Aviseringar
Rensa alla

Det här med ytliga komplimanger


mynona

Fingerprints: Några av snubbarna har efter det haft svårt att hantera mig, helt plötsligt försvann det där självsäkra beteendet och det var som att de kände sig underlägsna och snabbt ville därifrån.

Aw/ÅhHjärta

Fingerprints: Det är som att de tror att jag lever för deras bekräftelse och borde vara tacksam när jag får den.

Ja, det är vad de har fått lära sig av samhällsnormen - kvinnor har så länge värderats utifrån enbart attraktionsstatus eftersom avel (dvs sex) en gång var deras enda samhällsuppgift, och det hänger ju kvar en aning. 

Fingerprints: Men jag lever för att bli stolt över mig själv och göra något bra av mitt liv, inte för att bli kallad snygg av randoms, måste jag ändå låtsas vara tacksam för att vara trevlig?

Nej, du ska inte låtsas vara tacksam för något du inte är tacksam för. Man ska vara sann mot sig själv och sina känslor. Det räcker med ett artigt tack. Du har ingen skyldighet att värdera det mer än vad du faktiskt gör. 

Fingerprints: Vad tycker ni om alla dessa ytliga komplimanger som kastas hit och dit? Vad känner ni? Varför är det såhär?

Människor värderas utifrån det värde de har för samhället. Vår nuvarande samhällsnorm grundlades under en tid då kvinnan endast tilläts föda barn och ingenting annat: hon var alltså bara ett sexualobjekt och inget annat. Samhället ser inte längre ut så, men normen att en kvinnas högsta värde ligger i hennes utseende dröjer kvar. Och på krogen ... ja, man förstår ju vad främlingar som ger komplimanger för utseende kanske vill. 

Fingerprints: Varför  blir det sådan chock bland killar när man vill bli definierad för sin personlighet och inte sitt utseende?

De har fått lära sig att tjejen ska betrakta sig själv utifrån en position som objekt och vara tacksam då hon får höra att hon lyckats i sin roll. Bryter hon mot spelets regler, så att säga, vet de inte längre hur de ska agera. 

Fingerprints: Jag tror att killarnas reaktioner handlar mycket om våra könsroller men samtidigt kastar ju tjejer komplimanger på varandra också.. Så jag vet inte.

Ja, men tjejer ingår också i normen. Könsrollerna har alltid upprättshållits av båda könen, och tjejerna rättar sig också efter objektspositionen och bekräftar varandra som "lyckade" utifrån den roll de har fått lära sig, de ingår också i spelet. För att ett spel ska fungera måste alla fylla sina platser, inte bara killar utan också tjejer. Tjejer störker varandra i den rollen. Det handlar om att försäkra och stärka varandra utifrån vad man har fått lära sig är idealet för vad som gör en lycklig. Jag har inget emot komplimanger för mitt utseende. Jag kan bli glad av dem. Men det beror ju på från vem de kommer. Det är lättare att bli glad om det kommer från någon man känner och som man vet uppskattar även andra delar av en. Kommer sådana komplimanger från en främling så är det lätt att utgå från varför de ges. Det känns ytligt, det är ytligt därför att den personen bara ser ytan, det kan lätt bli kallt och objektifierande.  Samtidigt får man väl medge att en främling inte kan se mer än ytan. Men, man kanske inte behöver ge sådana komplimanger från början heller. Även om det skulle vara orsaken till att man tog kontakt kan man vänta med sådana komplimanger tills de inte längre är det enda man tycker om hos den andra 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ger aldrig ytliga komplimanger, eller kanske typ "åh cool jacka". Tycker det känns dumt. Men nån gång kan det hända att man verkligen vill det, för man ser nån och blir sådär "iiiiii va fiiin" och då tycker jag man kan uttrycka det så, fast jag brukar bara ge ett stort leende, fast mest för jag är lite blyg.

