Aviseringar
Rensa alla

Den stora branden i Västmanland


Ämnesstartare

Jag känner att det vore på sin plats att även UM har en tråd om branden. Den är nu inne på sin sjätte dag i Västmanland. Det är ett område av ca 1 x 1,5 mil som brinner i nuläget.  Jag som bor 8 mil öster om branden kan se och känna lite röklukt. En person har omkommit i denna katastrof.

Senaste nytt på SVT

Live-rapport Aftonbladet

Diskutera på,


   
Citera

Bara en enda kommentar - FRUKTANSVÄRT  Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tidigare under kvällen idag kunde de plan som kommit från Frankrike och Italien börja sitt arbete med att vattenbomba områden.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Det är så sjukt illa och tragiskt 🙁 +jobbigt att se när naturens viljor som ändå kan begränsas i kombo med ett samhälle som väljer att inte ens förbereda sig utifrån gamla erfarenheter 🙁


   
SvaraCitera

Jättehemskt ja. Har känt röklukt i flera dagar (försöker ej likställa obehaget att känna röklukt med deras lidande obs).


   
SvaraCitera

Vet du om branden sprider sig mot Sala?


   
SvaraCitera

Tycker så synd om alla djur som inte kommer att få sina hem uppbyggda igen 🙁 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI: samhälle som väljer att inte ens förbereda sig utifrån gamla erfarenheter

Vilka gamla erfarenheter?, Mig veterligen har det inte varit någon sån här stor skogsbrand i Sverige i modern tid.


   
SvaraCitera

Tyckte det var lite svårt att förstå hur stor yta som brinner, fick sedan se denna jämförelse Shockerad

Den grå rutan är alltså lika stor som branden, för den som inte förstår.....................

brand.jpg


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

My dreams are her:

Vilka gamla erfarenheter?, Mig veterligen har det inte varit någon sån här stor skogsbrand i Sverige i modern tid.

Nä men de erfarenheter som finns sen innan visar bland annat att betydligt mindre med bränder tagit flera veckor att släcka, trotts betydligt bättre resursomfång än det som nu finns. men det går ju alltid at spara pengar och tänka ppuh det var det största och alvarligaste som kunde hända.


   
SvaraCitera

Någon som vet hur själva branden startade för det har jag missat?


   
SvaraCitera

Det är verkligen fruktansvärt. Vädret har fört med sig röken upp hit och till och med här har folk känt röklukt.. Och då ligger Sala ändå minst hundra mil härifrån. 


   
SvaraCitera
Vuzz
 Vuzz

TheNumberOneWriter:
Någon som vet hur själva branden startade för det har jag missat?

Blixtnedslag om jag inte fattat fel från folk jag känner som är där och jobbar nu


   
SvaraCitera

luktar lite sur granskog här typ 8-10 mil väst/sydväst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vuzz: Blixtnedslag om jag inte fattat fel från folk jag känner som är där och jobbar nu

Polisen misstänker att den våldsamma branden startade vid ett markarbete i torsdags.
– Uppgifterna vi har fått in är att det troligtvis startade med någon sorts gnistbildning under ett markarbete i skogen, säger Thomas Gustafsson, ledningsbefäl på polisen i Västmanland.
I nuläget finns ingen brottsmisstanke och myndigheterna koncentrerar alla resurser till att släcka branden och skydda allmänheten.

http://www.expressen.se/nyheter/teorin-jattebranden-startade-vid-maskin/


   
SvaraCitera