Aviseringar
Rensa alla

Den utbredda barnagan i Europa


Ämnesstartare

Attityden till barnaga är i alltför många länder i Europa positiv, så är det t.ex. i England och Frankrike ingen som höjer på ögonbrynen om du som förälder agar dina barn, utan det ses väl tvärtom som en del av en sund uppfostran och ett sätt att effektivt upprätta gränser och disciplin. Enligt Barnkonventionen är EUs medlemsländer förpliktigade att motarbeta fysiskt och psykiskt våld mot barn, men trots det så finns det inget intresse av att aktivt stävja barnagan. Många länder tycks till och med vilja värna föräldrars påstådda "rätt" att slå sina barn. Vafan liksom...?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5928951
http://barnrattskampe.se/index.php/2013/06/26/barnaga-langt-fran-eudagordning/

Hade ett aktivt arbete för att utplåna barnaga på EU-nivå och eventuellt skarpare lagar hjälpt, eller vad ska egentligen till för att uppnå en attitydförändring? Problemet är ju onekligen kulturellt, så något måste man ju kunna göra för att få dessa föräldrar att tänka om...


   
Citera

mm viktigt!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När det gäller barnuppfostran överlag tycker jag verkligen att vi i Sverige är oroväckande slappa. Dagens ungar är lata, otrevliga och ouppfostrade. Har ingen som helst disciplin, respekt och tror samtidigt att de kommer få allt serverat på silverfat. Vi behöver bli hårdare mot våra barn, men naturligtvis ska vi aldrig misshandla eller slå barnen. När det gäller andra länder är detta en väldigt komplicerad fråga. Generellt anser jag att varje eget land har rätt att behålla sin kultur och att vi ska visa respekt mot att andra länder skiljer sig från Sverige. Men när det gäller så basala saker som barnaga och HBT-rättigheter tycker jag ändå att vi ska försöka påverka resten av världen. Jag tror inte att tvång är rätt väg att gå. Jag tror inte på lagstiftning i EU utan snarare på ett långsiktigt opinionsbildande arbete. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Dagens ungar är lata, otrevliga och ouppfostrade. Har ingen som helst disciplin, respekt och tror samtidigt att de kommer få allt serverat på silverfat.

Dagens unga har alltid varit lata, otrevliga och ouppfostrade. Rullar ögonen Såvitt jag vet har det inte kunnat påvisas att svenska barn har blivit mer oregerliga till följd av agaförbudet, och aga är ju tvärtom korrelerat med antisocialt beteende och psykiska problem. Jag förstår inte riktigt hur du kan anse att tvång inte är rätt väg att gå i den här frågan, och även om jag är emot EU generellt så tänker jag att det kan vara ett bra verktyg i sociala frågor. EU borde definitivt driva frågan hårt som fan och införa strängare lagar i medlemsländerna, hur det sedan skulle tas emot i ett såpass EU-skeptiskt land som England är ju svårt att sia om, men att stränga lagar i detta hänseende fungerar är Sverige ett utmärkt exempel på. Sen utesluter ju inte heller lagarna att attityderna förändras genom opinionsbildning, utan de kan med fördel kombineras...


   
SvaraCitera
Draug

Problematiken ligger i att EU i grunden är värdelöst. De är mer intresserade av att förbjuda snus och införa euro istället för att ens tänka tanken att motverka något som barnaga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barn behöver stryk, annars växer de upp till adhd-tattare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra:

Dagens unga har alltid varit lata, otrevliga och ouppfostrade. Rullar ögonen Såvitt jag vet har det inte kunnat påvisas att svenska barn har blivit mer oregerliga till följd av agaförbudet, och aga är ju tvärtom korrelerat med antisocialt beteende och psykiska problem. Jag förstår inte riktigt hur du kan anse att tvång inte är rätt väg att gå i den här frågan, och även om jag är emot EU generellt så tänker jag att det kan vara ett bra verktyg i sociala frågor. EU borde definitivt driva frågan hårt som fan och införa strängare lagar i medlemsländerna, hur det sedan skulle tas emot i ett såpass EU-skeptiskt land som England är ju svårt att sia om, men att stränga lagar i detta hänseende fungerar är Sverige ett utmärkt exempel på. Sen utesluter ju inte heller lagarna att attityderna förändras genom opinionsbildning, utan de kan med fördel kombineras...

Nej, den Ipad-generationen som växer upp nu är extremare och mer bortskämda än någonsin, vilket är en delförklaring till skolans totala förfall. Ungar har inte längre respekt eller disciplin för varken vuxna eller för samhället i stort. Du missförstår lite. Jag är för att vi ska ha förbud mot barnaga i Sverige och jag ser gärna fler förbud i andra länder i EU. Men däremot tror jag inte på att andra länder ska tvinga varandra till ett förbud eller att EU ska lägga sig i. Det skapar bara konflikter och löser inte grundproblemet. Förbud mot barnaga måste komma inifrån varje land. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W: Nej, den Ipad-generationen som växer upp nu är extremare och mer bortskämda än någonsin, vilket är en delförklaring till skolans totala förfall. Ungar har inte längre respekt eller disciplin för varken vuxna eller för samhället i stort.

