Aviseringar
Rensa alla

"Det finns ett skadligt manligt ideal också – men vi män håller tyst"


Ämnesstartare

Jakob Adolfsson: "Problemet med det maskulina idealet är att en del av just det idealet innebär att inte prata om det. Hur ska feminismen kunna få in killar i sina ideologiska mål om män vägrar att erkänna att de känner sig som offer?

http://nyheter24.se/debatt/784744-det-finns-ett-skadligt-manligt-ideal-ocksa-men-vi-man-haller-tyst

Mycket intresant artikel.


   
Citera
Ämnesstartare

Dock finns det ju rätt många "kränkta män" som känner sig som offer. Men problemet är att istället för att bli feminister så börjar de hata feminismen.

Så finns det förstås en annan grupp mer privilegierade män som inte har någon orsak att känna sig som offer. Som har råd att inte följa manlighetsnormer och har råd att inte vara macho eftersom man ändå har hög status.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja och det är också pga patriarkatet men det är få män som fattar det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
ja och det är också pga patriarkatet men det är få män som fattar det

Ja men kan vi inte snacka om sakfrågor istället för "det är pga patriarket".

Ja vi alla vet att könsroller kommer från könsordningen/patriarket eller vad man vill kalla det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga:

Ja men kan vi inte snacka om sakfrågor istället för "det är pga patriarket".

Ja vi alla vet att könsroller kommer från könsordningen/patriarket eller vad man vill kalla det.

Det togs inte upp någon sakfråga här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det togs inte upp någon sakfråga här.

om man ska diskutera olika problem måste man vara mer konkret än att förklara allt med "pga patriarket"


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

lmaomynigga:

Ja men kan vi inte snacka om sakfrågor istället för "det är pga patriarket".

Ja vi alla vet att könsroller kommer från könsordningen/patriarket eller vad man vill kalla det.

Vad är sakfrågan om det inte är patriarkatet i det här..... det är ju det som är orsaken till hela fenomenet Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:

Vad är sakfrågan om det inte är patriarkatet i det här..... det är ju det som är orsaken till hela fenomenet Skeptisk

Patriarkat är ett samlingsbegrepp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga:

om man ska diskutera olika problem måste man vara mer konkret än att förklara allt med "pga patriarket"

Återigen: det togs inte upp något exempel här, vilket är vad jag tror att du menar med "sakfråga".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Återigen: det togs inte upp något exempel här, vilket är vad jag tror att du menar med "sakfråga".

Okej, jag kanske använde fel ord. Men vad jag menade var att man kanske borde göra en lite djupare analys.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga:

Okej, jag kanske använde fel ord. Men vad jag menade var att man kanske borde göra en lite djupare analys.

Än att det beror på patriarkala strukturer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Än att det beror på patriarkala strukturer?

Ja. känns inte som att man kommer någonvart med ett sånt påstående. man kan säga det om det mesta. men antar att du bara ville kommentera och inte diskutera något så det är ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga:

Ja. känns inte som att man kommer någonvart med ett sånt påstående. man kan säga det om det mesta. men antar att du bara ville kommentera och inte diskutera något så det är ok

vad annars finns det att skriva än att vi måste ändra på samhällsstrukturer för att komma till rätta med dessa problem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

vad annars finns det att skriva än att vi måste ändra på samhällsstrukturer för att komma till rätta med dessa problem?

tex diskutera hur dessa maskulina ideal ser ut. som jag sa finns det redan ett stort antal män som ser sig som offer trots att idealet inte säger att de ska vara offer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga:

tex diskutera hur dessa maskulina ideal ser ut. som jag sa finns det redan ett stort antal män som ser sig som offer trots att idealet inte säger att de ska vara offer

Det vore ju motsatsen till att skapa en analys.


   
SvaraCitera