Forumet - Det här med Japan...

Det här med Japan...

2246 0 22
... varför är det så himla 'coolt' med Japan?

Nu pratar jag inte om samurajer, ninjor, shogunaten, eller ens Akira Kurosawa!

Jag tänker på japansk ungdomspopulärkultur. Jag tänker på japansk serietidningar (där kallat manga), på deras tecknade filmer i mangastil (anime).

Kan någon förklara för mig varför detta är så häftigt och varför cosplay och annat fan-kultur borde uppmuntras?

Visst, anime och sådant var exotiskt när jag var sisådär prepubertal. I slutet av tonåren trodde varenda eviga tonåring att Japan var det förlovade landet. Att japaner lever i harmoni med varandra...

Spana också in:

Om det är något med japansk kultur jag tycker är coolt så är det den här innan-meiji-tiden-kulturen i Japan. Den var intressant. Ett hopkok av konfucianism, buddism och folkanimism rent religiöst... Det vore spännande att studera.

Shogunaten! Åå, häftigt. Små feodalstater som alla nominellt lyder under kejsaren, men kejsaren är bara en frontfigur. Lite som tyskromerska kejsaren här i Europa bara ännu mer utan politisk/symbolisk/reell makt.

Men nä... dessa weeabos ska förpesta japansk kultur med kawaii.

För att lugna mig behövde jag läsa detta, detta, och slutligen detta. [confused]

Det är några egentligen extrema artiklar, men man måste ibland balansera den konstanta hjärntvätten man kan få.

genus:

Tar tillfället i akt och hedersinbjuder oskar_det

FFFFFUUUUU [crazy]
Det görs inte mycket vuxentecknat i västvärlden, och skulle det nu göras det så är det explicit komediserier som Simpsons, Family Guy, och South Park Dold text: (Och mindre kända som Venture Brothers, Drawn Together och Futurama). Och då finns bara japansk anime kvar att se på.

Något som även är så förträffligt med Anime är att det finns ett så brett urval att välja mellan. Det finns alla genrer som vi har till vanliga spelfilmer. Det är väldigt svårt att finna något som inte faller en i smaken.

Om du skulle vilja börja med en mjukstart igen så kan jag tipsa dig om den här serien [smile]
Ganthuc:

Det är väldigt svårt att finna något som inte faller en i smaken.

Jag har sett "bra" anime. När vi talar om själva berättelsen, om karaktärerna, relationerna... Allt det där.

Men jag tycker inte på något vis att anime är estetiskt tilltalande. Alltså dömer jag det på en gång, därför det ser fult ut.

Men på senare tid har mycket i animevärlden depriveras. Det handlar vädligt mycket om att tänja på gränserna rent sexuellt. Kolla bara på pokemon! Här har vi figurer som ska sägas vara nio år gamla och ändå fylls serien av sexuella innuendon, även av de nioåriga karaktärerna...
Knarko:

skojar du? :P

Nej. Det finns färre säsonger och det visas inte lika mycket på TV som dem föregående exemplen.

jason:

Men jag tycker inte på något vis att anime är estetiskt tilltalande. Alltså dömer jag det på en gång, därför det ser fult ut.

Bra berättelser är inte detsamma som underhållande så där förstår jag dig helt och hållet. Men kan du utveckla vad du menar med "fult". Är det själva stilen på animeringen du syftar på?

jason:

Men på senare tid har mycket i animevärlden depriveras. Det handlar vädligt mycket om att tänja på gränserna rent sexuellt.

Också något jag kan hålla med om. Tyvärr beror det nog på att det går hem på (japanernas dvs) marknaden. Sedan kan jag inte säga annat än att Fanservice går hem hos mig liksom alla män vad jag tror. Det ger en extra gnista och förbättrar serierna. Kärlek har en viktig mening enligt mig då det ger en mer verklighetstrogen bild om vars funktion syftar till sammanhållning mellan människor under pressade situationer. Det faller sig naturligt att män och kvinnor binder sig vid "tighta" situationer, vilket egentligen täcker upp varje story bakom en serie eller film. En helt könsneutral serie är inte verklighetstrogen och förlorar på så vis mycket av

men riktigt irriterande blir det när den riskerar att ta över hela en hel serie. Än mer irriterande är det att det är nästan bara kvinnor som exponeras, och det inom serier som vanligen kategoriseras som "könsneutralt".

