Aviseringar
Rensa alla

Det nya övervakningssamhället


Ämnesstartare

Kul diagram över internettrafiken de senaste två åren. Visst sjönk trafiken något när Ipred-lagen trädde i kraft men man behöver inte gå långt tillbaka för att hitta trafik på samma nivå. Och det ser även om som om det sakta men säkert är påväg upp igen.

GE_twoyear_sum.png


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Micke123:

FRA är ett av många åtgärden som krävs för att bekämpa den växande kriminaliteten och den organsierade brottsligheten.

Såhär i efterhand så har jag nog mindre emot FRA än vad jag har emot Ipred. Visserligen är båda integritetskränkande men FRA handlar ju om att söka efter terrorister och spioner, vilket jag verkligen inte är. Ipred är en annan femma, att film/skivbolag från hela världen ska kunna bergära ut min identitet och sen kunna stämma mig är bara så fel som det kan bli. Har man inte gjort något grovt brottsligt så skall man inte vara rädd för att vara övervakad. Det strider mot allt som finns i det öppna samhället.

Nä ner med Ipred och lägg din röst på Piratpartiet [wink]


   
SvaraCitera

riverman:

Visst sjönk trafiken något när Ipred-lagen trädde i kraft

Berodde främst på att det var lönehelg och fint väder ute.


   
SvaraCitera

riverman:

Visserligen är båda integritetskränkande men FRA handlar ju om att söka efter terrorister och spioner, vilket jag verkligen inte är.

Eh, vad är det för naivt och dumt argument? Saken är ju den att de har möjlighet att kontrollera i princip allt du gör elektroniskt som du inte har krypterat. De kan sälja informationen om dig och på olika vis försämra dina rättigheter. Kolla in exempelvis IB-affären: ett finfint exempel på hur oskyldiga människor bland annat förlorade sina jobb och lägenheter pga. ett sjukt övervakningssystem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Kolla in exempelvis IB-affären: ett finfint exempel på hur oskyldiga människor bland annat förlorade sina jobb och lägenheter pga. ett sjukt övervakningssystem.

sant men i grunden är jag nog mer emot Ipred ändå, för är större risk för mig som privatperson att bli "spionerad" på där.
Helt jävla otroligt att svenska staten tillåter utländska företag att spionera på svenska medborgares privatliv. Och detta enbart för att skydda upphovsrätten, vilket om man bryter inte ens klassas som ett snatteribrott. Man bryter alltså mot mänskliga rättigheter enbart för att skiv och filmbolag ska kunna suga ut så mycket pengar som möjligt på allmänheten. Nä fortsätt ladda hem så mycket ni kan! Låt inte storebror skrämma dig, förr eller senare kommer utveckligen vinna så som den alltid har gjort [bigsmile]


   
SvaraCitera

Så det är lugnt om staten ser i princip all kommunikation, men det är värre om företag med maffialiknande metoder får slå ut människor?

Maffian är ett problem, men statlig kontroll är ett vansinnigt mycket större problem.

Jag förstår inte hur du kan närmast acceptera FRAs nya befogenheter, förstår du inte att de också bryter mot mänskliga rättigheter, och det på ett ännu allvarligare sätt än upphovsrättskramarna?

Både FRA och IPRED är direkta hot mot demokratin, med FRA är tveklöst ett betydligt större hot mot demokratin i Sverige.


   
SvaraCitera

riverman:

Och detta enbart för att skydda upphovsrätten, vilket om man bryter inte ens klassas som ett snatteribrott.

plus att det inte ens är upphovsrätten som skyddas, det är stora företags oligopol som skyddas, det är att krysta fram en marknad istället för att exploatera den marknad som faktiskt finns och inse att upphovsrättsbrott bör konkurreras bort som det alltid varit.

k1337oris:

Både FRA och IPRED är direkta hot mot demokratin, med FRA är tveklöst ett betydligt större hot mot demokratin i Sverige.

håller med om att båda är hot mot demokratin. FRA är självklart, med en mer illasinnad stat är det att backa tillbaka samhället och demokratin ett stort antal steg, och IPRED fungerar som en första stöt mot ett censurerat internet, och det kommer inte att sluta där. jag röstade pirat för att tydligt markera missnöje mot denna utveckling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självklart är jag emot både FRA och Ipred men det känns ändå som Ipred är ett större hot för mig som vanlig svensson när det kommer till att åka fast för något. (nu pratar jag rent teoretiskt naturligtvis för jag laddar ju aldrig hem någon olagligt [wink][ops])

Och visst har man lagt sin röst på Piratpartiet, KOM IHÅG ATT RÖSTA PÅ SÖNDAG!!!


   
SvaraCitera

riverman:

Självklart är jag emot både FRA och Ipred men det känns ändå som Ipred är ett större hot för mig som vanlig svensson när det kommer till att åka fast för något. (nu pratar jag rent teoretiskt naturligtvis för jag laddar ju aldrig hem någon olagligt [wink][ops])

Hur kan du vara säker på att FRA inte säljer vidare information om dig? Eller att de av misstag beblandar dig med några extremister (exvis. så finns det ju en viss korrelation mellan vänsterextremister och det här forumet [rolleyes]) vilket kan innebära problem?

Du borde läsa på lite om IB-affären. FRA är ett större hot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Hur kan du vara säker på att FRA inte säljer vidare information om dig? Eller att de av misstag beblandar dig med några extremister

Tror inte FRA är så intresserade av mina datavanor. Men man kan ju alltid försöka med några väl valda ord. Bin laden, terrorist, rörbomb, massmord, al-quida, go go Saddam hehehe


   
SvaraCitera

Kommer piratpartiet att förändra något nu eller?


   
SvaraCitera

riverman:

Tror inte FRA är så intresserade av mina datavanor.

Återigen, hur vet du att du inte av misstag blandas ihop med någon annan?
IB skapade stora problem för många personer, personer som inte alls hade någon koppling till kommunister.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera