Aviseringar
Rensa alla

Det slarvas för mycket med gemener och versaler


Ämnesstartare

Därför ska jag nu ge en kort genomgång på hur de ska användas.

En mening ska alltid inledas med en stor bokstav (dvs en versal) och avslutas med en punkt. Endast första bokstaven i en mening ska vara en versal, resten ska vara små, dvs gemener.

Det finns dock vissa undantag. Egennamn ska även dessa ha en stor bokstav i början. Dvs namn på personer, husdjur, länder, städer etc. Dock inte veckodagar eller månader. Namn på förkortningar t.ex WHO skrivs enbart med versaler, men inte föregående förkortning t.ex.

Politiska partier ska också inledas med varsaler, liksom deras partibeteckning. Oavsett om de finns representerade i Sveriges riksdag eller ej.

Religiösa skrifter, t.ex Koranen och Bibeln. Däremot heter det "en bibel" när man talar om enstaka exemplar.

Förintelsen: När man med Förintelsen avser nazisternas mord på olika människogrupper under andra världskriget så är det ett egennamn och stavas således med versal, till skillnad från "förintelsen" som är vilken förintelse som helst i bestämd form.

Durtonarter: Durtonarter stavas traditionellt med inledande versal, F-dur, medan molltonarter stavas med gemener, d-moll.

Pronomen: Av respekt skrivs stundom de personliga pronomenen du och ni med versal, framför allt i brev. Detta bruk är dock diskuterat, och det är inte alla som uppskattar att bli tilltalade med versal.

Gud: Pronomen som syftar på Gud kan inledas med versal, till exempel Gud skulle kunna stanna jorden om Han ville, Tillkomme Ditt rike. Detta gäller även Gud då det syftar på guden i monoteistiska religioner. Exempel: Min gud är Gud.

Sjukdomar och medicinska diagnoser: Dessa skrivs vanligen med gemener, till exempel röda hund. Diagnoser uppkallade efter en person skrivs med versal, till exempel Downs syndrom.

Detta var en kortare genomgång i hur gemener och versaler ska användas. Märker jag att folk fortfarande slarvar så kommer jag att ge en längre genomgång.

/Mvh Ulla-Britt.


   
Citera
Ämnesstartare

.:.:tRåKiGt TrOlL:.:.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det ska inte vara punkt i rubrik heller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

det ska inte vara punkt i rubrik heller

Det har du alldeles rätt i. Slarvfel från min sida, men försök nu inleda dina meningar med en versal, hjärtat.


   
SvaraCitera

du menar alltså att vi här på forumet har för dålig standard? räcker det inte bara med att vi kan reglerna (vilket jag antar att folk kan jag kan i alla fall) men jag skiter högaktningsfullt i dom i en kontext som denna

när jag ska skriva något som är officiellt så använder jag mig av svenska skrivregler annars är dom till stor del onödiga.

för övrig tror jag inte en sekund på att du är den du utger dig för att vara...


   
SvaraCitera

det där med styckeindelning är inte riktigt din grej


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

det där med styckeindelning är inte riktigt din grej

riktat till mig?


   
SvaraCitera

qazedctgb:

riktat till mig?

[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahaha har inte läst texten, men tycker det är ett roligt troll 😛 *har annorlunda humor*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så väldigt för din kloka upplysning. Jag skolkade hela låg och mellanstadiet så fick aldrig lära mig dessa skrivregler.

Du gjorde min dag. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pendu:

låg- och mellanstadiet

*

Dold text: Skjut mig om du vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Forum PLUS/Skola och Jobb


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Dold text

Petitesser [no-no]

Dold text: Men jag brukar också rätta andra, så om jag skjuter dig så vore det som att skjuta mig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pendu:

Jag skolkade hela låg och mellanstadiet så fick aldrig lära mig dessa skrivregler.

Du gjorde min dag[bigsmile][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Du gjorde min dag[bigsmile][love]

fattante

ont Bra Ullabritt!!!! Jag hejar på dig! Ger dig härmed ett virtuellt äpple att ha på katedern *ger*


   
SvaraCitera