Aviseringar
Rensa alla

Det är detaljerna som räknas


Ämnesstartare

Nachac:

Oberoende av om något finns i den och upplever den så existerar en värld. Det som finns, inte upplevt av någon, men som ändå finns där, är den objektiva verkligheten.

Det är för abstrakt för att verka sannolikt, sorry. Jag kan inte tänka mig hur världen skulle kunna "existera" på ett objektivt plan. Självklart existerar världen, men hur kan en "objektiv betraktare" uppfatta världen? Det går helt enkelt inte. En objektiv betraktare skulle isåfall se hela universum utifrån alla möjliga synsätt och i alla möjliga tider någonsin, samtidigt.

FÖR ABSTRAKT.

DeathOrGlory:

Generalisering. [zzz]

GHurt:

Ja det var väl lite av en generalisering det här. höh. lol.

Quiet you [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Quiet you [mad]

Sluta generalisera då! [mad]


   
SvaraCitera

Mawns:

Quiet you [mad]

Sluta sätta mig i ett fack av generaliseringar [cry] Nej men det är ju lite roligt för du kan ju inte säga att det är såhär. Blir det ju en norm och en generalisering.


   
SvaraCitera

Det finns nödvändigtvis ingen "objektiv" värld, men det skulle kunna finnas [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

FÖR ABSTRAKT.

Nja. Det behövs ingen betraktare. Man kan dra en parallell till det utnötta "Ljudet i skogen".

Ett ljud förekommer i skogen, men ingen är där och hör det. Är det ändå ett ljud?

Självklart är det ett ljud. Ett ljud är svängningar i luften och de uppstår och existerar även om ingen är där och uppfattar dem.

På samma sätt existerar verkligheten, oavsett om någon är där och tolkar den eller inte.


   
SvaraCitera

För övrigt så är väl en bra balans av detaljer och generaliseringar att sträva efter. Lagom som med allt.


   
SvaraCitera

Ditt tänkande känns väldigt... ungdomligt av dig. Vad har det för relevans att man är "oviktig"? Det är väl så självklart att det är närmast poänglöst att poängtera det [wink]

Tickstart:

Solipsism [y]

Gärna! Men som starkaste tro? Njeäh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Ditt tänkande känns väldigt... ungdomligt av dig.

Kände mig väldigt fräsch när jag skrev det, ja! Det hela kom som en nyck, och tankarna försvann dagen efter. Det är så jag rullar [party]

På tal om solipsism så är den metafysiska varianten alldeles för..."naiv" för min smak, men den metodologiska varianten fungerar alldeles utmärkt, i små doser. Empiricism (sv. stavning?) ger en mer sund världsbild, så den föredras.

Egentligen så skulle jag vilja säga att min text har mindre att göra med solipsism än den har att göra med nihilism, och i synnerhet Übermensch. Men det är upp till betraktaren att avgöra.


   
SvaraCitera

Mawns:

Kände mig väldigt fräsch när jag skrev det

Det var en pejorativ mening. [cute]

Mawns:

i synnerhet Übermensch

Jag förstår inte alls vad övermänniskan har med nihilism att göra egentligen. Vad är poängen? Övermänniskan känns som en väldigt icke-nihilistisk idé.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Jag förstår inte alls vad supermänniskan har med nihilism att göra egentligen. Vad är poängen? Supermänniskan känns som en väldigt icke-nihilistisk idé.

Tomrummet som uppstod efter att nihilismen mördat gud måste fyllas för att vi någonsin ska kunna vara nöjda med våra liv. Detta tomrum kan fyllas av övermänniskan, vare sig det är personligt eller transhumanistiskt (men det sistnämnda är inte gjort för att tas på allvar, skulle jag tro)

När det inte finns någon som helst moral eller mening så skapar man sina egna. Inte genom egoistiskt tänkande, utan genom fantasi och kreativitet.

Det är iallafall min tolkning.


   
SvaraCitera

Mawns:

Tomrummet som uppstod efter att nihilismen mördat gud måste fyllas för att vi någonsin ska kunna vara nöjda med våra liv.

Varför? Nietzsche själv sa väl att hans filosofi inte var ämnad att leva efter? Behövs verkligen en ny justifikation för hur "den vanliga människan" ska leva eftersom gud är mördad?

Fast jag antar visserligen att övermänniskan också ingår i något som inte är "ämnat att leva efter".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Varför? Nietzsche själv sa väl att hans filosofi inte var ämnad att leva efter? Behövs verkligen en ny justifikation för hur "den vanliga människan" ska leva eftersom gud är mördad?

Justifikation för "den vanliga människan?" Kanske inte. Justifikation för "dig själv? Absolut. En övermänniska är en människa som är ansvarig för sitt eget öde och lever sitt lev fri från gudar och från bestämmelser. Det hon känner är värdefullt är helt enkelt värdefullt, inget annat. Nihilism är inget att sträva efter, precis som att depression inte är något att sträva efter. Ändå så finns den där, gömd i skuggorna. Övermänniskan är ljuset som behövs för att hålla skuggorna borta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

! Det hela kom som en nyck, och tankarna försvann dagen efter.

Du menar när du fick slut på LSD. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Du menar när du fick slut på LSD. [wink]

Om ändå! Jag har varit straight edge i snart ett år nu känns det som, har bara druckit alkohol fem-sex gånger [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Jag har varit straight edge i snart ett år nu känns det som, har bara druckit alkohol fem-sex gånger

sXe - True till death!

Image


   
SvaraCitera