Aviseringar
Rensa alla

Digtal Systemkamera


Ämnesstartare

Tänkte skaffa mig en bra men också billig systemkamera.

Min budget går från 3000-10 000 kronor, så om ni har några förslag på systemkameror?

Jag har funderat mycket på en Canon Eos 450D,550D och en Nikon D3000.
Men det är också viktigt att dem ligger bra i handen.

Men jag är också väldigt fundersam över vad som skiljer en Canon mot en Nikon. Många säger att Canon är mycket bättre än en Nikon men andra säger att Nikon tar mycket bättre bilder och är mer tålig än Canon.
Vad tycker ni?

Dold text: ändrade D300 till D3000, mvh variabel


   
Citera
Ämnesstartare

Nikon vekar absolut vara den populäraste iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nikon D90/D80/D70, vet dock inte om de två senare alternativen fortfarande säljs.

Kan tyvärr inte komma med nackdelar/fördelar med kameran då jag endast lånat den lite ibland. Men ger bra bilder och liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom um är kukigt så fungerar det inte att ladda upp bilder, men här är två som är tagna med en Nikon D3000
Image
Image



Om du vill kolla nogrannare.

Och Nikon D70
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Nikon D90

Skulle jag valt i nuläget iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zackk:

Nikon D90

Jag gillar inte deras design... vet inte riktigt hur jag ska förklara, men jag gillar mer hur Canons knappar sitter.

[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hope and tears:

Jag gillar inte deras design... vet inte riktigt hur jag ska förklara, men jag gillar mer hur Canons knappar sitter.

Aok, ta Canon då. Det viktigaste vid köp av kamerahus är faktiskt hur det känns med knapparna och hur det sitter i handen imo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du inte är en total nybörjare skulle jag kört på en nikon d90. Köp en begagnad så har du råd med ett objektiv till den också. Tror att bara d90 huset gick på 8,5k - 9k i min närmsta kamerabutik.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Och ja, om du vill ha info så är det bara att googla, finns hur mycket som helst på internet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Underlig:

Eftersom um är kukigt så fungerar det inte att ladda upp bilder, men här är två som är tagna med en Nikon D3000

Alltså, är det samma objektiv på bilderna? Är ganska så svårt att avgöra hur bra en kamera är bara på ett par bilder. Det som skiljer mest är vad jag förstått hur kameran presterar på höga ISO och hur många fokus punkter den har och så, vilket man inte ser på en bild.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hope and tears:

Jag gillar inte deras design... vet inte riktigt hur jag ska förklara, men jag gillar mer hur Canons knappar sitter.

som zackk skrev, ta canon då. jag gillar canon mer för att det finns genvägar till allt på knapparna och det är lätt att hitta dessa. antar att det är en vanesak och jag vet inte riktigt hur D90 gör den grejen men jag har fått för mig att man på nikonkameror måste gå in i menyer mer för att ändra grejer.

men min uppfattning av de canonkameror du nämnde:

1000D

plastig, liten skärm.

450D

Inte lika plastig som 1000D, större skärm.

500D

rätt nice gummigrepp och större skärm är framförallt det som skiljer sig från 450D förutom att det går att filma i HD (dock kasst autofokus så man får köra manuellt) och liveview-läget är betydligt bättre. enligt recension endast marginellt bättre bilder än 450D. D90 tar ~bättre bilder


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Nikon D3000

Alltså, det var inget illa menat. Det jag menar är att man kan ta bra bilder även om man inte har alla dom där extra funktionerna som finns på dom dyrare modellerna av kamerahus. Jag har t.ex tagit:

Image

Med mitt D40x hus som ligger långt under en D3000 tekniskt sett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Alltså, är det samma objektiv på bilderna? Är ganska så svårt att avgöra hur bra en kamera är bara på ett par bilder. Det som skiljer mest är vad jag förstått hur kameran presterar på höga ISO och hur många fokus punkter den har och så, vilket man inte ser på en bild.

