Aviseringar
Rensa alla

Diabetiker - det positiva och negativa?


Ämnesstartare

Jag är diabetiker och jag ser inte min sjukdom som något som bromsar mig men vissa dagar kan man endå känna att de inte är det roligaste i hela livet att behöva gå runt med en sjukdom som kommer hålla i sig hela livet.
Nu vill jag veta vad ni kan tänka er vara positivt och negativt med diabetes?


   
Citera

Jag har inte diabetes.
Men har en kompis som är diabetiker.
Negativt kan väl vara att man hela tiden måste hålla koll på tider att äta, vad man ska äta, komma ihåg att ta insulin och blablabla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

Negativt kan väl vara att man hela tiden måste hålla koll på tider att äta, vad man ska äta, komma ihåg att ta insulin och blablabla.

Nja med de insulin som finns nu så behöver man faktiskt inte ha mer kolla än andra på när man äter eller vad och om man har haft det ett tag så kommer man oftast ihåg att ta insulin.
Men de kan ju vara lite drygt om man är ny i de hela.
De kan vara lite jobbigt att hålla koll på blodsockret osv om man druckit de är väll de enda. Men alla har dåliga dagar och då kan de gå riktigt åt fanders xD.


   
SvaraCitera

Min syster fick en känning i morse; mindre trevligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nabla:

Min syster fick en känning i morse; mindre trevligt.

jaså, vart hon väldigt låg:(?


   
SvaraCitera

Whitewalls:

jaså, vart hon väldigt låg:(?

Ambulansmän var här. Jag vittnade det aldrig. Jag ligger och sover i rummet bredvid och hörde först ett duns, sedan kramperna i golvet.
Jävligt rysligt.


   
SvaraCitera

Jag har inte diabetes men en annan kronisk sjukdom som heter spondartrit och det finns det givetvis en massa negativt med. Det positiva som jag ser det är att jag måste lära mig planera, ta min medicin, röra på mig, ta hand om mig själv och försöka vara ödmjuk och respektfull mot min egen kropp.

Klart att man inte orkar vara duktig årets alla dagar men det är bara mänskligt.


   
SvaraCitera

Helena NÄTVANDRARNA:

Jag har inte diabetes men en annan kronisk sjukdom som heter spondartrit

Vad är spondartrit för nåt? Artrit låter som nåt som sitter i lederna.


   
SvaraCitera

Mataano:

Vad är spondartrit för nåt? Artrit låter som nåt som sitter i lederna.

Ryggreumatism kan man säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nabla:

Ambulansmän var här. Jag vittnade det aldrig. Jag ligger och sover i rummet bredvid och hörde först ett duns, sedan kramperna i golvet.
Jävligt rysligt.

uh 🙁 jobbigt, jag vet hure e jag har diabetes och min pappa har det med
så jag har fått tagit hand om han massa gånger när han vart skit låg :/.... fett jobbigt seriöst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Helena NÄTVANDRARNA:

Klart att man inte orkar vara duktig årets alla dagar men det är bara mänskligt.

ah jo jag vet :/, ah de låter inte kul :/.


   
SvaraCitera

Whitewalls:

Jag är diabetiker och jag ser inte min sjukdom som något som bromsar mig

Jag fick reda på idag att jag har diabetes typ 1 , jag vet inte hur jag ska tackla det. Jag har redan en massa andra sjukdomar.
Men om man har diabetes får man inte äta vad man vill då asså jag menar inte socker å sånt men jag är t ex vegetarian , jag hoppas jag fortfarande får vara det ...


   
SvaraCitera

YessY:

men jag är t ex vegetarian , jag hoppas jag fortfarande får vara det ...

Det får du, men det bästa är ju om du och en dietist kan gå igenom vad som är bra mat för dig som just diabetiker och vegetarian. All veg.mat är ju inte direkt nyttig. [cool]


   
SvaraCitera

Helena NÄTVANDRARNA:

Det får du, men det bästa är ju om du och en dietist

Okej tack , mm men jag går redan hos två dietister p.g.a andra sjukdomar så det är bara att söka upp en till då (Y).


   
SvaraCitera

YessY:

Okej tack , mm men jag går redan hos två dietister p.g.a andra sjukdomar så det är bara att söka upp en till då

Kan ingen av dem hjälpa dig även med det här då?


   
SvaraCitera