Aviseringar
Rensa alla

Diagnoskåta barn


Macktorsken:

är du speciell och unik å=

ickus:

Klart han är.

[smile]


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Chibibbi:

Nja. Många mår mycket dåligt och söker ett svar till varför det är så.

Ja det har du rätt i, men jag säger inte att alla bara vill ha en diagnos för att få sympati. Jag vet att många är sjuk.

Chibibbi:

En del har inte heller modet eller förtroendet att vända sig till utbildad personal, eftersom det kan upplevas vara obehagligt att tala om något så personligt som ens känsloliv och tankar inför helt okända människor.

Jag tror vi syftar på två olika saker. De som är oroliga för att få en sjukdom och de som paradar med sin diagnos inför andra för att få uppmärksamhet. Jag håller med dig till 100% alltså. Men de som tycker det är obehagligt att gå vända sig till vårdcentralen är en annan sak. Det är klart att sådana människor finns, men det ger väl dem innte en anledning att diagnostisera sig själv?

Chibibbi:

Att hitta ett snabbt sätt att få svar på sina frågor är också ett steg närmare hur man ska göra för att lösa ens problem, vilket jag tror många vill som sitter i en sits där de på ena eller andra sättet mår dåligt.

Man behöver ingen diagnos för att lösa ens problem.

Chibibbi:

Det är inte nödvändigtvis helt rationellt att självdiagnostisera sig, men tror det är ganska normalt när man vill ha ett snabbt svar på något som bekymrar en.

Ja. Det är det som är problemet. Och det som bekymrar folk egentligen är symtomen, det är dom som ska behandlas, inte en diagnos.

Chibibbi:

Visserligen vore det bättre om man gick till psykiatriker, men jag tror snarare att en "självdiagnos" leder till att man kontaktar vårdpersonal, om man misstänker att allt inte står rätt till.

Nej, det är oro som söker en till att man kontaktar vården, jag tycker inte att det finns någon anledning i världen att självdiagnostisera sig själv och sedan tala med andra som det vore fakta.

Chibibbi:

Tror dock det är viktigt att skilja på att man antar att man har en viss diagnos och att man tror sig eventuellt kunna ha en särskild diagnos.

Precis! Tråden handlar dock omm de som antar att de har en diagnos.

Chibibbi:

Anta bör man inte göra, men att ana något om man ser symptom är nog bara friskt och observant. Sen kan det hända att man ha fel, men då får man det klart för sig efter läkarbesök.

Absolut, det är bra att vara observant (om det skulle handla om något mer allvarligt). Jag listade ut ganska snabbt att jag hade diabetes genom att vara observant [smile].


   
SvaraCitera
nrg89

poop:

Vården är ju så inkompetent att ens egna diagnoser kanske är korrektare och dessutom även hundra gånger snabbare.

Så, vänta nu, du menar alltså att läkarutbildningen försämrar ens förmåga att ställa en diagnos? Och att tiden det tar är viktigare än att diagnosen är korrekt?


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

[smile]

[rolleyes]


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

poop:

Vården är ju så inkompetent att ens egna diagnoser kanske är korrektare och dessutom även hundra gånger snabbare.

Jag håller med nrg89. Det skulle inte heller spela någon roll om de var "mer korrekt" då man sällan kan behandla sin egna sjukdom. Speciellt fysiska som tråden också handlar om.


   
SvaraCitera

va inte elaka mot henne! [blush]


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Tickstart:

va inte elaka mot henne!

Mot mig? Eller hur? (A)


   
SvaraCitera

Spontant känner jag att det är värt att fista mig själv, bara för att jag ska ha bajs på handen när jag slår dig i ansiktet. Sån jävla brist på empati är skrämmande.


   
SvaraCitera

ickus:

Mot mig? Eller hur? (A)

jaa dej :$


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Budolicious:

Sån jävla brist på empati är skrämmande.

Right, jag har jobbat inom vården och är en väldigt empatisk person. Jag tror du har missuppfattat mig då du verkar tro att jag korsfäster dessa människor. Jag tycker det är irriterande att vissa väljer att stämpla sig själv med en diagnos innan de pratat med en läkare.

Spontant känner jag väldigt mycket hat i din lilla kommentar där.


   
SvaraCitera

Skulle inte lita på en läkare som ger en diagnos heller, dom har ju ett ekonomiskt intresse av att folk ska ha diagnos, alltså bör vi avskaffa diagnos helt och hållet.


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Tickstart:

jaa dej :$

Säg det till budolicious [sad] SuperautechrepowerGO!


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

dazed:

Skulle inte lita på en läkare som ger en diagnos heller, dom har ju ett ekonomiskt intresse av att folk ska ha diagnos, alltså bör vi avskaffa diagnos helt och hållet

Kanske när det handlar om psykiska sjukdomar. Men tråden handlar också om fysiska.


   
SvaraCitera

ickus:

a

Uhm, det kanske var mycket hat, ja. Men lite såhär känner jag - okej, jag skulle aldrig diagnostisera mig själv, men jag förstår mycket väl de som gör det. Och nä, jag tror inte de gör det för sympati, utan som förklaring.
Kan bara gå till mig själv, som förmodligen har en diagnos av något slag, åtminstone haft en depression sen 2005 nångång som gått i perioder men aldrig varit helt borta, men jag har ju så oerhört svårt att få tag i mig själv och söka hjälp för det, mest för rädslan av att _inte_ få en diagnos.

Men, äh, jag vet inte vad min poäng är riktigt, gillar bara inte när folk dömer på det där sättet du gjorde nu.


   
SvaraCitera

ickus:

Kanske när det handlar om psykiska sjukdomar. Men tråden handlar också om fysiska.

Dom får man bara för att Gud hatar en.


   
SvaraCitera