Aviseringar
Rensa alla

Dialog är bättre än debatt


Ämnesstartare

Nachac:

Debatter ska föras sansat. Den som skriker först har förlorat.

Jo eller börjar komma med personliga angrepp och annat desperat.

dvärgkastarn:

Vill man bara tävla kan man lika gärna slåss istället, det är manligare.

Mh det är ju nice att sport-slåss eller bara spela ett spel. Istället för att näbbläbbla, det är ju ba frustrerande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Jo eller börjar komma med personliga angrepp och annat desperat.

Ja, förolämpningar är ju, som bekant, argument som används av människor som har fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

blir förmkt stolthet i debatt (+ andra känslor som kan lättare uppkomma och därmed försvåra prceossen mot en bra lösning på något). tycker debattens braighet är en segavlivad gammal idé.

men bara jag då!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Debatteknik är för övrigt också ett bra sätt att lära sig genomskåda och punktera sina egna resonemang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT:

tycker debatt är den bästa formen av dialog, förutsatt att ömsesidigt samförstånd råder på ett personligt plan och argumentationen hålls saklig.dialog utan inslag av debatt och prövning leder lätt till falska överenskommelser. det blir sällan mer än ängsligt fredsmäkleri, tidsfördriv, kallprat.

Hm, det går ju att ha mer eld i en dialog utan att syftet blir att vinna.

fint:

blir förmkt stolthet i debatt (+ andra känslor som kan lättare uppkomma och därmed försvåra prceossen mot en bra lösning på något). tycker debattens braighet är en segavlivad gammal idé.

Ja det kan bli bra känslosamt och stolt, fast ibland kan det kännas tamt utan.

Nachac:

Debatteknik är för övrigt också ett bra sätt att lära sig genomskåda och punktera sina egna resonemang.

Aa det är nyttigt att kunna det så man undviker naivitet eller inbilskhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Hm, det går ju att ha mer eld i en dialog utan att syftet blir att vinna.

Såkallad diskussion.

Werjevir:

Aa det är nyttigt att kunna det så man undviker naivitet eller inbilskhet.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Såkallad diskussion.

Åh juste, hade lyckas glömma bort att diskussion som ord fanns :s
Undrar om det inte är det jag menar då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Hm, det går ju att ha mer eld i en dialog utan att syftet blir att vinna.

ja men utan inslag av debatt utvecklas inget, tycker jag.

att acceptera flera perspektiv behöver inte utesluta ett kritiskt förhållningssätt i dialog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT:

ja men utan inslag av debatt utvecklas inget, tycker jag.

Att det inte blir nog mothugg så att man inte går djupt nog eller så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Åh juste, hade lyckas glömma bort att diskussion som ord fanns :s
Undrar om det inte är det jag menar då

Kan hända den bäste.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Att det inte blir nog mothugg så att man inte går djupt nog eller så?

ja. varför bara hålla med varandra? det är i alla fall så jag föreställer mig en debattfri dialog.

men debatt kanske åsyftar något mer strikt och formellt. i så fall föredrar jag dialog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Werjevir:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Jag har nästan helt gått från debatt till diskussion. Orkar inte strida för något som ändå med stor sannolikhet inte är sanningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Vill man pröva ut sina egna åsikter kan en debatt vara bra.

Vill du ha en riktig utmaning och på riktigt prova åsikterna så bör du göra det på ett vuxnare forum med de som kan debattera rationellt. Sist jag testade dina åsikter gick du till personliga motangrepp som egentligen var en reträtt från din sida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Debatter ska föras sansat. Den som skriker först har förlorat.

Nachac:

Ja, förolämpningar är ju, som bekant, argument som används av människor som har fel.

Som det där om en laddning av tjurfekalier. Lev som du lär Nachac.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jr. HBT:

ja. varför bara hålla med varandra? det är i alla fall så jag föreställer mig en debattfri dialog.

Mh tänker mer att det är att lägga saker på bordet o så på riktigt försöka förstå varandra och vara öppen för annat perspektiv.

Sedan kanske man håller med vissa grejer o andra inte.

Eller inte håller med alls, men då kan man ju ha ökat förståelsen för den andres tänk, o därmed acceptansen för den andra personen även fast man fortsätter att behålla sina åsikter.

Eller så kan det leda till att den ene helt håller med den andre, har man en övertygelse om att vissa saker är bestämt fel och rätt så kan den som haft 'fel' teoretiskt sett gå rikare därifrån.

Jr. HBT:

men debatt kanske åsyftar något mer strikt och formellt. i så fall föredrar jag dialog.

Mh jag vet inte kanske inslag av båda som du sa, är att föredra.


   
SvaraCitera