Aviseringar
Rensa alla

derivata


Ämnesstartare

sylar:

Intervallet innebär att ena punkten ska sättas ut där x=-2 och den andra där x=0. Sedan drar man en linje mellan dem.

Hm, alltså här måste jag faktiskt fråga om källa, för så har jag aldrig uppfattat det.


   
SvaraCitera

batleth:

Hm, alltså här måste jag faktiskt fråga om källa, för så har jag aldrig uppfattat det.

Gör så, alltid bra att kolla upp saker man inte tror på. Men om du inte förstår varför, rita upp en graf och se vad jag menar. Man lär sig mer på det än att religiöst följa vad man tror andra har sagt [y]

Jag är lite osäker på vad du blandar ihop uppgiften och intervallet med så jag vet inte riktigt hur du tänkte dig. Men har du olikheten:

-2 < x < 0

Så vet vi ju att x måste ha något av värdena inom mellan -2 och 0. Om vi ska räkna ut lutningen på y = x^2 inom det angivna intervallet (-2,0) så sätter du ut en punkt på x = -2 som ger y = (-2)^2 = 4 alltså koordinaten (-2,4) och den andra koordinaten är (0,y(0)) = (0,0).

deltay / deltax => (0 - 4) / (0 - (-2)) = -2

edit:
Du kanske menar att jag ska komma med källa? Ledsen, men det är nog du som får göra det. Detta är grundläggande matematik. Men hittar du något fel i det jag skrivit, så för all del peka ut det [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Jag är lite osäker på vad du blandar ihop uppgiften och intervallet med så jag vet inte riktigt hur du tänkte dig.

Jag tänker mig att man ska räkna ut lutningen på grafen y= 9- x^2 i det givna intervallet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trådskaparen säger ju faktiskt inte vad det är man ska räkna ut lutningen för? Vad är det som säger att man ska ange riktningskoefficienten för en linjär ekvation som går igenom två punkter, det frågas ju inte etfer det?


   
SvaraCitera

batleth:

Jag tänker mig att man ska räkna ut lutningen på grafen y= 9- x^2 i det givna intervallet.

Vet inte till vilken nytta det skulle vara.

Fast eftersom du är lite misstänksam till min lösning som för övrigt står någonstans i Matematik 3000 kurs C om jag minns rätt så ska jag passa på att påminna dig att det finns många sätt att lösa en sak på.

Fastän du skulle komma ihåg något att vara annorlunda så finns det flera metoder att lösa de flesta problemen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

y´=-2X
derivatan visa lutningen i EN punkt inte två punkter. om du vill bestämma lutningen mellan två punkter , sätter du först två X värdena i ekvationen och sedan använder du formeln (y2-y1)/(x2-x1)

alltså
-2< x < 0

om y= 9- x^2
y1=9-4=5
y2=9-0=9
k=(5-9)/(0-(-2)) -> k=4/2 -> k=-2
lutningen är -2

sylar:

Fast eftersom du är lite misstänksam till min lösning som för övrigt står någonstans i Matematik 3000 kurs C om jag minns rätt så ska jag passa på att påminna dig att det finns många sätt att lösa en sak på.

krångla inte så mkt!


   
SvaraCitera

Pm_is_back:

krångla inte så mkt!

Det är inte jag som krånglar.

Pm_is_back:

derivatan visa lutningen i EN punkt inte två punkter. om du vill bestämma lutningen mellan två punkter , sätter du först två X värdena i ekvationen och sedan använder du formeln (y2-y1)/(x2-x1)

Like I said twice. En sekant med andra ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera