Aviseringar
Rensa alla

Det svenska mörkret


Ämnesstartare

Sverige visar upp sig som ett land med typ prinsesstårta, jordgubbar, en flagga i pastellfärger, Pippi Långstrump och sånt tjaffs, när den intressanta delen av den svenska kulturen är den mörka och ångestfyllda ;S

Om man kollar på Astrid Lindgren så är ju allra älskade syster, bröderna lejonhjärta och mio min mio mycket bättre och intressantare historier än dom om Emil eller Pippi eftersom dom innehåller teman som död, sorg och ondska.

Själv föredrar jag Broder Daniel eller Thåström framför ABBA eller Carola, En komikers uppväxt före Pippi Långstrump osv.

Vilken del av den svenska kulturen gillar du mest? Och varför visar vi inte vår underbara svarta kultur för andra länder än Sverige?


   
Citera
Ämnesstartare

Herr Luver:

kul tur


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill blankrösta.

Herr Luver:

Vilken del av den svenska kulturen gillar du mest? Och varför visar vi inte vår underbara svarta kultur för andra länder än Sverige?

Vilka länder visar vi upp den glada svenska kulturen för, menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herr Luver:

prinsesstårta

Den delen är mysig! [rolleyes][love]


   
SvaraCitera

Hattmakaren:

Jag vill blankrösta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hattmakaren:

Vilka länder visar vi upp den glada svenska kulturen för, menar du?

tyskland osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast Bergman gjorde ju inte så glada rullar, men var inte obekant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herr Luver:

tyskland osv

waht?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herr Luver:

Emil eller Pippi eftersom dom innehåller teman som död, sorg och ondska.

Emil innehåller ju väldigt mycket sorg, så du borde inte räkna med den i samma sväng som pippi.

Herr Luver:

Broder Daniel eller Thåström framför ABBA eller Carola

Popmusik för tonåringar och folk som var tonåringar på 80-90talet, respektive folk som var tonåringar på 70-80talet. Bra val av svenska band där.

Herr Luver:

En komikers uppväxt före Pippi Långstrump osv.

Bra val av böcker, Herr Luver.

Jag tror att du har en barnslig syn på Sverige, och däri ligger felet. Du tar bara upp kultur som är skapad för de yngsta, ungdomarna och barnen, både vad gäller det deppiga och det glada.

Jag håller däremot med dig om att det svenska mörkret existerar, absolut. Det enda jag kan säga att Sverige är bra på, rent generellt, är ångest. Tillochmed vår humor innehåller jättemycket ångest (se t.ex. Jan Stenmark, Kvarteret Skatan eller Jonas Gardell), och vi har ändå väldigt bra humor här i Sverige. Om man jämför med t.ex. Danmark så är deras humor mycket mer absurd och känns väldigt mycket som att de bara skrattar och tänker "äh vafan det löser sig", medans svensk humor grundar sig på att livet är meningslöst och att folk försöker låtsas som att det inte är det.

Men iallafall, Herr Luver, när ska du växa upp och se allt ur ett större perspektiv? Sverige har länge marknadsfört sig som ett mörkt och djupt land, rent kulturmässigt. Se bara så långt tillbaka som Strindberg och Bergman. De enda som försöker låtsas som att Sverige i grund och botten är ett roligt land är schlageridioter, vardagsakademiker och humorretards som Petra Mede eller han där blonda snubben som spelar gitarr och är sämst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herr Luver:

Pippi Långstrump och sånt tjaffs

[tard] tjaffs? underskatta ej pippi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hattmakaren:

waht?

prinsessbröllopet är ju bara till för att locka hit tyska turister osv

Nilla:

Fast Bergman gjorde ju inte så glada rullar, men var inte obekant.

Mjo sant, och han och låt den rätta komma in är det enda av den svenska mörka kulturen som vi valt att distribuera internationellt, och båda dom två har ju typ legendstatus men ändå väljer vi att få andra länder att tro att vi bor i röda stugor med vita knutar och lyssnar på abba osv ;S

Om man kollar på hur andra länder driver med sverige så har dom ju en rätt skev bild av oss, troligtvis pga hur vi framställer oss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hjortpojken:

[tard] tjaffs? underskatta ej pippi.

hon är bra, men gillar inte att hon ses som astrid lindgrens bästa verk osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur var det Astrid Lindgren sa, nu igen? "Man ska alltid vara stenhård mot barnen", tror jag det var.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herr Luver:

Den lessna 🙁 (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herr Luver:

prinsessbröllopet är ju bara till för att locka hit tyska turister osv

tror ej det bara är därför [crazy]

Herr Luver:

röda stugor med vita knutar

det gör vi ju [blush][blush]


   
SvaraCitera