Aviseringar
Rensa alla

Det gyllene snittet


Ämnesstartare

Pratade med några vänner om det gyllene snittet i helgen.

Vi kan kalla dem Herr A och Herr B, inte för att det är nödvändigt utan mest för att det blir roligare så.

Den ena (Herr A) sa att det är ett faktum att just det gyllene snittet är ojämförbart vanligt förekommande i naturen, utan att ta ställning till huruvida det var mystiskt eller inte.

Den andra (Herr B) sa att vilket tal som helst lika gärna, med lite ansträngning, hade kunnat mystifieras och att det helt enkelt var en mänsklig konstruktion, ett påhitt.

Vad tror ni och varför? Vet ni förresten om det finns nån vidare forskning om det?

Image-Golden_ratio_line.png


   
Citera
Ämnesetiketter

Lalle NÄTVANDRARNA:

Herr A (Du röstade på detta alternativ)

Bevisligen kan talet representera många olika biologiska strukturer. Fi (gyllene snittet), pi och e är alla speciella tal som beskriver särskilda moment. Fi är extra intressant, eftersom det råkar beskriva biologisk miljöanpassning i de allra flesta fall. Att ta vilket tal som helst och börja konspirera skulle inte gå. Det är bättre att tänka talen som storlekar snarare än nummer och inse att vissa snitt är mer sannolika än andra under de fysikaliska lagar vi lever här på jorden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det Gyllende snittet är ett ypperligt bevis på intelligent design faktiskt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Om allting uppkom slumpmässigt, varför återkommer detta överallt? Så funkar inte slumpen, vi vinner t.ex inte på lotto 10 ggr irad.


   
SvaraCitera

Om man ställer lite högre krav på antal värdesiffror så blir det plötsligt knepigt att hitta en massa "magiska tal" och gyllene snitt.


   
SvaraCitera

Lalle NÄTVANDRARNA:

Herr B (Du röstade på detta alternativ)

Man kan se samband i allt, bara man letar tillräckligt noga. Har själv sett framträdande exempel på det, fast då med siffror och talserier.


   
SvaraCitera
Gifted

Lalle NÄTVANDRARNA:

ad tror ni och varför? Vet ni förresten om det finns nån vidare forskning om det?

Gyllene snittet är typ 1.6180339 och är inget märkvärdigt tal..
MEN, det förekommer ofta i naturen, eftersom det är en lösning till en ekvation som är väldigt grundläggande. Dessutom, så förekommer det i fibonaccis sekvens, som också är en väldigt vanlig företeelse i naturen.

Det är alltså inget konstigare än att gravitationskraften är 1/r²...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Enlightenment2012:

Det Gyllende snittet är ett ypperligt bevis på intelligent design faktiskt.

Nej. Det är det INTE.

Det är inget konstigare än att en sfär är den största volym som kan täckas med given area... eller att pi är förhållandet mellan cirkelns diameter och dess omkrets.


   
SvaraCitera

Lalle NÄTVANDRARNA:

Lalle (resultat) (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Enlightenment2012:

Om allting uppkom slumpmässigt, varför återkommer detta överallt? Så funkar inte slumpen, vi vinner t.ex inte på lotto 10 ggr irad.

Eller så kom generna på att detta var ett bra mått att följa?


   
SvaraCitera
Gifted

Jag hade visst redan skrivit här, MEN jag säger precis som tidigare:
det är inte alls konstigt. Det är ju som sagt ett slags optimalt värde för många optimeringsproblem som uppstår i naturen. Således, så konvergerar biologiska konstruktioner mot detta enl. Darwinistiska läran.


   
SvaraCitera

öwh... jag har ingen koll på varken biologi, fysik eller matte... Men min syn på saken är att jäpp, det mänskliga ögat gillar det gyllene snitter, och vi väljer därför att hitta det mönstret framför andra...

Men det finns säkert nån jättebra förklaring till varför vår natur ser ut som den gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

öwh... jag har ingen koll på varken biologi, fysik eller matte... Men min syn på saken är att jäpp, det mänskliga ögat gillar det gyllene snitter, och vi väljer därför att hitta det mönstret framför andra...

...luls.
Uhm, det är inte "ögat som ser" det gyllene snittet... mät med en linjal så kommer du att märka att du får samma ratio på många saker som finns i naturen.


   
SvaraCitera

k1337oris:

..luls.
Uhm, det är inte "ögat som ser" det gyllene snittet... mät med en linjal så kommer du att märka att du får samma ratio på många saker som finns i naturen.

jag menade snarare "lägger märke till", med betoning på "framför andra".


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera