Aviseringar
Rensa alla

Det här med Japan...


höna

oskar_det:

Som typ USA och Europa menar du?

men allt dehär med cosplay å shitz. och typ harajaku och sånt där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oskar_det:

Som typ USA och Europa menar du?

Japan är ytligt och fixerat vid vissa icke-hälsosamma sociala koder och riter.

Typ som den att chefen på jobbet är gud allsmäktig. Säger han en sak så är det så. Arbetarna måste gå på arbetsfesterna, att tacka nej är att synda mot gud allenaste allsmäktig (chefen). Helst ska du också bli stupfull (annars har du inte "kul" på festen).

Eller att i alla/flesta affärer du går in i möts du av en skrikande expedit som på traditionellt sett skriker (ja, skriker) irasshaimase. Ska det vara välkomnande? Det är inget artigt med det skriket! OCh för övrigt betyder det ungefär "kom och köp här och inte där". Mycket trevligt.

Eller att japanska kulturen har ett enormt tabu kring kroppen och kroppens funktioner vilket leder till antingen (a) groteska manga- och animeproduktioner där sex är totalt depriverat eller (b) självmord.

Just det, självmord är en tragisk del av det japanska samhället. Japaner har bland de högsta självmordsstatistikerna i världen. Och de har länge haft den högsta.

I vissa samhällen kan självmord ses som något tragiskt som man i bästa fall tolererar, men i Japan ses självmord i många vall som moraliskt ansvarstagande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är inte coolt.. speciellt inte manga och anime!


   
SvaraCitera

Jag gillar faktiskt japan väldigt mycket personligen. Jag kollar på anime. Är även med på en hemsida som håller koll på vilka serier jag har kollat på och totala tiden man har kollat på anime ochså. Är än så länge uppe i 80 dagar.

Den första anledningen jag började kolla på Anime var att det fanns så mycket att välja på. Jag körde ett maraton på Naruto och även Naruto Shippuuden som i sin tur gick vidare till att jag började kolla på Bleach sen blev det One Piece sen fortjate det bara. På det hela har du inte häller dom där extremt dåligt spelade rollerna häller som en vanlig film kan ha där en person kan förstöra hela film känslan för att dom är så dåliga. Efter att ha sätt flertal serier så blev jag intresserad av att faktiskt se hur de lever. Är det verkligen som anime serier, Med det menar jag. Kultur och språk, På det hela så fick man även upp ögonen för en av världens största städer, Tokyo. Man började lösa om japan på Wikipedia. osv osv osv.

Det slutade med att jag började plugga japanska kurs A. Överväger att börja plugga Japanska B med just för mitt intresse för landet. Det är en helt annan "värld" dom lever i som man inte ser i sverige. Man får se alla deras specialliateter som tex samurai svärd deras "Cherry Blossom träd". Det finns så mycket intressant man aldrig har sätt här i sverige.

Image

Sen har vi även deras advanserade skrift. Vilket består av Hiragana vilket är deras "vardagliga" tecken. Vi har Katagana vilket används för låneord och även namn översättningar. Sen har vi Kanji välket är omgjorda Kinesiska tecken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Japan är ju speciellt, de har utvecklat en egen stil där med sin manga och anime. Det är inte konstigt att det är populärt. Men annars tycker jag att japan-freaks kan vara rätt töntiga, de som "cosplayar" alltså, ser störtlöjliga ut i sina förklädnader.

Det finns dock bra grejer inom manga och anime också. Till exempel det litterära mästerverket Berserk. [party]


   
SvaraCitera

Leggzor:

Är det verkligen som anime serier

Japp. När jag var där och pluggade fick jag fanimej aldrig sova; var det inte någon jävel som körde runt med sin jätterobot utanför fönstret och försvarade [s]världen[/s] GLORIOUS NIPPON så var det någon av alla mina kawaii klasskompisar var upptagna med att trycka upp sina trosor och skumpande jättetuttar i ansiktet på mig - samtidigt.

Leggzor:

Med det menar jag. Kultur och språk

Absolut! Du får grym respekt när du svänger dig med uttryck som "anta, baka?," "DATTEBAYO!!!11" och "kana-kana?," refererar till dig själv i tredje person eller som "oresama," eller avslutar varje mening med "dechu wa" - alla blir vansinnigt imponerade och förvånade över hur du kan ha lärt dig så mycket om deras kultur, språk, vett och etikett.

Leggzor:

Det finns så mycket intressant man aldrig har sätt här i sverige.

Respekt för sitt modersmål, bland annat. -_-'

Leggzor:

Man får se alla deras specialliateter som tex samurai svärd

Tragiskt nog är jag relativt säker på att du aldrig sett ett långskepp eller en hällristning i verkliga livet.

Leggzor:

"Cherry Blossom träd"

Du är medveten om att körsbärsträd inte bara finns i Sverige, utan dessutom har ett alldeles eget ord på svenska?

Leggzor:

Sen har vi även deras advanserade skrift.

Du menar deras retarderade skrift?

:

Vilket består av Hiragana vilket är deras "vardagliga" tecken.

Förutom att kanji används så in i helvete mycket mer än hiragana till precis allting, utom grammatiska funktioner och att specifiera uttal?

:

Vi har Katagana vilket används för låneord och även namn översättningar.

Och för djur, och för emfas, etc.

:

Sen har vi Kanji välket är omgjorda Kinesiska tecken.

"Omgjorda" antyder att man på något sätt skulle ha anpassat hanzi för att passa japanskan bättre, vilket naturligtvis inte var fallet; i själva verket plockade man kinesiska skrivtecken rakt av och använde dem på de mest ologiska sätt man kunde komma på.

Leggzor:

På det hela har du inte häller dom där extremt dåligt spelade rollerna häller som en vanlig film kan ha där en person kan förstöra hela film känslan för att dom är så dåliga.

Istället har vi 50 avsnitt långa filler arcs med manus som verkar skrivna av en förståndshandikappad chimpans. Tjoho! Minns du när en hel jäkla säsong av Naruto spenderades på "ZOMG ONDA NINJOR ANFALLER NINJABYN," där bl a två karaktärer stod och stirrade ilsket på varandra i ungefär 30 avsnitt på raken, utan att någonting alls egentligen hände?`

Påstår du på fullt allvar att det skulle vara någon sorts fantastisk kvalitetsunderhållning som endast japaner klarar av att producera?

tl;dr:
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hallonbåt:

det är inte coolt.. speciellt inte manga och anime!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har aldrig tyckt något med japan skulle vara coolt [crazy] men så vet jag ungefär ingenting om de heller.


   
SvaraCitera