Aviseringar
Rensa alla

det är inte rasistisk att säga neger.


Brighter: Jo, om det är ända anledningen.

Nej. Om du kallar mig för exempelvis "punghuvud", som Järn så fint illustrerade kommer jag ta illa upp, för i den kontext ordet används är ordet ett pejorativ, det är en förolämpning. Det är inte för att jag är traumatiserad.


   
SvaraCitera

Brighter: Jo, om det är ända anledningen.

Din problemformulering är dessutom problematisk i det att den är eurocentrisk och skjuter över ansvaret och skulden på offren. Du uppmanar i princip svarta att komma över sitt förtryck istället för vita att sluta förtrycka.


   
SvaraCitera

Nachac:

Nej. Om du kallar mig för exempelvis "punghuvud", som Järn så fint illustrerade kommer jag ta illa upp, för i den kontext ordet används är ordet ett pejorativ, det är en förolämpning. Det är inte för att jag är traumatiserad.

Nej, men det är en helt annan fråga. Neger är förolämpande pga trauma, du har indirekt själv sagt det. 


   
SvaraCitera

Brighter: Nej, men det är en helt annan fråga. Neger är förolämpande pga trauma, du har indirekt själv sagt det.

Nej, det är det inte. Eller, jo, det är skillnad eftersom jag inte lever under ett förtryck grundat på formen på mitt huvud varför "punghuvud" inte är lika grovt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Neger finns i lexikon som svart man/kvinna. Svartskalle däremot är rasistisk


   
SvaraCitera

Nachac:

Nej, det är det inte. Eller, jo, det är skillnad eftersom jag inte lever under ett förtryck grundat på formen på mitt huvud varför "punghuvud" inte är lika grovt.

Precis min poäng, sedan så är frågan vem som är eurocentrisk här, det finns ett land som heter Negeria osv.


   
SvaraCitera

Brighter: Precis min poäng,

Nej, du saknar poäng.

Brighter: sedan så är frågan vem som är eurocentrisk här, det finns ett land som heter Negeria osv.

Vi talar naturligtvis om delen av världen där svarta är förtryckta, även om det förmodligen inte är särskilt populärt att bli kallad "neger" av en vit där heller, med tanke på den historiska bakgrunden och att de antagligen inte är isolerade från omvärlden.


   
SvaraCitera

Jag tror Nachac vill ha rätt mer än att lära sig något nytt. 🙂


   
SvaraCitera

Brighter: Jag tror Nachac vill ha rätt mer än att lära sig något nytt. 🙂

Jag tror inte att tala om mig i tredje person i ett försök att vädja till eventuella läsare för att behålla en inbillad upphöjd position fungerar särskilt bra, i synnerhet inte för din trovärdighet.


   
SvaraCitera

Det är uppenbart att du har kognitiv dissonans. Du har sagt det själv åter igen indirekt, du ser det som om du har en upphöjd position i konversationen. Paradoxen är bara det att du diskuterar frågan med en person du påstår har ingenting att komma med, och som därmed bör vara ett ofantligt slöseri på din tid.


   
SvaraCitera
reben

tkr de e 1 fult ord som låter oartigt o ger nån äcklig smak i munnen


   
SvaraCitera

säg aldrig neger din åsna


   
SvaraCitera

reben:
tkr de e 1 fult ord som låter oartigt o ger nån äcklig smak i munnen

jag håller med. vidrigt, men tror det är för att man vet under vilka omständigheter ordet dök upp. 

Olivia164Kista:
säg aldrig neger din åsna

wow. övertygande


   
SvaraCitera

det är inte upp till dig att avgöra. 


   
SvaraCitera
Knuvel

Neger är ett kränkande ord för svarta människor. ja, klart som fan att det är rasistiskt! Fatta!


   
SvaraCitera