Likadant objektiv ja, bilderna är tagna med skolans nyinköpta kamera. Kan fixa bildinfon om du vill. (Obs, tar bara bilder lite hursomhelst utan att egentligen veta nånting)

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Båda var ju med D3000 där. Ville veta om det var samma objektiv på D3000:en och D70:n. [blush]


   
SvaraCitera

Och den här bilden är tagen med en Ixus 60, så det där med att ladda upp bilder säger inte ett smack förrän svåra ljusförhållanden börjar dyka upp.

Själv skulle jag satsat på en ​​begagnad 40D. Runt 4500 i pris och med en grym autofokus. Du kommer dock inte kunna filma med den.
40D är större än 400D, 1000D osv. Den är gjord i en magnesiumlegering med och kan kräma iväg 6,3 bilder i sekunden. Ägde en sådan i något år innan jag uppgraderade till 7D.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hope and tears:

Tänkte skaffa mig en bra men också billig systemkamera.

Min budget går från 3000-10 000 kronor, så om ni har några förslag på systemkameror?

Jag har funderat mycket på en Canon Eos 450D,550D och en Nikon D300.
Men det är också viktigt att dem ligger bra i handen.

Nikon D300S kostar över 10.000 kr bara själva kamerahuset (ny givetvis). Om du är ute efter en bra men billig systemkamera så rekommenderar jag inte denna om du verkligen inte är pro. Det är onödigt att köpa ett dyrt kamerahus där du inte ser vad du får (vilket amatörer inte gör) eller där du lägger ut så mycket pengar på kamerahuset att du inte har råd med objektiv som ändå gör den största skillnaden.

Därför rekommenderar jag likt många kunniga fotografer gör att: Satsa på ett billigt kamerahus så du har råd med bra objektiv!

Canon EOS 450D (liksom Nikon D300) är en utgående modell, fast du kanske har tänkt att köpa begagnat?

Canon EOS 550D kostar strax över 6.000 kr bara kamerahuset vilket jag kan tycka är relativt lämpligt pris för en nybörjare som vill ha ett kompetent kamerahus.

Hope and tears:

Men jag är också väldigt fundersam över vad som skiljer en Canon mot en Nikon. Många säger att Canon är mycket bättre än en Nikon men andra säger att Nikon tar mycket bättre bilder och är mer tålig än Canon.
Vad tycker ni?

Canon vs. Nikon.

Det kommer alltid råda delade åsikter om detta. Vissa föredrar Canon och vissa föredrar Nikon. Skulle dock vilja påstå att båda är bra.

Det man brukar få höra är att Canon är lite mindre robusta jämfört med Nikon. Huruvida detta upplevs positivt beror mycket på fotografen. En man med större händer kanske föredrar Nikon framför Canon medan en kvinna med mindre händer föredrar Canon.

Personligen hade jag valt Canon EOS 550D pga. att den kan filma i full HD och för övrigt är en grym kamera. Passar den bra i din hand och du gillar menyn och knapparna så borde det vara ett solklart val.
Är du däremot inte så intresserad av filmning utan enbart foto så spelar det nog ingen större roll vilken kamera du väljer. Kan dock tycka att det är sämre att köpa en Nikon D90 som kostar lite mer och som inte alls filmar lika bra.

Vad jag vet är det dessutom ingen systemkamera från Nikon som erbjuder full HD-filmning idag.

Måste passa på att nämna Panasonic Lumix DMC-GF1 som filmar i HD också (dock inte full HD). Den mest kompakta systemkameran på marknaden som är bra och dessutom filmar överlägset bäst bland systemkameror i samma klass.
Storleken har betydelse för mig då kameran ska vara med överallt så alla bra stunder fångas på bild. Fast då kan man kanske nästan satsa på att komplettera sin systemkamera med en kompaktkamera lika gärna.

Lycka till! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rebeckan:

Nikon D300S

hon menade nog D3000.


   
SvaraCitera