Aviseringar
Rensa alla

Det där med Klädstil och musiksmak.


Ämnesstartare

God eftermiddag !

Varför är det oftast så att dessa individer som lyssnar på lite annorlunda musik (typ EMO, Metalcore, Black Metal osv osv) klär sig på ett speciellt sätt som är förknippat med respektive musikgenre? Tar man musiken på så jävla stort allvar att man verkligen måste visa allmänheten det genom att bära klädsel som symboliserar detta? Är man stolt kanske?

Alltid undrat över detta. Själv har jag lyssnat på Black Metal i, ja ca 7 år, och har ALDRIG klätt mig i de stereotypiska kläderna som sammankopplas med Black Metal.
Har inte heller färgat håret svart, som varenda (nåja, majoriteten) jävel har som lyssnar på denna musikstil. Jag har blont hår (eller råttfärgat eller va det heter) och blåa ögon och klär mig ganska modeinriktat, dock ej överdrivet StureP-stuk.

Någon som känner igen sig? Ber om ursäkta för om det blev ett dåligt inlägg, börjat supa nu så är inte riktigt 100, men det ska nog blir bra.

Trevlig helg!


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Vet inte varför, men jag tycker det är ännu mer störande när folk tittar skeptiskt på en när man säger att man lyssnar på något men inte har den "stilen".
Jag är kär i musiken, inte uniformen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:
Vet inte varför, men jag tycker det är ännu mer störande när folk tittar skeptiskt på en när man säger att man lyssnar på något men inte har den "stilen".
Jag är kär i musiken, inte uniformen. 

Word på den! Sant det också, folk har påpekat det när man snackar musik. "Vafan lyssnar du på den skiten för, du är väl inte självmorsbenägen...är du satanist" osv !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man kan ju avskriva det som konformitet och folk som saknar egen vilja och blabla, men det är lite så subkulturer fungerar. typ alla fungerar så, det är normaltillståndet. du skriver ju själv att du klär dig rätt modeinriktat, vilket jag tolkar som att du faktiskt kollar på hur andra klär sig och tar efter. du tar dock efter en annan grupp än vad de gör. det är väl inte någon nyhet att folk gillar att ingå i grupper, det är ett av de drag som gjort vår art hyfsat framgångsrik.


   
SvaraCitera

hatar när folk säger att man inte kan ha vissa grejor för att man inte lyssnar på musiken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:
man kan ju avskriva det som konformitet och folk som saknar egen vilja och blabla, men det är lite så subkulturer fungerar. typ alla fungerar så, det är normaltillståndet. du skriver ju själv att du klär dig rätt modeinriktat, vilket jag tolkar som att du faktiskt kollar på hur andra klär sig och tar efter. du tar dock efter en annan grupp än vad de gör. det är väl inte någon nyhet att folk gillar att ingå i grupper, det är ett av de drag som gjort vår art hyfsat framgångsrik.

Det har du iofs relativt rätt i. Fast köper kläder som jag gillar och hoppas att man är någorlunda unik inom vissa gränser. Men har tydligen "avarage" klädsmak ^^


   
SvaraCitera

Armagedda: Fast köper kläder som jag gillar och hoppas att man är någorlunda unik inom vissa gränser. Men har tydligen "avarage" klädsmak ^^

all existens e samexistens så någonstans kommer ju intryck ifrån
---
unikt är inte så jävla unikt, för allt är unikt, säger mamma

finklädda sitter dom och äter en pizza i gräset intill parkeringen
deras liv är en finsk tango men det brukade vara punkrock


   
SvaraCitera

Aldrig förstått det där heller... Kanske har något med att känna en gemenskap eller liknande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

all existens e samexistens så någonstans kommer ju intryck ifrån
---
unikt är inte så jävla unikt, för allt är unikt, säger mamma

finklädda sitter dom och äter en pizza i gräset intill parkeringen
deras liv är en finsk tango men det brukade vara punkrock

Givetvis är allt unikt, men man måste generalisera lite...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ellenkarolina:
Aldrig förstått det där heller... Kanske har något med att känna en gemenskap eller liknande?

Mjo, bör väl vara något åt det hållet. Fast är man inte lite desperat om man söker gemenskap genom musik. Jag menar, det är ju trots allt "bara" musik. Jag lyssnar fan hela tiden på musik så skulle säga att det betyder mycket av ens liv, men att söka gemenskap bara för att man råkar gilla samma musik, vettefan, tycker det är lite torrt. Musik säger väl inte såååå mycket om vem man är? Med undantag av musik som försörjer sig genom det. Eller vafan, nu sprack min diskussion, skit sam 🙁


   
SvaraCitera

Armagedda: Musik säger väl inte såååå mycket om vem man är?

beror på vem du frågar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armagedda: Någon som känner igen sig? Ber om ursäkta för om det blev ett dåligt inlägg, börjat supa nu så är inte riktigt 100, men det ska nog blir bra.

Absolut! Har lyssnat på Metal i 10 år och lyssnar väl dagligen på de flesta subgenres förutom typ Thrash. Har dock aldrig känt behovet av att klä mig "Metal" mer än att jag ibland bär bandtröjor (har kanske 2-3 stycken, för att de är snygga). 

Det kanske bara är en fördom från min sida, men har fått uppfattningen av att folk (framförallt inom Metal) som klär sig enligt sin genre ofta har ganska dålig koll egentligen. De lyssnar kanske på 5 band som de tycker är häftiga och sen är det bra. Detta är något som säkert försvinner med åren och de som fortfarande klär sig på det viset vid 30 och uppåt är nog lite mer hängivna, men de flesta yngre människor som klär sig "Metal" brukar jag avfärda ;p


   
SvaraCitera

tänker mig att de flesta osm lyssnar på metal inte bryr sig alls o de som bryr sig e 16 eller förvuxna sexonårignar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför kan man inte klä sig metal fastän man inte lyssnar på metal? Är det underligt att gilla den estetiska framtoningen, utan att gilla musiken? tycker det är underligt hur människan har ett behov av att kategorisera så mycket. tjejer bär rosa, killar bär blått och metalheads klär sig bara i svart. bögar gillar alltid glitter och schlager o lebbar har kuk i hemlighet. alla svarta gillar hiphop och är fattiga. asiater är alltid smarta. etc.

hej fördomar och generaliseringar!


   
SvaraCitera

Chibibbi: tycker det är underligt hur människan har ett behov av att kategorisera så mycket.

det e inte så konstigt... 


   
SvaraCitera