Jag tänker lite allmänt att det är mycket bättre att uttrycka sina upplevelser än att uttrycka något slags omdöme.  Om nån t.ex. diskar efter sig när de är på besök så är det bättre att säga "åh vad glad jag blir att du diskar!" än att säga "vad duktig du är som diskar!". Och på samma sätt är det väl bättre att säga "åh jag blir så varm inombords när jag ser dig" än "vad söt du är". Kanske. Fast det låter kanske lite konstigt också? :/ 


   
SvaraCitera

vill bara ha tyliga kombpilmanger


   
SvaraCitera

Fingerprints: jag ändå låtsas vara tacksam för att vara trevlig

Jag kan förstå det där helt och hållet, om någon tjej säger till mig "Va söt du är " så kan jag inte ta åt mig, mestadels för att jag varken är van eller beredd på ett sådant påhopp om mitt utseende och vafan ska man säga då liksomShockerad

Fingerprints: Varför  blir det sådan chock bland killar när man vill bli definierad för sin personlighet och inte sitt utseende?

Ok om vi säger såhär 20 killar på krogen, 10 av dom försöker starta en konversation med dig och går direkt på ditt utseende pga att dom helt enkelt inte känner dig och har inte hjärna nog att säga "Fan vilken snygg stil du har, hur väljer du kläder egentligen! Är detta random eller genialiskt" iaf men dom återstående 10 har ju inte varit framme och kommenterat övht, då är det ju lika fel av dig att bara anta att dom också bara fokuserar sig på ditt yttre.

Tror hela grejen är den att kvinnor generaliseras som att det dom bryr sig mest om är sitt yttre och det tar ju dessa till sig och det gör att dessa kör som första kommentar t.ex. "Du är jävulskt snygg" 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dels är det ju det som Mynona påverkar, att kvinnor har alltför länge värderats utifrån sitt yttre.

Bortsett från det vill jag ändå invända lite och i detta utgå en smula från mig själv. Jag är en sådan människa som kan tänkas inleda en ny bekantskap eller ett "ragg" med en komplimang om utseendet.  Dels på grund av att det är detta jag har att tillgå (jag känner inte till vederbörandes personlighet än) dels för att skönhet är en ganska stor sak för mig. Jag blir glad och mår mer eller mindre bra av det, lite som att titta på ett konstverk, varför jag ställer mig skeptisk till komplimangerna som ytliga i annan mening än att de behandlar ditt yttre. Emellertid kanske inte "Fan, vad du är sexig" är den djupaste analysen. Vidare är ju stora delar av ditt utseende just din förtjänst, hur du kombinerar stilen med frisyren, på vilket sätt du tar hand om ditt yttre och så vidare, så utseende, och inte minst det diffusa jag kallar "utstrålning" säger mycket om en person.

Med det sagt respekterar jag givetvis ditt ställningstagande och får det dig att må bättre så är ju det positivt, gav bara mina två öre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Vad tycker ni om alla dessa ytliga komplimanger som kastas hit och dit? Vad känner ni? Varför är det såhär?

Varför  blir det sådan chock bland killar när man vill bli definierad för sin personlighet och inte sitt utseende?

1. Ja, som du kanske vet så måste "jag tycker du är snygg" inte vara ytligt alls enligt mig. Men ofta är det väldigt manipulativa intentioner bakom, man vill smickra med ett syfte osv. Det gäller såklart även smicker på personlighetsdrag.
2. Jag hade blivit positivt överraskad, samtidigt så hade jag uppfattat dit beteende som missvisat och en aning oartigt. Men ingen har sagt att man måste vara artig. Det kan uppfattas om om du gör en radikalt mer ytlig analys av personen som går fram till dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är verkligen så spännande att läsa allt ni skriver om det här. Uppskattar jättemycket att ni lägger så mycket tid på att svara, det här ämnet tycker jag är oerhört spännande.

mynona:
Aw/ÅhHjärta

Ja, det är vad de har fått lära sig av samhällsnormen - kvinnor har så länge värderats utifrån enbart attraktionsstatus eftersom avel (dvs sex) en gång var deras enda samhällsuppgift, och det hänger ju kvar en aning. 