Jag vet inte om ungdomar i dag är mer bortskämda och respektlösa än tidigare generationer till följd av bristande uppfostran, men visst tycks den uppmärksamhetskonkurrens de utsätts för i och med all ny teknik och media ha resulterat i att de prioriterar bort skolarbete. Det blir inte bättre av att föräldrarna inte heller kan slita sig från skiten. Det kan vara en delförklaring, men det handlar också om att skolan är mer segregerad nu än förut, att lärarutbildningen är kass och att yrket har så oerhört låg status.

Hursomhelst är det en annan fråga, och jag missuppfattade dig inte; det jag skrev om barnagans effekter var inte riktat mot dig, utan jag ville mest argumentera för att barnaga inte leder till bättre disciplin. Jag förstår dock inte alls hur du kan propsa på att nationellt självbestämmande går före barnens rättigheter och välmåga. Om du är övertygad om att barnaga är fel, så borde du också hålla med om att man bör använda alla till buds stående medel för att stävja och förbjuda den, även över nationsgränserna. Tycka vad man vill om EU i övrigt, men när vi nu väl är medlemmar i skiten och har en om än minimal chans att påverka, varför inte göra det?


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

I Sverige tycker vi ju det är hemskt att lägga händerna på barnen men i många andra länder så är det helt normalt. Det tycker förmodligen att vi är sjukt konstiga och inte tillåter att slå sina barn och vi tycker ju tvärt om. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra:

Jag vet inte om ungdomar i dag är mer bortskämda och respektlösa än tidigare generationer till följd av bristande uppfostran, men visst tycks den uppmärksamhetskonkurrens de utsätts för i och med all ny teknik och media ha resulterat i att de prioriterar bort skolarbete. Det blir inte bättre av att föräldrarna inte heller kan slita sig från skiten. Det kan vara en delförklaring, men det handlar också om att skolan är mer segregerad nu än förut, att lärarutbildningen är kass och att yrket har så oerhört låg status.

Jag vet inte hur gammal du är, men det var inte längesedan jag själv gick igenom den svenska skolan. Elever är extremt bortskämda och lata. Den nya 00-generationen som vuxit upp med ipads verkar vara ännu värre och dessutom verkar en hel del sakna grundläggande respekt. Det behövs mer ordning och reda, mer uppfostran. Vilket vi absolut delvis kan få genom att höja lärarstatusen. 

Feberyra: Hursomhelst är det en annan fråga, och jag missuppfattade dig inte; det jag skrev om barnagans effekter var inte riktat mot dig, utan jag ville mest argumentera för att barnaga inte leder till bättre disciplin. Jag förstår dock inte alls hur du kan propsa på att nationellt självbestämmande går före barnens rättigheter och välmåga. Om du är övertygad om att barnaga är fel, så borde du också hålla med om att man bör använda alla till buds stående medel för att stävja och förbjuda den, även över nationsgränserna. Tycka vad man vill om EU i övrigt, men när vi nu väl är medlemmar i skiten och har en om än minimal chans att påverka, varför inte göra det?

Nja, det handlar om en principiell inställning jag har. Vi ska inte lägga oss i andra länders politik i den grad att vi tvingar länder att ändra lagar. Vi ska kritisera och propagera, men aldrig lägga oss i och ta makten över ett annat land. Jag vill inte att Spanien ska bestämma hur vi sköter vårt land och därför ska inte heller jag bestämma över hur Spanien sköter sitt land, även om det enligt mig hade varit till det bättre. Handlar lite om att tänka längre än vad näsan räcker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför vill ingen någonsin skriva i mina jätteviktiga trådar? Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EU är engagerat först och främst i näringsliv, arbetsmarknad, ekonomi, valuta - sådant när det gäller exempelvis barnaga i sydeuropa eller demokratins nedmontering i Ungern står man ganska tandlös.


   
SvaraCitera
Töntt

Kronotomi:
Barn behöver stryk, annars växer de upp till adhd-tattare

Du är skön typ, du..Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker först och främst inte EU ska engagera sig i de enskilda medlemsländernas lagar.

Sedan tycker jag inte heller att barnaga nödvändigtvis är fel - inte om det sker på rätt sätt.

Och vad är rätt sätt? Jo, alla människor har en stjärt. Den består av fett, hud och nerver och skadas inte av en omgång smisk.

Jag tycker det bör vara en förälders rättighet att ge sin unge en omgång smisk på bara ändan om det behövs. Det fungerar faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fredrikfredrik92: Jag tycker det bör vara en förälders rättighet att ge sin unge en omgång smisk på bara ändan om det behövs. Det fungerar faktiskt.

öh nä
vill sedan se forskningsresultat på det positiva med barnaga

fredrikfredrik92: Den består av fett, hud och nerver och skadas inte av en omgång smisk.

öh jo


   
SvaraCitera