Aviseringar
Rensa alla

Diabetes


Ämnesstartare

Läste i ett forum att en tjej säger att det inte är farligt att INTE ta insulin på en vecka när man har diabetes m.m.

Jag har misskött min diabetes i c:a 6 år med att INTE ta insulin och äta socker och jag säger bara att jag har mått PISS och eftersom jag inte tagit nån insulin på 1 vecka har jag fått åkt till sjukhuset p.g.a. för högt blodsocker.
Varför det är farligt att ligga högt i blodsockeret är för att man kissar ut sitt kalium och allt detta skit och har man inte det så kan hjärtat stanna!

Jag försöker sköta min diabetes nu för tiden men det är svårt för att det är så jobbigt med sprutor och allt. Man känenr sig ensam(jag gör det iallafall).
Min moster har diabetes och hon har misskött sig så nu har doktorn sagt att hon bara kommer leva i 3-5 år till och hon kan knappt gå och hennes njurar är knäppa, hella hennes kropp är förstörd p.g.a. hon har misskött sin diabetes med att INTE ta insulin.

Därför vill jag bara säga att man MÅSTE ta insulin oavsätt vad om det är jobbigt eller något annat om man ligger högt. Inte bara strunta i det för då kan man ''förlora'' sin kropp, din kropp försörs.

Hoppas det hära är rätt med det ajg skrivit.
Hoppas dom som läser detta sköter sin diabetes och inte SKITER i den som jag har gjort för det är inte roligt.

Kramar från en 15-årig diabetestjej


   
Citera
Ämnesetiketter

Smurfan:

Därför vill jag bara säga att man MÅSTE ta insulin oavsätt vad om det är jobbigt eller något annat om man ligger högt. Inte bara strunta i det för då kan man ''förlora'' sin kropp, din kropp försörs.

Tjejen tog inte insulin eftersom hon inte åt. Det hon borde göra för att sköta om sig, skulle vara att äta och ta insulin. Men om hon tagit insulin trots att hon inte ätit, skulle hon kunna drabbats av insulinkoma, ett livsfarligt tillstånd.
Det farliga med diabetes är ju om blodsockret är för högt eller lågt, för hennes del höll det sig på en jämna nivå, och då gjorde hon rätt i att inte ta insulin.
Men, självklart borde hon istället äta och ta insulin och sköta om sig själv och sitt blodsocker genom regelbundna måltider och så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, jag fattar att man inte behöver ta insulin när man ligger bra i blodsocker men när man ligger HÖGT så ska man ju ta insulin. Det var det hon hade skrivit att det inte var farligt att ligga högt och inte ta insulin


   
SvaraCitera
Pardon

Nr1. Tar du inget insulin får du ingen som helst energi, då insulinet gör så att näringen kan ta sig in i cellerna.

Nr2. Högt blodsocker är jävligt illa, inget händer på kort sikt (utöver att du kanske känner dig lite däckad och dylikt) men på lång sikt är det livsfarligt. Du kan förlora synen, blodådrorna kan slitas sönder, vilket i sin tur gör att exempelvis benen och fötterna inte får den mängd blod den behöver lika lätt, vilket i sin tur kan leda till amputation.

Nr3. Du får tillslut även vidriga sår under fötterna som aldrig läker, som sedan kräver att du får ta hud från någon annanstans på kroppen och "plantera" där.

Nr4. Hjärtat tar stryk


   
SvaraCitera

jag är diabetiker! om nån ville veta! [sad]


   
SvaraCitera
zIGGE

Många behöver ju inte ta insulin bara dom äter rätt.


   
SvaraCitera
zIGGE

Känner f.ö en kille med världensstörsta mage som ni aldrig sett maken till. Han har diabetes, men fortsätta äta typ massa liter glass + massa annat dåligt varje dag xDDD


   
SvaraCitera

Skitfarligt att inte sköta om sin hälsa när man har diabetes.
Hyperglykemiskt koma är inte kul att uppleva. Varken som åskådare eller sjuk. Har jätteläskiga minnen från när jag var liten och min farfar brukade få början till sådant.


   
SvaraCitera

Det är här bra.
Undrar om syrran känner till detta efter 14 års diabetes. [rolleyes]


   
SvaraCitera

jag fick de då jag var 14 och de är olika för olika personer till person så man ska inte säga de är si och så för alla har inte samma mängd insulin och så 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Många behöver ju inte ta insulin bara dom äter rätt.

Alla diabetiker behöver insulin OAVSETT vad man äter. dom utan diabetes har ju också insulin men behöver int använda pump elr spruta


   
SvaraCitera

luggtjejen:

Alla diabetiker behöver insulin OAVSETT vad man äter.

Fast ne. Många, men om det inte är så allvarligt så har jag för mig att jag (i skolan) hört att det är viktigt att de äter rätt. Kanske främst handlar om typ 2.


   
SvaraCitera
zIGGE

luggtjejen:

Alla diabetiker behöver ta insulin OAVSETT vad man äter.

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Nej.

det e iaf vad min läkare har sagt (menade typ 1 typ 2 behöver man bara träna och, ja äta rätt)


   
SvaraCitera

En liknande tråd kom upp en gång, folk tyckte jag var dum som sa att man är ett jävla fucktard om man inte tar sitt insulin. Förstår inte varför folk ens tar risken, och dessutom säger hur bra idé det är till alla andra efteråt.


   
SvaraCitera