Nej, du ska inte låtsas vara tacksam för något du inte är tacksam för. Man ska vara sann mot sig själv och sina känslor. Det räcker med ett artigt tack. Du har ingen skyldighet att värdera det mer än vad du faktiskt gör. 

Människor värderas utifrån det värde de har för samhället. Vår nuvarande samhällsnorm grundlades under en tid då kvinnan endast tilläts föda barn och ingenting annat: hon var alltså bara ett sexualobjekt och inget annat. Samhället ser inte längre ut så, men normen att en kvinnas högsta värde ligger i hennes utseende dröjer kvar. Och på krogen ... ja, man förstår ju vad främlingar som ger komplimanger för utseende kanske vill. 

De har fått lära sig att tjejen ska betrakta sig själv utifrån en position som objekt och vara tacksam då hon får höra att hon lyckats i sin roll. Bryter hon mot spelets regler, så att säga, vet de inte längre hur de ska agera. 

Ja, men tjejer ingår också i normen. Könsrollerna har alltid upprättshållits av båda könen, och tjejerna rättar sig också efter objektspositionen och bekräftar varandra som "lyckade" utifrån den roll de har fått lära sig, de ingår också i spelet. För att ett spel ska fungera måste alla fylla sina platser, inte bara killar utan också tjejer. Tjejer störker varandra i den rollen. Det handlar om att försäkra och stärka varandra utifrån vad man har fått lära sig är idealet för vad som gör en lycklig. Jag har inget emot komplimanger för mitt utseende. Jag kan bli glad av dem. Men det beror ju på från vem de kommer. Det är lättare att bli glad om det kommer från någon man känner och som man vet uppskattar även andra delar av en. Kommer sådana komplimanger från en främling så är det lätt att utgå från varför de ges. Det känns ytligt, det är ytligt därför att den personen bara ser ytan, det kan lätt bli kallt och objektifierande.  Samtidigt får man väl medge att en främling inte kan se mer än ytan. Men, man kanske inte behöver ge sådana komplimanger från början heller. Även om det skulle vara orsaken till att man tog kontakt kan man vänta med sådana komplimanger tills de inte längre är det enda man tycker om hos den andra 

Du är fantastisk.Jag håller med dig om allt du skriver och det är väl ganska exakt så jag analyserat själv men jag hade aldrig kunnat uttrycka det så bra som du.
Har sagt det förut och säger det igen, du borde lyssna på Cissi Wallins program. Ni delar många värderingar. Tror du skulle uppskatta henne.

Dinosaurie: "åh jag blir så varm inombords när jag ser dig" än "vad söt du är". Kanske. Fast det låter kanske lite konstigt också? :/

Men varför har du fått för dig att du måste starta en konversation med en komplimang?

ToxicWithaHintOfSteam: men dom återstående 10 har ju inte varit framme och kommenterat övht, då är det ju lika fel av dig att bara anta att dom också bara fokuserar sig på ditt yttre.

Skulle givetvis ha skrivit "vissa killar" men trodde alla skulle förstå att det förstås är omöjligt att dra ALLA över en kam. Det går inte, någonsin.

Nachac: lite som att titta på ett konstverk, varför jag ställer mig skeptisk till komplimangerna som ytliga i annan mening än att de behandlar ditt yttre. Emellertid kanske inte "Fan, vad du är sexig" är den djupaste analysen. Vidare är ju stora delar av ditt utseende just din förtjänst,

Förstår allt det du skriver. Men på något sätt skulle jag ändå känna mig objektifierad över att bli tänkt som ett konstverk och jag värderar inte hur bra jag fixat håret eller klätt mig så högt, även om det är min egen förtjänst. Undrar fortfarande varför du måste inleda med en komplimang? Kan man inte bara ställa frågor och intressera sig för att lära känna personen istället?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: , som du kanske vet så måste "jag tycker du är snygg" inte vara ytligt alls enligt mig.