Nu är jag till vardags ingen moralkärring. Men när man sett runt hundra "duschscener" men inte en enda med män så börjar man undra lite. Rent objektivt så har jag svårt att se hur det skulle vara mer relevant till en historia när en kvinna duschar än en man.

Mycket ordbajs nu...

En serie som är farligt nära är Highschool of the Dead. Där det praktiskt tagit inte kan gå en halvminut utan en upshirt, bröstvårta eller något liknande. Vid ett tillfälle så badade även samtliga tjejer i serien tillsammans och det hela slutade med att dom "bråkade" runt och klämde på varandras bröst. Men sexualiteten har här ändå en sammanbindande funktion vilket man lär märka ifall man kollar på serien.

Väldigt talande bild för serien:
Image

Men en serie som i stort sett kretsar kring (och det endast) kvinnans sexualitet är serien Queens Blade: The Exiled Virgin. Kvinnor exponeras kraftigt och har samtliga gånger väldigt opraktisk utrustning lämpade för strid. Alla har överdimensionellt bröst varav man toppar med en som har minst varsin 20 kilos koloss till meloner. Jag menar, hallå eller?!

Väldigt talande bild för serien: Image
jason:

Men på senare tid har mycket i animevärlden depriveras. Det handlar vädligt mycket om att tänja på gränserna rent sexuellt. Kolla bara på pokemon! Här har vi figurer som ska sägas vara nio år gamla och ändå fylls serien av sexuella innuendon, även av de nioåriga karaktärerna...

Först beror det på vilka serier du letar efter.
För det andra.
Tänk inte bara att det är anime som försöker tänja på gränser. Det är många skapare av tecknande serier som gör det.

Man kan se det ända från 90-talets cartoons till svampbob.
oskar_det:

Som typ USA och Europa menar du?

Japan är ytligt och fixerat vid vissa icke-hälsosamma sociala koder och riter.

Typ som den att chefen på jobbet är gud allsmäktig. Säger han en sak så är det så. Arbetarna måste gå på arbetsfesterna, att tacka nej är att synda mot gud allenaste allsmäktig (chefen). Helst ska du också bli stupfull (annars har du inte "kul" på festen).

Eller att i alla/flesta affärer du går in i möts du av en skrikande expedit som på traditionellt sett skriker (ja, skriker) irasshaimase. Ska det vara välkomnande? Det är inget artigt med det skriket! OCh för övrigt betyder det ungefär "kom och köp här och inte där". Mycket trevligt.

Eller att japanska kulturen har ett enormt tabu kring kroppen och kroppens funktioner vilket leder till antingen (a) groteska manga- och animeproduktioner där sex är totalt depriverat eller (b) självmord.

Just det, självmord är en tragisk del av det japanska samhället. Japaner har bland de högsta självmordsstatistikerna i världen. Och de har länge haft den högsta.

I vissa samhällen kan självmord ses som något tragiskt som man i bästa fall tolererar, men i Japan ses självmord i många vall som moraliskt ansvarstagande.
Jag gillar faktiskt japan väldigt mycket personligen. Jag kollar på anime. Är även med på en hemsida som håller koll på vilka serier jag har kollat på och totala tiden man har kollat på anime ochså. Är än så länge uppe i 80 dagar.

Den första anledningen jag började kolla på Anime var att det fanns så mycket att välja på. Jag körde ett maraton på Naruto och även Naruto Shippuuden som i sin tur gick vidare till att jag började kolla på Bleach sen blev det One Piece sen fortjate det bara. På det hela har du inte häller dom där extremt dåligt spelade rollerna häller som en vanlig film kan ha där en person kan förstöra hela film känslan för att dom är så dåliga. Efter att ha sätt flertal serier så blev jag intresserad av att faktiskt se hur de lever. Är det verkligen som anime serier, Med det menar jag. Kultur och språk, På det hela så fick man även upp ögonen för en av världens största städer, Tokyo. Man började lösa om japan på Wikipedia. osv osv osv.

