Aviseringar
Rensa alla

Det allra simplaste argumentet mot [att tro på] gud...


Ämnesstartare

... är väl egentligen varför det just är gud man tror på, och inte allah. Eller allah, och inte shiva. Eller shiva, men inte tiamat eller valfri annan totalt bortglömd gudom. Därmed reduceras religion till en smaksak. Det är som att välja mellan olika sorters godis. Med andra ord... hur fan kan man låta det påverka ens liv? Jag lever mitt liv totalt öppet, jag provar allt möjligt och låser mig aldrig. Något annat verkar inte ens önskvärt för mig, för att inte tala om logiskt. Hur tänker en människa som väljer en gudom före alla andra?

Sen har vi ju riterna/traditioner också. De kan jag förstå och till och med njuta av. Det bästa vore kanske religioner helt utan meningslösa gudar, men med riter som får människor att förenas i känslor av andlig gemenskap?

Lite funderingar bara.

ÄNDRAT 2010-06-24 01:25


   
Citera
Ämnesstartare

hugrmunr:

Hur tänker en människa som väljer en gudom före alla andra?

De jag tror på är de enda rätta, oftast, jag gjorde 🙂

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

De jag tror på är de enda rätta, oftast, jag gjorde 🙂

Ja, hur kan man låsa sig på det viset? Hur kan man blunda för att det är totalt åt helvete inkonsekvent att välja en gud och samtidigt välja bort alla andra? Tjänar man nåt på det ens? Mår man bra av det? Det är ju riterna som får en att må bra, gemenskapen osv.!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hugrmunr:

Mår man bra av det?

jag mådde bra tills jag började må rejält dåligt i fjol ;D
vet ej vrf man gör förutom att de lär ut att det andra är BS


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är inte ett argument mot konceptet gud, det är ett argument mot specifika religioner. Man kan vara religiös utan att tillhöra en specifik religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det är inte ett argument mot konceptet gud, det är ett argument mot specifika religioner. Man kan vara religiös utan att tillhöra en specifik religion.

No shit. Jag glömde skriva "argumentet mot att tro på gud". Sluta vara en sån jävla besserwisser och tillför nåt till [den något flummiga, å min sida] diskussionen! [mad]


   
SvaraCitera

hugrmunr:

är väl egentligen varför det just är gud man tror på, och inte allah.

skolkade du från religionlektionerna i skolan eller?

Allah= Gud på arabiska [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

skolkade du från religionlektionerna i skolan eller?

Den som inte hängt med på religionskunskapen är du. Du verkar liksom inte fatta att en muslim och en kristen har annorlunda gudsbilder. Sluta slänga ur dig massa dumheter nu och tillför nåt till diskussionen.


   
SvaraCitera

Hur ser du på Teodicéproblemet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hugrmunr:

No shit. Jag glömde skriva "argumentet mot att tro på gud". Sluta vara en sån jävla besserwisser och tillför nåt till [den något flummiga, å min sida] diskussionen!

Det är fortfarande inte ett argument mot att tro på gud, det är ett argument mot att inte tro på en specifik gud eller religion. Börja läsa vad jag faktiskt skriver istället för att göra dumma antaganden och komma med fåniga anklagelser.


   
SvaraCitera

hugrmunr:

Den som inte hängt med på religionskunskapen är du. Du verkar liksom inte fatta att en muslim och en kristen har annorlunda gudsbilder. Sluta slänga ur dig massa dumheter nu och tillför nåt till diskussionen.

Det skiljer sig mellan religionerna, ja, men fortfarande har de abrahamitiska religionerna samma Gud...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det är fortfarande inte ett argument mot att tro på gud, det är ett argument mot att inte tro på en specifik gud eller religion. Börja läsa vad jag faktiskt skriver istället för att göra dumma antaganden och komma med fåniga anklagelser.

Gud, gudar, osynliga män med lustiga hattar, är primitiva metafysiska antaganden - allt är lika öppet på ett sådant [metafysiskt] plan. Alltså är det inkonsekvent att välja en gud före någon annan (eller alla andra). Det har heller ingen som helst relevans till hur vi lever våra liv. Däremot skulle jag kunna tänka mig att riter har det, eftersom de direkt påverkar oss. Det är detta jag menar. Instämmer du eller inte? Har du någon invändning? Något motargument?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

men fortfarande har de abrahamitiska religionerna samma Gud...

fast jag såg muslimer som demondyrkare i princip ;D
höhö
inte alls samma gud om du frågat mig förr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaah, det är olika sätt att uppfatta samma sak. Precis som olika vetenskapsteorier.[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Det skiljer sig mellan religionerna, ja, men fortfarande har de abrahamitiska religionerna samma Gud...

Uppenbarligen inte. Vore inte gudsbilden, eller vägen genom vilken man når guden, annorlunda religionerna emellan... så hade de ju inte heller behövt vara skilda från varandra, eller hur? De hade kunnat vara en och samma religion, men så är det inte, eller hur? Gaaaah.


   
SvaraCitera