Aviseringar
Rensa alla

Det svenska språket


Ämnesstartare

För snart tre år sedan gjorde jag ett av de dummaste valen jag någonsin gjort i mitt liv. Jag valde att gå elprogrammet på gymnasiet.

Anyway, nu har jag bestämt mig för att läsa vidare inom det svenska språket.

Men vad finns det för yrken där man jobbar med just ordbehandling, skrivande, läsande?

Först tänkte jag på lärare, men asså, palla sitta å ögna igenom halvdanna texter skrivna av 16åriga pojkar som gillar ordet "dom" och "mej".

Jag är inte intresserad av författande eller journalism.

Talförfattare?
Krönikör?

Vafan finns det mer?!

Plz help [n]


   
Citera
Ämnesstartare

Knothole:

Plz help

Översättare.

Du läser tonvis av skönlitterära böcker och knåpar sedan ihop kluriga substitut för ordspråk, rim och poänger som inte går att översätta rakt av. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svenskalärare[badgrin]


   
SvaraCitera

Korrekturläsare 😛


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Mario

Informatör!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bli såndär översättare.


   
SvaraCitera

Knothole:

Vafan finns det mer?!

Forskare! Jobba på universitet, bli docent (lärare) osv inom språk/svenska.
Då slipper du garanterat "dom" och "mej".

Finns säkert många tvärvetenskapliga grenar där svenska som språk är viktigt som man kan fördjupa sig i.

Litteraturvetenskap är ganska nära anknutet till språk och svenska, också.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Språkteknologiprogrammet i Göteborg, 180 hp

"Är du intresserad av språk och kommunikation? Skulle du vilja lära dig programmera? Tycker du att artificiell intelligens verkar spännande? Vill du hellre vara humanist och datavetare än bara humanist eller datavetare?

Språkteknologi är ett brett område där språk- och datavetenskap möts. Det handlar om hur människans språk är uppbyggt och hur en dator kan programmeras för att hantera mänskligt språk. Målet med språkteknologi är att förenkla och förbättra kommunikationen mellan människor och mellan människor och datorer"

​länk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knothole:

som gillar ordet "dom" och "mej".

Får man inte skriva så? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Majsmollie:

Får man inte skriva så?

Inte "dom", där ska man antingen skriva "de" eller "dem".
Det stavas inte "mej" utan "mig". Har hört lite att det börjar accepteras mer och mer men jag personligen tycker de båda ser fult ut.
Sen vet jag inte om jag ska lita på det jag har hört, som sagt bara något jag har hört.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Link:

Det stavas inte "mej" utan "mig".

Okej på lågstadiet skrev ja alltid mig, dig, sig men sen såg ja att andra skrev dej, mej, så jag börja oxå göra det. På inlämninsuppgifter var det av nån anledning ok att skriva dej och mej men på sej fick jag ett streck, för att det kunde föväxlas med en fisk.

Jag har hört att det är okej att skriva zebra med s oxå så..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Majsmollie:

Okej på lågstadiet skrev ja alltid mig, dig, sig men sen såg ja att andra skrev dej, mej, så jag börja oxå göra det. På inlämninsuppgifter var det av nån anledning ok att skriva dej och mej men på sej fick jag ett streck, för att det kunde föväxlas med en fisk.

Majsmollie:

Jag har hört att det är okej att skriva zebra med s oxå så..

Hur som helst så var det förr fel att skriva så, och jag tycker det borde fortsätta att vara så. Det kanske till och med är så, bara det att en del lärare osv tillåter det ändå. Jag tycker det ska vara fel att skriva mej, dej, sej osv. Zebra med S? varifrån har du hört det egentligen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Link:

Zebra med S? varifrån har du hört det egentligen?

min fröken. Men http://sv.wikipedia.org/wiki/Sebror


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Majsmollie:

min fröken. Men http://sv.wikipedia.org/wiki/Sebror

Din fröken lär nog ut fel isåfall, och vem som helst kan skriva texter på wikipedia så det är ingen bra källa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Link:

Din fröken lär nog ut fel isåfall, och vem som helst kan skriva texter på wikipedia så det är ingen bra källa.

Det är mkt möjligt, det ser bättre ut med z iaf, så ja kör på det.


   
SvaraCitera