Aviseringar
Rensa alla

Det största genombrottet


Ämnesstartare

Vilket tror du kommer att bli det största vetenskapliga genombrottet de närmaste hundra åren? Vilken forskning tror du kommr att ge mest? Funderingar!

Kanske finns en sån diskussion redan och i så fall kan tråden låsas med lämplig hänvisning. [smile]


   
Citera

Genteknik eller nanoteknik tror jag. Genteknik vill jag tro mest.
Dold text: Mina barn ska vara långa, starka, intelligenta och ha sex armar.
Alternativt ska de vara vampyrer, fast såna där som kan vara ute på dagen.


   
SvaraCitera

nano, har fördelen att inte vara begränsat av etiska problem 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antar att du menar naturvetenskap? Jag utgår ifrån det iaf. Nanotekniken kommer säkerligen att expandera mycket, allt blir ju bara mindre och mindre. Biotekniken, framför allt gentekniken hoppas jag också mycket på men är inte lika säker där, en massa konservativa bakåtsträvare som är emot det. Kommer säkert också ske fortsatt utveckling inom kvantfysiken, kvantdatorer kommer nog snart. Sedan så kommer det säkert ske en massa inom miljöteknik av diverse slag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ponja:

nano, har fördelen att inte vara begränsat av etiska problem 😉

Etiska problem kan uppstå med all ny vetenskap. I nanotek kan det till exempel handla om väldigt olika resurser för världens befolkning, vilka som ska vara försökskaniner på mediciner eller liknande som är baserade på nanotek osv.


   
SvaraCitera

Ökänd:

vilka som ska vara försökskaniner på mediciner eller liknande som är baserade på nanotek osv.

Jo fast största genombrotten brukar inte vara medicinska, jag tror det kommer handla mer om elektroteknik med nanostransistorer och andra nanoelement som slår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nanotekniken eller kvantfysiken varav den senare är min personliga favorit då den kan väcka många filosofiska frågor.
Annars så kommer vi kunna klona människor inom en inte alltför avlägsen framtid, de har ju redan lyckats klona en apa t.ex. Men tyvär så är det många som kämpar emot kloning (religösa jävlar!).


   
SvaraCitera

Artificiell Intelligens

Gogo mini ASIMO's som städar/lagar mat m.m.


   
SvaraCitera

Penisförstoring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skumt att ingen har nämnt fusion.


   
SvaraCitera

Datorer med nanochips, nais.

Eller biologiska datorer.


   
SvaraCitera

Jag ändrar mig. Quantum datorer kommer bli det största genombrottet


   
SvaraCitera

Pläjjstääjschön fyra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teknival:

Annars så kommer vi kunna klona människor inom en inte alltför avlägsen framtid

Vi kan redan klona människor. Problemet är att klonade organismer blir befrukade med redan åldrade gener och dör i förtid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hezkirin:

Vi kan redan klona människor. Problemet är att klonade organismer blir befrukade med redan åldrade gener och dör i förtid.

Ok, my bad.


   
SvaraCitera