Aviseringar
Rensa alla

Det här med att skaffa barn tidigt.


Ämnesstartare

När det talas om mycket unga människor som skaffar barn (15-17 och däromkring), så är det folk undrar över och kommenterar om oftast de ekonomiska aspekterna. Samt att föräldern/föräldrarna förstör sin egen framtid.

Detta tycker jag är ganska tramsigt. Ekonomin går alltid att lösa på ett eller annat sätt, finns många 30-åringar med dålig ekonomi som har barn. Gymnasiet går att läsa på distans till och med, så där i ligger inte heller något direkt problem.

Det jag däremot ställer mig väldigt skeptiskt till, är hurvida en 16-årings (som exempel) samlade livserfarenheter räcker till att uppfostra ett barn? En 16-åring har inte ett färdigutvecklat psyke, och har oftast ganska mycket kvar att lära av livet. När man uppfostrar ett barn så bygger man ju det i regel på ens egna erfarenher, och vad man själv vet om livet, eller?

Någon som tänker i samma banor? Har en 16-åring vad som krävs?


   
Citera
Ämnesstartare

Buddah:

Någon som tänker i samma banor?

kanske
vet dock inte, för jag har inte läst

känner mig busig nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.
Haha.
Vilken tråkig tråd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Någon som tänker i samma banor?

Ja.


   
SvaraCitera

Djup suck från min sida. [tired]


   
SvaraCitera

"Livserfarenhet heter just så för att man fortsätter lära sig genom hela livet och aldrig blir klar"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

En 16-åring har inte ett färdigutvecklat psyke, och har oftast ganska mycket kvar att lära av livet.

Men den hinner ju lära mer innan barnet är 16


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

"Livserfarenhet heter just så för att man fortsätter lära sig genom hela livet och aldrig blir klar"

Man kan dock ha mer eller mindre livserfarenhet.

Klapparen:

Men den hinner ju lära mer innan barnet är 16

Så det är när barnet är 16 som uppfostran börjar?


   
SvaraCitera

Buddah:

Man kan dock ha mer eller mindre livserfarenhet.

Och det har ju bevisats om och om igen att det inte är åldersrelaterat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Och det har ju bevisats om och om igen att det inte är åldersrelaterat.

Finns ändå vissa grunder som man lär sig. (vissa lär sig mindre och vissa lär sig mer i och för sig). Vissa saker lär man sig först när ens psyke är färdigutvecklat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Någon som tänker i samma banor? Har en 16-åring vad som krävs?

Precis som en 35åring inte har erfarenhet av att uppfostra ett eget barn innan den får ett första barn och kan uppfostra det, samma är det med en 16åring, de startar båda på ruta noll när barnet kommer och får den erfarenheten som krävs för att vara en förälder.

Sen är det tyvärr inte alla yngre föräldrar som tar sitt ansvar och uppfostrar barnet, då har det blivit föräldrarna som gjort det, bättre än inget men det hjälper inte den nya föräldern särskilt mycket om den inte gör något.

kort och gott, man kan ha det som krävs oavsett ålder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Har en 16-åring vad som krävs?

En del kanske. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Precis som en 35åring inte har erfarenhet av att uppfostra ett eget barn

Pratar inte om erfarenhet av att uppfostra barn. Pratar om allmän livserfarenhet. Du lär ju barnet om livet, efter hur du har levt det. Har man då bara levt 16 har man högst troligen inte tillräckligt med intryck för att kunna lära ut en bra bild om hur livet är.


   
SvaraCitera

skaffa barn da


   
SvaraCitera