Aviseringar
Rensa alla

det är inte rasistisk att säga neger.


Ämnesstartare

Många är jätte rädda att säga neger på offentliga platser vilket jag tycker är ganska onödigt...


   
Citera

Jag hade denna diskussionen med två stycken på fyllan för några veckor sedan. De höll med, men eftersom jag inte bryr mig särskilt är det inte svårt att slänga fram mörkhyad istället för trevlighetensskull 


   
SvaraCitera

pimpim1997:
Många är jätte rädda att säga neger på offentliga platser vilket jag tycker är ganska onödigt...

Det är oartigt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brighter:

Det är oartigt. 

Det är lika oartigt som att säga bög och de gör nästan alla hela tiden


   
SvaraCitera

Då kallar dig för punghuvud vilket kan anses vara elakt, men egentligen är det bara att folk tolkar det som nedsättande som är problemet, därför borde de sluta med det. Det håller du väl med om ditt punghuvud?


   
SvaraCitera

pimpim1997:

Det är lika oartigt som att säga bög och de gör nästan alla hela tiden

Jaha, nu vet jag vart du fått det från. 🙂


   
SvaraCitera

Järn:
Då kallar dig för punghuvud vilket kan anses vara elakt, men egentligen är det bara att folk tolkar det som nedsättande som är problemet, därför borde de sluta med det. Det håller du väl med om ditt punghuvud?

Hahaha <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brighter:

Jaha, nu vet jag vart du fått det från. 🙂

Jag e inte bög om du tror de... tog de bara som exempel 🙂


   
SvaraCitera

pimpim1997:

Jag e inte bög om du tror de... tog de bara som exempel 🙂

Jag vet vem som sagt det där du nu upprepar. 🙂 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brighter:

Jag vet vem som sagt det där du nu upprepar. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pimpim1997:

Fail 0.o


   
SvaraCitera

Nej,  ska man vara noga är ord inte rasistiska i sig, ord är bara ord. Det är i kontexten de sägs som avgör andemeningen och konnotationen. Nu har "neger" historiskt använts i en rasistisk förtryckande praktik, vilket gör att ordet förknippas med rasism och förtryck. Så känner du att du vill göra dig själv och omvärlden en tjänst så undviker du ordet. Därigenom kan svarta slippa känna sig förolämpade och du slipper bli betraktad som rasist.


   
SvaraCitera

Poängen är dock att människor blir förolämpade är ett symtom på ett trauma, att man tar begrepp som neger allvarligt betyder att man fortfarande är fast i det traumat, därför så är vita som är rädda att använda begreppet för att man är rädd att uppfattas som rasist problematiskt. 


   
SvaraCitera

Brighter: Poängen är dock att människor blir förolämpade är ett symtom på ett trauma, att man tar begrepp som neger allvarligt betyder att man fortfarande är fast i det traumat, därför så är vita som är rädda att använda begreppet för att man är rädd att uppfattas som rasist problematiskt.

Nej.


   
SvaraCitera

Nachac:

Nej.

Jo, om det är ända anledningen.


   
SvaraCitera