Aviseringar
Rensa alla

Den stora PMS-tråden


Ämnesstartare

Hej hörni! 

Här tänkte jag att vi skulle prata PMS/PMDD, dvs humörförändringar och/eller fysiska besvär innan mens. Symtomen är att man några dagar innan mensen börjar:

  • känner sig orolig och ångestfylld
  • får snabba humörsvängningar
  • lätt börjar gråta
  • känner mindre lust att hitta på saker
  • känner sig trött och får mindre energi
  • får svårare att sova
  • blir svullen i kroppen och särskilt över magen
  • känner av spänningar i brösten eller att de blir ömma
  • får huvudvärk
  • blir hungrigare än vanligt och sugen på sött

    PMDD är förkortning för Premenstrual dysphoric disorder och symtomen är då så svåra att de liknar en depression/ångestsjukdom. ( http://www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/PMS-och-PMDS/

    Lider ni av PMS? Vad gör ni för att underlätta? Dela med er av tips, råd och knep för att dagarna innan mens ska kännas lättare.


   
Citera

Har PMS just nu, skrek på mina föräldrar nys för jaf blev så aggressiv över att tampongerna var slut. Jag menar det är ju inte mitt ansvar att se till att det finns tamponger.


   
SvaraCitera

Ah har PMS hela tiden pga p-stav. 


   
SvaraCitera
Lounge

borde börja skriva ner när jag har mens varje månad, för har ingen riktig koll

kände mig fett pmsig igår och delvis idag också

med besvär som:

terrormat: känner sig orolig och ångestfylld

terrormat: lätt börjar gråta

terrormat: känner mindre lust att hitta på saker

terrormat: blir svullen i kroppen och särskilt över magen

terrormat: får huvudvärk

terrormat: blir hungrigare än vanligt och sugen på sött

men det är rätt subtilt, alltså lider jag inte så mycket av det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:
borde börja skriva ner när jag har mens varje månad, för har ingen riktig koll

kan tipsa om appen period tracker, där fyller man i när man har mens (och man kan välja att fylla i vilka symtom man har, vilket humör man är på osv, ifall man behöver ha koll på det) och så räknar den ut hur ens cykel ser ut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har någon erfarenhet av antidepressiv medicin mot PMS? det ska tydligen vara effektivt, och då äter man (ungefär) mellan ägglossningen och mensens första dag


   
SvaraCitera
Lounge

terrormat: kan tipsa om appen period tracker, där fyller man i när man har mens (och man kan välja att fylla i vilka symtom man har, vilket humör man är på osv, ifall man behöver ha koll på det) och så räknar den ut hur ens cykel ser ut

omg vad bra! ska ladda ner


   
SvaraCitera

pmsen har blivit värre de senaste åren.
jag har svårt att avgöra vad som är pms och vad som är ångestsyndrom ibland dock.
men jag brukar känna ett större behov av att vara ifred och blir lättare nedstämd. ibland kan jag bli riktigt jävlig och störig, men det är nog bara min personlighet överlag.

jag brukar försöka leva på som vanligt. ibland varna de närmaste utifall jag verkar vara tjurig.
är jag med frukt gnäller jag på honom att han ska klappa mig/inte klappa mig. (y)

har generellt större problem med fysisken kring mensen. magsmärtor och illamående och förkylningskänslor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

omg vad bra! ska ladda ner

gör't! började använda den för ett par månader sedan och är jättefascinerad över hur den fungerar. drar fram telefonen i tid och otid för att visa folk hur min cykel ser ut Rodnar "vill ni veta när min mens kommer att starta I AUGUSTI??"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

chipsreklam:
pmsen har blivit värre de senaste åren.
jag har svårt att avgöra vad som är pms och vad som är ångestsyndrom ibland dock.
men jag brukar känna ett större behov av att vara ifred och blir lättare nedstämd. ibland kan jag bli riktigt jävlig och störig, men det är nog bara min personlighet överlag.

jag brukar försöka leva på som vanligt. ibland varna de närmaste utifall jag verkar vara tjurig.
är jag med frukt gnäller jag på honom att han ska klappa mig/inte klappa mig. (y)

har generellt större problem med fysisken kring mensen. magsmärtor och illamående och förkylningskänslor.

brukar också försöka varna folk så att de är beredda på att jag är lägre än vanligt och att jag lätt gråter och blir förbannad. märker du skillnad om du till exempel ändrar kosten/motionerar under de dagarna?


   
SvaraCitera

terrormat:

brukar också försöka varna folk så att de är beredda på att jag är lägre än vanligt och att jag lätt gråter och blir förbannad. märker du skillnad om du till exempel ändrar kosten/motionerar under de dagarna?

hmmmnää. eller jag har inte testat.
brukar bara dricka mer vatten för att hålla vätskebalansen.


   
SvaraCitera
kook
 kook

har haft min första p-ring nu och är helt tom i underlivet nu, känns nice men väntar på att mensen ska komma, vilket den aldrig verkar göra (den kommer som en FORS på mornarna) (vi har precis köpt en svindyr säng och jag vill inte bloda ner den, så den får gärna komma så att jag kan tamponga mig själv)

helt ok pms-ig, inget märkbart ändå. inte så stor skillnad från p-pillerna tror jag


   
SvaraCitera
Lounge

terrormat: drar fram telefonen i tid och otid för att visa folk hur min cykel ser ut Rodnar "vill ni veta när min mens kommer att starta I AUGUSTI??"

hahahaha Hjärta


   
SvaraCitera
Lounge

har fett ont i mina äggstockar antingen har jag ägglossning eller pms 🙁


   
SvaraCitera

Humörsvängningar känner man igen... Vetkligen skriker på bror om han råkar putta en traktor in på rummet o kan typ börja gråta om hunden inte kommer firekt när man ropar </3


   
SvaraCitera