Hur?

kulturmarxisten: Det kan uppfattas om om du gör en radikalt mer ytlig analys av personen som går fram till dig.

Ja men kan man tänka lite så kanske man kan inse att det egentligen är samhället jag kritiserar och analyserar. Det är ju inte någon enstaka individ som beter sig såhär. Det är alla, tjejer, killar, i olika kategoriseringar och även jag faller dit ibland,


   
SvaraCitera

Fingerprints: Skulle givetvis ha skrivit "vissa killar" men trodde alla skulle förstå att det förstås är omöjligt att dra ALLA över en kam. Det går inte, någonsin.

Bara jag som är pinsamt känslig med att kvinnor sätts på ett hörn och män på ett annat. Speciellt när man är ett kön och aldrig kan vara som utomstående  man tänker "amen vafan killar, JOBBA JOBBA JOBBA vi andra får ju ta skiten sen annars" Höhö


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam: Bara jag som är pinsamt känslig med att kvinnor sätts på ett hörn och män på ett annat.

Det är jag också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Ja men kan man tänka lite så kanske man kan inse att det egentligen är samhället jag kritiserar och analyserar. Det är ju inte någon enstaka individ som beter sig såhär. Det är alla, tjejer, killar, i olika kategoriseringar och även jag faller dit ibland,

Jag förstår, men det känns som om du tar det som sägs med ett allvar som många inte brukar göra. Ditt deklarerande "jaha, okej" tolkar jag precis så. Jag får också intrycket av att du får känslan av att du nu säkert kan diagnostisera herren som talar med dig som osofistikerad. Som om du inte ser det att artigheterna och konventionernas funktion och finess, och inte enbart ser det som falskt och manipulativt. 
Du är som ateisten som tar Gud på för stort allvar (i sin negation) i det här avseendet. Du har helt rätt i din kritiska analys, men intellektuellt så är det ett hål som måste fyllas med något. Vilket ditt avståndstagande signalerar att du inte hunnit göra ännu. 

Fingerprints: Hur?

Därför att jag menar att snygghet och vad som attraherar oss inte enbart är symmetriska ansikten osv (det är såklart också sant), utan även att vi kan se en karaktär där, vad som attraherar oss är ofta någon som har karaktärsdag som vi saknar en aning av. Karaktärsdag som man kan se på utseendet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: Jag förstår, men det känns som om du tar det som sägs med ett allvar som många inte brukar göra. Ditt deklarerande "jaha, okej" tolkar jag precis så. Jag får också intrycket av att du får känslan av att du nu säkert kan diagnostisera herren som talar med dig som osofistikerad. Som om du inte ser det att artigheterna och konventionernas funktion och finess, och inte enbart ser det som falskt och manipulativt.

Förstår vad du menar, typ. Men jag håller inte med och tänker inte rätta mig efter det. Tänker inte tacka för något som inte rör mig ryggen och om snubben väljer att ta illa upp över det tycker jag snarare att det är han som gör en stor grej av det hela. Det enda jag gjort är att inte säga "tack."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Förstår vad du menar, typ. Men jag håller inte med och tänker inte rätta mig efter det. Tänker inte tacka för något som inte rör mig ryggen och om snubben väljer att ta illa upp över det tycker jag snarare att det är han som gör en stor grej av det hela. Det enda jag gjort är att inte säga "tack."

Vad håller du inte med om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Vad håller du inte med om?

Framstår inte det i det jag skrev? Visst kan personerna se det som att jag analyserar dem, men det gör jag inte egentligen, jag väljer bara att göra motstånd mot något konstigt som alla i samhället gör i allmänhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Framstår inte det i det jag skrev? Visst kan personerna se det som att jag analyserar dem, men det gör jag inte egentligen, jag väljer bara att göra motstånd mot något konstigt som alla i samhället gör i allmänhet.

Ahh, det hade jag också gjort. Glad Det är precis så jag vill vara. Göra det situationen kräver utan sentimentalitet. 


   
SvaraCitera