Aviseringar
Rensa alla

Diffekvationer, Laplace


Ämnesstartare

Jag har kört fast på uppgift 31 och 63, och undrar om jag har rätt svar på uppgift 30 (det finns inte facit till jämna uppgifter) Bifogar bilder på exempel, uppgiftsbeskrivning samt mina lösningar så långt jag kommit..

uppgifterna
exempel som det hänvisas till
mina lösningar
min lösning uppg. 63

I uppgift 31, så undrar jag hur man ska veta vad y(0) är. I uppgift 30, så undrar jag hur man gör när man har en funktion*en funktion. Har jag tänkt rätt där på slutet?

I uppgift 63, så undrar jag liksom i uppgift 31, hur man kombinerar när man har tre olika funktioner.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Partialbråksuppdelning, såklart!

Jag tror jag kom på det.


   
SvaraCitera
Gifted

Edly:

I uppgift 31, så undrar jag hur man ska veta vad y(0) är.

Det måste du inte veta, du får ju fram en allmän lösning med två konstanter inblandade. Sätt in det du vet om den lösning som eftersöks, så kan man mha linjärt ekvationsssystem hitta konstanterna specifika för lösningen.

Edly:

I uppgift 30, så undrar jag hur man gör när man har en funktion*en funktion. Har jag tänkt rätt där på slutet?

Laplacetransformer är inte min grej riktigt, men du kan ju kontrollera svaret genom att använda den andra lösningsmetoden (dvs. lösa homogena ekvationen, och sedan testa med ett polynom som löser diffekv. Lösningen är då summan av dessa)

Edly:

I uppgift 63, så undrar jag liksom i uppgift 31, hur man kombinerar när man har tre olika funktioner.

Det var ett tag sedan :S, men jag misstänker att det är lite argument om kontinuitet som skall blandas in...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Sätt in det du vet om den lösning som eftersöks, så kan man mha linjärt ekvationsssystem hitta konstanterna specifika för lösningen.

Där sade du ngt..

Gifted:

men jag misstänker att det är lite argument om kontinuitet som skall blandas in...

Det vet jag inte vad det innebär, men jag har hyfsad koll på hur man gör nu. Dessvärre gick tentan dåligt ändå.

Tack för att du svarade 🙂


   
SvaraCitera
Gifted

Edly:

Tack för att du svarade 🙂

Hjälper gärna till!


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera