg finns inte tycker om detta, då det innebär risk för andra djur, oavsett hur stor koll man har på dessa. Tex småhästar, får etc.


   
SvaraCitera