Det slutade med att jag började plugga japanska kurs A. Överväger att börja plugga Japanska B med just för mitt intresse för landet. Det är en helt annan "värld" dom lever i som man inte ser i sverige. Man får se alla deras specialliateter som tex samurai svärd deras "Cherry Blossom träd". Det finns så mycket intressant man aldrig har sätt här i sverige.

Image

Sen har vi även deras advanserade skrift. Vilket består av Hiragana vilket är deras "vardagliga" tecken. Vi har Katagana vilket används för låneord och även namn översättningar. Sen har vi Kanji välket är omgjorda Kinesiska tecken.
Japan är ju speciellt, de har utvecklat en egen stil där med sin manga och anime. Det är inte konstigt att det är populärt. Men annars tycker jag att japan-freaks kan vara rätt töntiga, de som "cosplayar" alltså, ser störtlöjliga ut i sina förklädnader.

Det finns dock bra grejer inom manga och anime också. Till exempel det litterära mästerverket Berserk. [party]
Leggzor:

Är det verkligen som anime serier

Japp. När jag var där och pluggade fick jag fanimej aldrig sova; var det inte någon jävel som körde runt med sin jätterobot utanför fönstret och försvarade [s]världen[/s] GLORIOUS NIPPON så var det någon av alla mina kawaii klasskompisar var upptagna med att trycka upp sina trosor och skumpande jättetuttar i ansiktet på mig - samtidigt.

Leggzor:

Med det menar jag. Kultur och språk

Absolut! Du får grym respekt när du svänger dig med uttryck som "anta, baka?," "DATTEBAYO!!!11" och "kana-kana?," refererar till dig själv i tredje person eller som "oresama," eller avslutar varje mening med "dechu wa" - alla blir vansinnigt imponerade och förvånade över hur du kan ha lärt dig så mycket om deras kultur, språk, vett och etikett.

Leggzor:

Det finns så mycket intressant man aldrig har sätt här i sverige.

Respekt för sitt modersmål, bland annat. -_-'

Leggzor:

Man får se alla deras specialliateter som tex samurai svärd

Tragiskt nog är jag relativt säker på att du aldrig sett ett långskepp eller en hällristning i verkliga livet.

Leggzor:

"Cherry Blossom träd"

Du är medveten om att körsbärsträd inte bara finns i Sverige, utan dessutom har ett alldeles eget ord på svenska?

Leggzor:

Sen har vi även deras advanserade skrift.

Du menar deras retarderade skrift?

:

Vilket består av Hiragana vilket är deras "vardagliga" tecken.

Förutom att kanji används så in i helvete mycket mer än hiragana till precis allting, utom grammatiska funktioner och att specifiera uttal?

:

Vi har Katagana vilket används för låneord och även namn översättningar.

Och för djur, och för emfas, etc.

:

Sen har vi Kanji välket är omgjorda Kinesiska tecken.

"Omgjorda" antyder att man på något sätt skulle ha anpassat hanzi för att passa japanskan bättre, vilket naturligtvis inte var fallet; i själva verket plockade man kinesiska skrivtecken rakt av och använde dem på de mest ologiska sätt man kunde komma på.

Leggzor:

På det hela har du inte häller dom där extremt dåligt spelade rollerna häller som en vanlig film kan ha där en person kan förstöra hela film känslan för att dom är så dåliga.

Istället har vi 50 avsnitt långa filler arcs med manus som verkar skrivna av en förståndshandikappad chimpans. Tjoho! Minns du när en hel jäkla säsong av Naruto spenderades på "ZOMG ONDA NINJOR ANFALLER NINJABYN," där bl a två karaktärer stod och stirrade ilsket på varandra i ungefär 30 avsnitt på raken, utan att någonting alls egentligen hände?`

Påstår du på fullt allvar att det skulle vara någon sorts fantastisk kvalitetsunderhållning som endast japaner klarar av att producera?

tl;dr:
Image