Aviseringar
Rensa alla

Det gemensamma språket.


Ämnesstartare

I Skandinavien (Danmark, Sverige och Norge) så talar vi i grunden samma språk, det är mer på ytan som det skiljer sig.

(Exemple, SV: Vad? DK: Hvad? NO: Hva?)

Från Svenska till Danska och Svenska till Norska så är det väldigt lätt att förstå språken(om man nu kan ett av dem ordentligt), men hur är det vise versa? Hur mycket förstår Danskarna Svenskar respektive Norskar Svenskar?

Anledningen till varför jag undrar är då jag har beslutat att flytta till Norge eller Danmark när jag gått ut skolan skaffat ett bra betalt jobb och fyllt skattkammaren lite(bor kvar hos föräldrarna då jag slipper betala hyra oh det), vore lite awkward om man flyttar till Danmark eller Norge oh bara jag förstår vad dem säger, men inte dem mig. [crazy]


   
Citera

De förstår svenska.


   
SvaraCitera

Tror de förstår oss bättre än vad vi förstår dem, oftast.


   
SvaraCitera

bara en detalj: adjektiv, så som "norsk" eller "svensk" skrivs med inledande gemen.

när det kommer till danska har danskan under senare år börjat skilja sig från svenska till den grad att det faktiskt är svårt att uppfatta vad de säger. den äldre generationen i delarna som angränsar till sverige är i regel lätta att förstå, och förstår svenska, men bland den yngre generationen är det inte ovanligt med ömsesidig oförståelse; de kommer ha ungefär lika svårt att förstå dig som du dem.


   
SvaraCitera