Aviseringar
Rensa alla

Det fruktade GYMNASIEVALET


Ämnesstartare

Tjena.

Nu är tiden kommen. Det är dags att välja gymnasielinje, någonting som ingen orkar göra. Men somliga sakar måste man helt enkelt göra. Nu är min fråga: Vad bör man man välja för linje? Jag hade önskat att någon med erfarenhet skulle kunna hjälpa mig och alla andra som har problem med detta val. Ge alla tips ni kan

Min andra fråga är: Vilken linje bör man välja om man vill bli pilot? Jag tycker själv det nästan låter dumt att redan nu ha planer på vad man vill jobba med, men jag tycker ändå det är lönt att fråga. Tack i förväg. God jul.[rolleyes]


   
Citera

Tjatar på min syrra om vad hon ska välja, det uppskattas icke.


   
SvaraCitera

Filiptheone:

någonting som ingen orkar göra.

Öj, tala för dig själv.

Filiptheone:

Vilken linje bör man välja om man vill bli pilot?

Är du beredd att flytta till Norrland?

Om inte, natur eller teknik/data.


   
SvaraCitera

finns nån pilotlinje i västerås annars, om du inte gillar norrland.


   
SvaraCitera

Arvidsjaur
Sandbackaskolan - Specialutformat program - Flygskolan

Västerås
Hässlögymnasiet - Naturvetenskapsprogrammet (NV), inriktning flygförare

http://www.gymnasium.se/flyg___474__.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Filiptheone:

pilot?

Min kompis drog till arvidsjaur eller vad det heter och han verkar trivas i alla fall.


   
SvaraCitera

Filiptheone:

Vilken linje bör man välja om man vill bli pilot?

Du kan inte bli pilot direkt efter gymnasiet, hehe. Men se till att du har läst Matte C, Psykologi A och Engelska B. Om du har bra betyg i de kurserna så kan du kommer du nog komma in på någon pilo-tutbildning efter. (natur/natur?)


   
SvaraCitera

Vad skönt för dig att du vet vad du vill bli iaf.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser


   
SvaraCitera

Det viktigaste för dig att veta:
Skolans status = gynnar dig JACK SHIT.
Skolans status = Desto bättre desto svårare.

Conclusion: Välj en rutten skola och gå ut med 20.0
Jag ångrar varje dag att jag valde min sketna skola där lärarna bara gett ut ett fåtal MVG genom hela sin lärartid medans kompisarna slackar igenom 20.0 i deras skitskolor där lärarna inte kan svenska.

och nej "men då får du det lättare senare för att du kan så mycket!" är helt falskt och bullshit. Enda skillnaden är att han är utvilad och går ut med 20.0 medans jag är JÄVLIGT skoltrött och skitbetyg.

Gå för FAN inte i en "fin" skola. Välj någon skitskola tro mig du kommer ångra sig senare om du väljer en bra/fin skola med hög status.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag velar just nu mellan att välja natur/natur eller spetsutbildning i fysik, vilket iprincip är samma sak som natur men man läser något snabbare och inte lika ingående på somliga ämnen och man läser mer fysik. Jag kan också välja IB där jag kan läsa nästan vad jag vill och slippa kärnämena. Det är i och för sig på engelska, men det är inte något problem.


   
SvaraCitera

TallBall:

Conclusion: Välj en rutten skola och gå ut med 20.0
Jag ångrar varje dag att jag valde min sketna skola där lärarna bara gett ut ett fåtal MVG genom hela sin lärartid medans kompisarna slackar igenom 20.0 i deras skitskolor där lärarna inte kan svenska.

Iförsej, men samtidigt så får de en chock senare när de börjar på universitet/högskola. Flera av dem klarar nog inte av tempot där som de som kämpat mer (men dock fått lägre betyg) nog gör. Men sen är det individuellt såklart.

Filiptheone:

Jag velar just nu mellan att välja natur/natur

Jag ska börja på det till hösten. Har velat mellan många olika, men natur-natur ger också mer valmöjligheter inom själva programmet. Iallfall på skolan jag ska välja. Tänk inte för mycket på att "hög status gör att den är svårare" osv. Det viktigaste är att skolmiljön känns rätt och att lärarna är engagerade, och klassmiljön känns rätt så klarar du det nog oavsett. Sen får man ju själv bestämma hur högt och lågt man vill satsa.


   
SvaraCitera

Djungelvrålet:

Iförsej, men samtidigt så får de en chock senare när de börjar på universitet/högskola. Flera av dem klarar nog inte av tempot där som de som kämpat mer (men dock fått lägre betyg) nog gör. Men sen är det individuellt såklart.

Det där säger alla till mig men jag tycker det är bullshit. Är man tillräckligt disciplinerad och smart eller w/e som nu krävs så klarar man universitetet, är man inte det så är det kört. Självklart hjälper det lite men inte markant. Samt så kan du lära dig hur mycket som helst men om du t.ex. vill läsa på handels så behöver du 20 eller om du vill bli läkare/arkitekt etc etc så behöver du höga betyg, och om du har fått 16-18 i en "bra" skola så spelar det ingen roll hur duktig du är - Dom kollar inte på vilken skola du har gått i när du söker.


   
SvaraCitera

isola:

Tjatar på min syrra om vad hon ska välja, det uppskattas icke.

otacksam![n]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

otacksam![n]

Tack!!! ÄNTLIGEN NÅGON SOM FÖRSTÅR[love]


   
SvaraCitera