Aviseringar
Rensa alla

Depersonalisation


Ämnesstartare

Har någon av er hört talas om depersonalisation? Eller kanske själva upplevt de. För er som inte vet vad det är så kommer en förklaring här. "Depersonalisation handlar om att känna sig främmande för sig själv. Det kan tex vara att man känner sig avtrubbad och har svårt att känna värme, kyla, hunger, eller andra signaler från kroppen. Det kan också vara att se sig själv i en spegel och att det känns som att titta på en främling, eller att man upplever det som att man befinner sig utanför sig själv och ser sig på avstånd." 

Detta är någonting som jag upplevt kanske 7 gånger och detta har då hänt på t.ex en träning, idrottslektion, eller när jag varit uppe sent på som en fest (utan alkohol). När jag fått det så har det känts som att mina tankar är i ett rum. Sedan är min röst i ett annat rum, för när jag pratar så hör jag det inte i huvudet som man brukar utan det låter som om någon annan pratar. Sedan så är omgivningen i ett tredje rum och under övergången från att allt är normalt till att jag hamnar i detta tillstånd så är jag lixom borta i några sekunder och det är som att jag vaknar. När jag fick detta på en fotbollsträning en gång så kunde jag inte kontrollera min kropp. Jag kände mig jätte svag och det gick lixom bara inte att sparka på bollen. Det var typ som när man drömmer och vill gå någonstans elr göra något men det går lixom inte. Det var en så jobbig och läskig känsla. När jag nu i efterhand berättat om mina upplevelser för andra så har lixom ingen riktigt förstått, eftersom ingen upplevt något liknande. Så om du upplevt någonting som du tror kan vara samma sak så berätta gärna. Tack på förhand:)


   
Citera

har du kommit på det själv eller är det någon en psykolog eller psykiatriker sagt till dig?


   
SvaraCitera

känner så ibland men väldigt kort

en gång gick jag runt så i en månad, var vidrigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:
har du kommit på det själv eller är det någon en psykolog eller psykiatriker sagt till dig?

Har inte varit his nån psykolog elr liknande men har läst mycket på nätet och hittade detta och tycker att det stämmer in på mina upplevelser


   
SvaraCitera

Lovergirl123:

Har inte varit his nån psykolog elr liknande men har läst mycket på nätet och hittade detta och tycker att det stämmer in på mina upplevelser

Det gör det nog men kanske bör du uppsöka någon sådan ändå, speciellt för att få hjälp. 


   
SvaraCitera